אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פיתוח של Otipo: אפליקציה לעובדי המשמרות של דור ה-Y

בלעדי לכלכליסט

פיתוח של Otipo: אפליקציה לעובדי המשמרות של דור ה-Y

החברה פיתחה שירות שמסייע למלצרים, נציגי מכירות, אנשי IT ועובדים רבים נוספים לבחור עם מי מחבריהם לעבוד - מה שמעלה את הפרודוקטיביות. בנוסף, היא מעניקה למנהלים מידע ערכי על המעגלים החברתיים בארגון

26.01.2015, 13:32 | אסף גלעד

מאות אלפי עובדים בישראל מועסקים במשמרות. לא רק מלצרים, מוכרנים, או עובדי שירות לקוחות אלא גם עובדי IT, אנשי חברות אבטחה ורשויות ממשלתיות. כל אחד מהם רשאי לבקש באילו משמרות לעבוד, אבל הבחירה לצד מי לעבוד אינה בידיהם.

קראו עוד בכלכליסט

לעבוד עם חברים יכול להישמע לא פרודוקטיבי: הפיתוי לדבר זה עם זה, לרכל ולהתעסק בצדדים שאינם דווקא קשורים לעבודה הוא גדול, אבל היועץ הארגוני צור קרן, שהיה ממפתחי האפליקציה Otipo חושב בדיוק הפוך: חברים בעבודה מעלה את הפרודוקטיביות הכוללת של הארגון. אפליקציית Otipo שמאפשרת לעובדי משמרות לעבוד עם החברים נחשפת כאן לראשונה.

Otipo נוסדה על ידי צור קרן, גולן דרזון שי מנדל, מיכל שור ומיכל ברזה. החברה מצויה כעת בעיצומו של סיבוב גיוס בן 1.5 מיליון דולר לפי שווי של 5 מיליון, ופועלת במימון עצמי. החברה הוקמה כבר ב- 2009 כחברת תיאום משמרות בין עובדים, ולפני שלוש שנים עברה תפנית אסטרטגית והפכה מוכוונת מיפוי והערכה חברתית.

צור קרן, ממייסדי החברה, צילום: עמית שעל צור קרן, ממייסדי החברה | צילום: עמית שעל צור קרן, ממייסדי החברה, צילום: עמית שעל

המקור: פיתרון לבעיית כ"א צבאית

הסיפור של Otipo מתחיל לפני למעלה מ-20 שנה בבסיס הטירונים של הנח"ל. היו אלה ימים קשים שעברו על חטיבת הנח"ל שכללו מעבר ממקומה ההיסטורי הטבעי בלב הירוק של השרון - מחנה 80, אל בסיס טירונים במדבר המאובק: תל ערד, שבנייתו טרם הושלמה עוד כשאירע המעבר. החטיבה סבלה גם מזעזוע נוסף שכלל שינוי של אוכלוסיית החיילים של החיילים המתגייסים: לא עוד יחידה על טהרת בני הגרעינים ותנועות הנוער, אלא גם כזו שקולטת אליה מתגייסים רגילים, כאלה שהתגייסו ורק חיכו בבאקו"ם לשיבוץ. זמן לא רב לאחר מכן, החלה נשירה גדולה של חיילים מהטירונות בחטיבה. בתוך חמישה וחצי חודשים, התפתח בפלוגת טירונים בנח"ל נשר גבוה, שעלה על כל מה שהיה מקובל אז בכל חטיבת חי"ר אחרת.

הרקע לפיתוח האפליקציה: צורך בפיתרון לבעיית כ"א צבאית, צילום: דו"צ הרקע לפיתוח האפליקציה: צורך בפיתרון לבעיית כ"א צבאית | צילום: דו"צ הרקע לפיתוח האפליקציה: צורך בפיתרון לבעיית כ"א צבאית, צילום: דו"צ

היועץ הארגוני של החטיבה, צור קרן, גילה כי החיילים החברותיים יותר נושרים פחות מהמסלול: הכח של הקבוצה פיצה על המחסור בתנאים פיזיים ועל הקושי המנטלי. הוא נבר בתוצאות סקרי הסוציומטריה שטירונים ממלאים תוך כדי ההכשרה - סקר המשמש בדרך כלל לאיתור מועמדים לקצונה - ועשה בו שימוש נוסף כמשקף קשרים חברתיים.

באמצעות התשובות לשאלה: "מיהם שלושת החברים הכי טובים שלך?", הצליח קרן לשרטט מפות חברתיות של מחלקות הטירונים. כך, קרן גילה את זהותן של הקבוצות החברתיות וראה היכן קיימים גושים מגובשים. אדם שנבחר על ידי רבים כחבר טוב מוקם במרכז המפה. חייל מבודד, עם זאת, ממוקם בשולי המפה. את המפה המחלקתית העביר קרן בין כל אחד ממפקדי המחלקות בכדי לתפוס את הקבוצות החברתיות עוד בהוויתן ובכדי לשמר אותן. קבוצה של חברים שישנים זה לצד זה באוהל היא דבר שיש לשמר ולא לפרק. אפשר,למשל, להוציא אותם לשמירת לילה יחד.

במהלך שנה וחצי של ניסוי וטעיה ירד נשר הטירונים באופן ניכר ומפקדי חטיבות נוספים את השיטה - ואף הרחיבו אותה כדי למיין את היוצאים לקורס מ"כים ועוד. כיום משמש קרן כמנכ"ל Otipo, משחק מילים על שיבוץ אנשים, שגם מרמז על שם החברה.

יישם את שלמד בצבא. קרן, צילום: עמית שעל יישם את שלמד בצבא. קרן | צילום: עמית שעל יישם את שלמד בצבא. קרן, צילום: עמית שעל

אמור לי מי חבריך

Otipo היא אפליקציה שפונה למקומות עבודה בהם מועסקים עובדים במשמרות ומעודדת שיבוץ עובדים לפי ההתגבשויות החברתיות. למעשה, מדובר באפליקציה לסידור עבודה, עם טוויסט מעולם הייעוץ הארגוני: שלא כמו תוכנות סידור עבודה קיימות כגון איזי שיפט, שיפט אורגינייזר או עובדים.נט, או אפילו Shifts האוסטרלית, Otipo מאפשרת לשרטט מפה חברתית של העובדים בארגון.

ניהול משמרות בסיוע העובדים עצמם ניהול משמרות בסיוע העובדים עצמם ניהול משמרות בסיוע העובדים עצמם

העובדים - ממלצרים, מוכרנים  ונציגי שירות ועד לחברים בצוותי פיתוח טכנולוגיים - מתבקשים למלא בנוסף למשמרות הרצויות, גם לציין את שמותיהם של שלושת הקולגות עמם הם רוצים לחלוק את המשמרת. בנוסף, האפליקציה מאפשרת לעובדים גם להחליף משמרות, להשתבץ לצוותים ולשנות משמרות לאחר שנקבעו עם חבריהם לצוות, וחוסכים את כאב הראש שטמון בטלפונים לאיתור מחליפים אם אחד העובדים חלה או פשוט לא יכול להגיע. עובד מעלה לאפליקציה בקשה להחלפה, שמגיעה אך ורק לעובדים שעדכנו את האפליקציה כי הם זמינים באותו הרגע.

ברור שמלצרים שעובדים ברשת בתי קפה ישנן חירויות שאין לחיילים בנח"ל, מה שגורם לשחיקה אפילו גדולה יותר של עובדים. קרן, שסקר רשתות מזון מהיר, חברות נותנות שירות וארגוני הייטק, מספר על המאפיינים המשותפים להן.

"מחצית מהעובדים שמתחילים לעבוד במוקדים של חברות סלולר לא שורדים שנה בחברה", אמר קרן ל"כלכליסט". "גם התחלופה בקרב מתכנתים גבוהה. עובדים עוזבים את מקום עבודתם עקב שינויים מבניים בשוק העבודה ושינוי בתפיסה החברתית של מבנה הקריירה. כיום פחות מקובל להשתלב במקום עבודה ולהתמיד בו עד פרישה. התמדה במשרה קשורה לא לשכר בלבד אלא גם לסיבות חברתיות יותר כמו אווירה, יחסים חברתיים והכיף בעבודה. עובדי דור ה-Y מחפשים במקום העבודה את הערך המוסף החברתי. הסוציולוגיה של העובדים משתנה, התפיסה הניהולית משתנה לנגד עינינו והניהול הופך ליותר מבוזר- כזה שנתון יותר ויותר לשליטת מנהלי סניפים מקומיים וראשי צוותים זוטרים יחסית מאשר ההנהלה המרכזית".

מרכיב הדינאמיות בעבודה הפך משמעותי: אנו מחליפים מסלולים, צוותים,ומקומות עבודה בתדירות רבה מאוד. היכולת להשתלב במהירות בצוות עבודה חדש הפכה קריטית.

ומה על החרדה החברתית?

כל זה משפיע, כמובן, על איכות השירות, על שביעות הרצון של הלקוחות ועל המכירות. על פי קרן, מלצרית שעובדת שנה וחצי תמכור פי שתיים ממלצרית שעובדת חודשיים. החלפת עובד בבית מלון שמרוויח 5 דולר לשעה עולה 3,000 דולר בגיוס, ראיון והתלמדות. לנשר יש מחיר. בעוד שמקום עבודה רגיל, כמו משרד עורכי דין או חברת הייטק סובל מנשר ממוצע של 15%, מקומות עבודה מבוססי משמרות סובלים משיעור נשר גבוה; 40% מהמלצרים מתחלפים בתוך שנה, למרות שהם מקבלים הרבה יותר ממשכורת המינימום ומרוויחים בממוצע 50-70 שקל לשעה.

גם העובדים מרוויחים גם העובדים מרוויחים גם העובדים מרוויחים

מעבר להגברת המוטיבציה לבוא לעבודה ולעבוד עם החברים, יכול המיפוי החברתי לסייע למנהל לקבל החלטות בקשר לעובדיו, הכשרתם ושיבוצם לעבודה בצוותים ולהביא בחשבון את הצד החברתי, שעד כה היה סמוי בתהליך קבלת ההחלטות בארגון. למשל, לקדם לא רק את מי שמכניס את הסכום הגבוה ביותר לארגון, אלא מי שגם מוערך על ידי הקולגות שלו. גם בהקמת סניף חדש, המנהל יוכל לגייס צוות מגובש במקום להתחיל עם צוות אקראי.

עובדים עשויים לחשוש מכך שמיקומם ב"מפה החברתית" ייחשף הלאה או ייחשפו על ידי עובדים אחרים. זה עשוי להיות משפיל.

"אנחנו מכירים את החרדה הזו, ומבטיחים חסיון מלא. הנתונים אינם עוברים מארגון לארגון, ונתונים לא ניתנים להעברה כלל דרך האפליקציה או התוכנה הארגונית. אי אפשר לחייב עובדים לענות על שאלון שכזה, ומצד שני עובד שלא רוצה לעבוד במקום שבו עליו למלא שאלון כזה- יכול לעבוד בארגון אחר. סקר שכזה מאפשר לא רק לבנות צוותים של חברים מגובשים, אלא גם לתגמל עובדים שמדורגים ככאלה שעוזרים לחבריהם למשמרת.". את הנתונים אי אפשר להעביר דיגיטלית, אך טכנית, הם ניתנים להדפסה ולהעברה הלאה. החברה, מצידה, מחייבת כל לקוח לחתום על הצהרת סודיות המחייבת שימוש דיסקרטי בנתונים, ובמקביל מחייבת כל עובד לוותר על פרטיות של הפרופיל שלו באפליקציה.

כיום לחברה כ-60 לקוחות משלמים - מרביתם רשתות ונותני שירות בישראל בהם מסעדות, רשתות קמעונאיות, מוקדי שירות טלפוניים וחברות אבטחה ל-Otipo לקוחות ראשונים בארה"ב בניו זילנד, מלטה וגרמניה. המודל העסקי בנוי על הכנסות משימוש לכל עובד.

תגיות