אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
FairFly: מייסד ווייז יוצא להוריד את מחירי הטיסות צילום: אוראל כהן

FairFly: מייסד ווייז יוצא להוריד את מחירי הטיסות

הסטארט-אפ החדש של אורי לוין יאפשר לקבל הצעות מחיר טובות לטיסות. לטענת החברה, ביכולתה להוזיל כרטיס טיסה ב-180 דולר ויותר. השירות ניתן בחינם בשלב זה, אך החברה צפויה להציג מודל תשלום בעתיד

27.01.2015, 11:38 | אסף גלעד
אורי לוין פותח חשבון עם חברות התעופה: אחד מארבעת מייסדי Waze מקים ומממן חברה חדשה שתסייע למזמיני כרטיסי טיסה לקבל הצעת מחיר טובה יותר לאחר ההזמנה. אם מחיר הטיסה החלופית יהיה אטרקטיבי ודמי הביטול יהיו נמוכים מספיק, השירות יעודד את המשתמש לבטל את כרטיס הטיסה המקורי ולרכוש את הכרטיס החדש. חברות התעופה לא יאהבו את זה, אבל לפי פרסומיה של החברה החדשה, FairFly, היא תוכל להוריד את מחירי כרטיסי הטיסה שלכם ב-822 דולר בממוצע אם הזמנתם במחלקת עסקים, וב- 180 דולר אם אתם נוסעים במחלקת תיירים.

קראו עוד בכלכליסט

החברה הוקמה על ידי לוין ביחד עם צוות של בוגרי תכנית היזמות היוקרתית על שם סם זל, שם משמש לוין כמנטור. היזמים אביאל סימן-טוב, גילי ליכטמן, עמי גולדנברג תכננו בכלל להקים סטארט-אפ מסוג אחר. הרעיון המקורי שלהם דיבר על מערכת לשיווק אוטומטי עבור עסקים קטנים, אך לוין הותיק והמנוסה הציע להם לשנות תחום.

מימין: אביאל סימן-טוב, גילי ליכטמן, עמי גולדנברג מימין: אביאל סימן-טוב, גילי ליכטמן, עמי גולדנברג מימין: אביאל סימן-טוב, גילי ליכטמן, עמי גולדנברג

מניווט להוזלת מוצרים ושירותים

לוין, שהפך מאז תקופתו ב-WAZE למשקיע סדרתי בסטארט-אפים שפותרים כשלי שוק (Feex בתחום הביטוח, Engie בתחום מוסכי הרכב, Zeek בתחום הקמעונאות ו-Roomr בתחום המלונאות), הציע להם לפתור כשל שוק מכעיס במיוחד בתחום המלונאות המבוסס על מקרה שקרה. לוין הזמין לו ולבנו חופשה באורלנדו, פלורידה, וסגר עסקה שמחירה 120 דולר ללילה בבית מלון. מתוך סקרנות בריאה, החליט לבדוק את המחירים באותו המלון ימים ספורים לפני החופשה, וגילה כי באותו המחיר שסגר עבור לילה אחד, היה יכול לרכוש לינה במשך שבוע שלם.

שינויים במחיר של חופשה בבית מלון, או טיסה, יכולים קורים כל העת, ומהרגע שביצעתם את ההזמנה, יהיו ודאי הזדמנויות לא מעטות שבהן המחיר המוצע יהיה נמוך ממה ששילמתם.

צוות היזמים בדק: במקרה של כרטיסי טיסה, מחיר הכרטיס אכן יורד ב-70% מהמקרים לאחר הרכישה, ומשתנה לפחות תשעים פעם מהרגע שהוא מתפרסם. מחיר ממוצע של טיסה במחלקת עסקים לסן פרנסיסקו יכול לעלות ולרדת ולנוע סך הכל בין 4,400 דולר ל- 5,500 כעשר פעמים. שלושת היזמים עזבו את עבודתיהם והקימו את FairFly בעידודו של לוין ובהשקעה של מאות אלפי דולרים. לוין הצטרף כמייסד משותף וכיו"ר (כפי שהוא משמש גם בחברות Feex, Zeek ו- Engie).

המטרה של לוין: הוזלת הטיסות למיניהן, צילום: ויקימדיה המטרה של לוין: הוזלת הטיסות למיניהן | צילום: ויקימדיה המטרה של לוין: הוזלת הטיסות למיניהן, צילום: ויקימדיה

האפליקציה של FairFly מבקשת מהמשתמש להזין את מספר אישור הטיסה שהזמין. ההמתנה שלאחר מכן יכולה לארוך כמה שעות, ימים או שבועות - אך המפגש הבא עם האפליקציה נעשה על ידי התרעה על טיסה במחיר זול יותר ממה שהזמין המשתמש. האפליקציה מחשבת את מחיר הביטול של הטיסה שהוזמנה וכן את הפרש המחירים עם הטיסה המוזלת. במידה ומחיר דמי הביטול יחד עם מחיר הכרטיס המוזל נמוכים ממחיר הטיסה שהוזמנה, האפליקציה תמליץ למשתמש לבטל את הטיסה ולהזמין את החדשה.

האם ישנן נקודות בזמן שבהן עדיף לאתר מחירים נוחים? גילי ליכטמן, ממייסדי החברה, שוללת את כל התאוריות הקיימות בתחום. לדבריה, לא תמיד אלה שמקדימים להזמין טיסות סדירות מקבלים מחיר טוב יותר מאלה שמזמינים בדקה התשעים, וההפך. גם אין שעה או יום שנחשבים לזולים ביותר באופן קבוע. "למרות כל המחקרים, אין נוסחת קסם לתזמון שבו ניתן לאתר את המחיר הנמוך ביותר של טיסות", אמרה ל"כלכליסט", "ואין הסבר מניח את הדעת לעליות ולירידות התדירות במחירי הטיסות מהרגע שהטיסה פורסמה ועד רגע ההמראה".

מה שבטוח הוא שההפרשים הללו בין מחירי ההזמנה לבין המחירים הזולים ביותר שאפשר למצוא מגיעים מדי שנה למיליארדי דולרים, סכום שלטענת החברה היא יכולה לחסוך לנוסעים. "88% מהמזמינים נוהגים שלא לבדוק את מחיר אותה הטיסה לאחר שהזמינו, ולא תמיד הכרטיס אינו ניתן לביטול. במחלקת העסקים, מרבית הכרטיסים ניתנים לביטול במחירים נוחים," אומר מנכ"ל החברה אביאל סימן-טוב.

אורי לוין, ממייסדי החברה, צילום: אוראל כהן אורי לוין, ממייסדי החברה | צילום: אוראל כהן אורי לוין, ממייסדי החברה, צילום: אוראל כהן

כיצד מאתרת FairFly את המחיר הטוב ביותר? סימן-טוב מעדיף שלא לפרט, מלבד לציין כי החברה עושה שימוש בנתונים דינמיים על טיסות. "כשאתה מחפש את המחיר הזול ביותר אתה מקבל תמונת סטילס של מחירי הטיסה ברגע מסוים. אנחנו בודקים את השינויים במחירים כמו בסרט וידאו", אמר. ומהיכן הנתונים? ב-FairFly ממלאים פיהם מים בנושא זה. לא ניתן לדעת האם החברה עושה שימוש במאגרים פתוחים או סגורים של טיסות, האם היא משתמשת בנתונים ציבוריים או פרטיים. כל מה שהיזמים מסכימים לומר הוא כי הם עורכים מספר הצלבות בין כל הנתונים הזמינים להם.

לטענתם, האפליקציה לומדת את המשתמש במספר פרמטרים שחשובים לו ומסוגלת לאפיין אותו מבחינת העדפות כמו מחיר, משך טיסה, שדות תעופה ונוחות המושב. למשל, משתמש שהזמין טיסה, יקבל לאחר מכן לא רק הצעה לטיסה זולה, אלא את הטיסה הזולה בחברת התעופה האהובה עליו הכלולה בתכנית הנוסע המתמיד שלו, ועם כסא שעומד בתנאים שלו.

חינם, בינתיים

FairFly זמינה כעת בחנויות של אפל ואנדרואיד ומספקת שירות חינמי. עם זאת, מבהירים בחברה כי בעתיד השירות יינתן בתשלום שיחושב כשיעור מסוים מכלל ההנחה שהחברה איתרה לנוסע. "גם אם הזמנת כרטיס ולא קיבלת מאיתנו התרעה על מחיר נמוך יותר- הרווחת כיוון שקיבלת אישור לכך שעשית את העסקה הטובה ביותר", אומר סימן-טוב, ומוסיף כי בעתיד תרחיב החברה את השירות שלה גם לאיתור לינות בבתי מלון ואיתור רכבים להשכרה זולים.

האם עידוד המשתמשים לבטל כרטיסי טיסה יסבך את פיירפליי? "אנחנו משחקים לפי הכללים", אמר סימן-טוב. החברות קבעו דמי ביטול ואנחנו משחקים בתוך המגרש הזה. אנחנו לא נמליץ לך לבטל את הכרטיס שהזמנת אם מחיר הביטול הופך את העסקה ללא אטרקטיבי. אנחנו רואים את עצמינו כחברה שממוקדת במשתמש ורוצים לשמור לו על הגב.

פיירפליי מנסה לפתור כשל שוק שאחרים כבר ניסו לפתור אותו. הגדולה שבהן היא Farecast של היזם הישראלי פרופ' אורן עציוני, שנמכרה ב-2008 למיקרוסופט תמורת 115 מיליון דולר והפכה ברבות הימים לחלק מ-Bing Travel. בשנה שעברה סגרה מיקרוסופט את השירות, לאחר שלטענת עציוני גוגל גברה עליה עם רכישת ITA סופטוור ועם שירות Google Flights המצליח.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות