אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שר הפנים יקדם תיקון 4 לתמ"א 38 צילום: דוד הכהן

שר הפנים יקדם תיקון 4 לתמ"א 38

התכנית החדשה תאפשר להרחיב את החוק הקיים גם על מבנים שנבנו עד 1992 וכן תאפשר ליישם את התמ"א תוך קבלת זכויות מוגדלות גם על מבנים שאינם מיועדים למגורים

27.01.2015, 16:48 | דותן לוי

שר הפנים, גלעד ארדן הורה לקדם שינויים משמעותיים בתמ"א 38 אשר ככל הנראה יהוו התיקון הרביעי לתמ"א. עיקרי ההצעה צפויים לאפשר גם למבנים שהוקמו עד שנת 1992 להיכלל במסגרת התמ"א. הסיבה לכך היא שעד שנת 1992 לא הייתה חובה לבנות ממ"ד בבתים כך שלמעשה מסגרת התמ"א הנוכחית אשר מאפשרת רק לבניינים שנבנו עד ל-1980 להיכנס לתמ"א מוציאה אל מחוץ לה עשרות אלפי מבנים ברחבי הארץ אשר אין להם ממ"ד.

יישום תמ"א 38 (ארכיון), צילום: עמית שעל יישום תמ"א 38 (ארכיון) | צילום: עמית שעל יישום תמ"א 38 (ארכיון), צילום: עמית שעל

במקביל צפויה ההצעה לכלול את הרחבת התמ"א גם במבנים אשר אינם מיועדים למגורים כגון משרדים, מבני תעיסוקה ואף מבני ציבור. כמו כן מבקש ארדן להוסיף לתמ"א סעיף שיאפשר לרשויות ליזום דיור להשכרה על שטחים שמוגדרים כחומים (שטחים ציבוריים) הכנסה של הגדרה זו כבר הורחבה בשנה האחרונה בנוגע למגורי סטודנטים.

הנושא יובא לדיון כבר במועצה הארצית הקרובה וצוות שיוקם על ידי המועצה הארצית יגבש את השינויים ויביא אותם לאישור המועצה תוך 6 חודשים. בהודעת משרד הפנים ציינו כי בשנים האחרונות אמנם חלה עלייה ביישום תמ"א 38 לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, אולם הצורך בהאצת חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, כמו גם הצורך לשדרוג האזורים האורבניים התגבר. תמ"א 38 עדיין איננה מיושמת במבנים שאינם למגורים, מוצע להרחיב את התמריץ לחיזוק מבנים שאינם למגורים - לתמריץ אפקטיבי יותר מבחינה כלכלית.

בהודעה צוין, כי תוכנית המתאר החדשה תורמת להאצת הליכי התחדשות עירונית, ואחד הכלים להוספה של מאות ואלפי יחידות דיור להשכרה, הוא הקמת מנגנון של הרשויות המקומיות שיפעל כדי לקדם מגורים בהישג יד להשכרה - על שטחים המיועדים למוסדות ציבור על ידי הגדלת זכויות הבנייה בהם. יישום המנגנון יזרז את תהליכי האישור ויאפשר לייעל את תהליכי התכנון והרישוי כך שניתן יהיה להגדיל את ההיצע ולאפשר תוספת זכויות בנייה לבניית יחידות דיור להשכרה באותם השטחים.

מאז שתמ"א 38 יצאה אל הדרך התווספו לה מספר תיקוני חקיקה משלימים אשר הרחיבו את פעילותה אך כאמור בהיקפים לא מספקים. התיקון השני למשל אפשר הריסה של בניין ישן ובניה של בניין חדש והתיקון השלישי אפשר תוספת זכויות לתמ"א.

נזכיר כי בספטמבר 2014 אושרה גם הקמתה של רשות עירונית ומטרתה תמיכה בפעילות להתחדשות עירונית, להגדיל את היקף וקצב הפרויקטים המגיעים לכדי מימוש, ולהאיץ תהליכים שיעודדו את פעילות ההתחדשות העירונית. בתוך כך עיקר פעילותה של הרשות צפויה להיות בתחופם הפינוי בינוי כך שהיא צפויה להשלים את הרפורמה במידה ותצא אל הפועל.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
% המסכימים לתמא עד שמגיעים לתמא הוא גבוה 2/3
הרבה בעלי יכולת קונים 4 דירות מתוך 12 וממנים את עצמם ליזמים,יש להם 1/3 מהבניין-ויש להם וטו על כל יזם אחר, מה אפשר לעשות כנגד יזם שרכש 4 דירות ומטיל וטו על הבנין ? אם יורידו את % ההסכמה ל-50% אזי המפקחת יכולה להתערב במקרים כאלה,ולפסול בעלי יכולת שלא מתחןם הנדלןת זה יוצר קהל שבוי, שחייב היום להסכים ליזם שכופה את עצמו. מה עושים במקרה כזה ?
תמה 38 , תל אביב  |  28.08.15
6.
הלואי הלואי
השר אורדן מברכת אותך להעביר את תיקון 4 , מה שיותר מהר, על מנת לשפר את איכות ובטיחות חיינו, זו רק שאלה של זמן מתי תהייה רעידת האדמה, והבניין בו אני גרה נבנה ב1981, ישן, ללא ממדים , ללא מעלית,ללא יסודות שיבטיחו אותנו, הלואי שנזכה במהרה בימנו, יישר כוח השר אורדן
ורדה , רמת גן  |  04.08.15
לכל התגובות