אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עתיד ענף הקמעונאות: לצרכן דיגיטלי דרוש מותג שיתופי שמתאים לקשישים צילום: בלומברג

עתיד ענף הקמעונאות: לצרכן דיגיטלי דרוש מותג שיתופי שמתאים לקשישים

דו"ח שחובר על ידי נילסן ממפה את 8 הטרנדים שענף הקמעונאות לא יוכל להתעלם מהם בשנה הקרובה: מכלכלת השיתוף שתחדור לסופרים, דרך התגברות הצורך במוצרי נוחות ופרימיום, ועד תשומת לב מוגברת להזדקנות הצרכן

28.01.2015, 09:25 | נורית קדוש

הירידה במכירות שחווה שוק המזון לראשונה בשנה החולפת חידדה את הצורך של יצרנים וקמעונאים להיערך לשינויים שחווה השוק. בניסיון לתת לשחקנים השונים בענף כלים לבלום את ירידה זו מיפתה חברת נילסן את 8 הטרנדים הצרכניים הבולטים שיתחזקו בשנה הקרובה. על פי הערכות החברה, על היצרנים והקמעונאים להיערך להזדקנות הצרכנים, להמשך חדירת הכלכלה השיתופית לחיי היומיום, לעליה חדה בקנייה מקוונת, ולהתגברות הרצון של הצרכנים לחסוך מצד אחד, אך גם לפנק את עצמם בו־זמנית במוצרי פרימיום.

1. מותגים יהפכו לשיתופיים יותר

על פי נילסן, עקרונות הכלכלה השיתופית ימשיכו לחלחל גם לחשיבה של קמעונאים ויצרנים, שינסו להטמיע את ההעדפה של צרכנים שמעדיפים בשנים האחרונות לעשות שימוש משותף במוצרים קיימים ולחלוק ביניהם משאבים. בדו"ח צוין שכשני שליש מהצרכנים בעולם היו מעדיפים להשתמש "במוצרים ושירותים של אחרים כחלק מקהילה שיתופית".

מהנתונים עולה כי לא רק צעירים לוקחים חלק בכלכלה השיתופית, וכי 17% מבני 35–49 למשל משתמשים בשירותי שיתוף משאבים כמו אתר שיתוף הדירות Airbnb, ואתר הארוחות המשותפות Eatwih. על פי הדו"ח, מוצרי חשמל, דירות ומכוניות הם המוצרים המובילים שאותם אוהבים צרכנים לשתף.

הפגנת מוניות נגד אפליקציית שיתוף הנסיעות אובר במדריד, צילום: בלומברג הפגנת מוניות נגד אפליקציית שיתוף הנסיעות אובר במדריד | צילום: בלומברג הפגנת מוניות נגד אפליקציית שיתוף הנסיעות אובר במדריד, צילום: בלומברג

בנילסן מציעים לעסקים שמעוניינים להשתלב בטרנד השיתופיות, לחשוב כיצד שיתוף יכול להתאים לעסק שלהם - למשל, כיצד ניתן להשכיר את המוצרים שהם מוכרים ולאו דווקא למכור אותם.

חברה ישראלית שכבר עושה שימוש בעקרון זה היא לדוגמה חברת עגליס המאפשרת להורים לתינוקות לשכור עגלה ולהשיב אותה בתום השימוש. פרשנות יצירתית אחרת לשיתוף יכולה להיות זו שמציעה שטראוס למשל באתר שטראוס שלי. באתר זה מזמינה החברה את הצרכנים להציע לה פיתוחים למוצרים חדשים. שיתופיות יכולה להיווצר גם דרך בניית תוכניות נאמנות ללקוחות שהינן בעלות ערך חברתי, למשל דר אפשרות לצבור נקודות בכמות מסויימת שתוביל לתרומה של החברה לציבור.

2. הזדקנות האוכלוסיה תעסיק קמעונאים

השפעות ההזדקנות של האוכלוסיה על אופיו של הצרכן בעתיד היה אחד הנושאים שבהם עסק דו"ח שפרסמה KPMG לפני כשנה וחצי. הדו"ח התמקד בהשפעת השינויים הדמוגרפיים החלים בעולם על הקמעונאות, ומצא כי בתוך עשור שני שליש מהצמיחה של רשתות הקמעונאות תגיע מבני 55 ומעלה.

על פי הדו"ח, האוכלוסיה המזדקנת תצרוך יותר מוצרי בריאות, עשה זאת בעצמך ומוצרים לתחזוקת בית, בעוד מכירות משקאות קלים, בירה והלבשה שפונים לצעירים עלולים לאבד מכוחם.

לקוחות ליד קופה עצמית באוסטרליה, צילום: בלומברג לקוחות ליד קופה עצמית באוסטרליה | צילום: בלומברג לקוחות ליד קופה עצמית באוסטרליה, צילום: בלומברג

נוכח השינוי הדמוגרפי, על הקמעונאים לחשוב מחדש על עיצוב החנויות, כך שיהיו נגישות לקהל מבוגר יותר. גם מאמצי השיווק והפרסום צריכים לעבור שינוי והתאמה לקהל המבוגר. אלא שמדובר במהלך מורכב, כיוון שמדובר בבני דור שאינם רואים עצמם כזקנים אלא כבני אדם צעירים ונמרצים.

בעולם כבר ניתן לזהות מהלכי שיווק למבוגרים. כך למשל, רשת המזון האמריקאית קרוגר מציעה לבני 60 ומעלה הנחה של 10% על קניות מזון בכל יום רביעי הראשון של החודש. יצרנים בתחום הטואלטיקה מייצרים מוצרים יעודיים לבני 50 פלוס דוגמת קרסט המציעה סדרת מוצרים לניקיון הפה והשיניים לגילאי 50 פלוס ולוריאל מייצרת קרם פנים למבוגרים. דרכים אחרות לפנות לקהל המבוגר הן באמצעות הגדלת הפונטים ויצירת אפשרות נוחה לפתיחת האריזה. בתחום המזון ניתן למצוא מוצרים קטנים יותר המתאימים למשקי בית קטנים המאוכלסים בצרכני גיל הזהב.

3. נוחות הצרכן תמשיך לזכות לטיפול

צרכנים הנאבקים כדי לאזן בין העבודה לבין הזמן הפנוי שלהם צפויים להיות פתוחים יותר לשלם פרמיה על נוחות. מגוון הפתרונות המוצעים רחב, וכולל מענה לצרכים שונים, בעיקר בעולם המזון, אך גם בתחום הניקיון.

כך לדוגמה, יצרנית הקורנפלקס קלוגס פיתחה ארוחת בוקר הכוללת כריך עם ביצה, גבינה וירקות. ברילה המתמחה בייצור פסטה יבשה ורטבים פיתחה מנת פנה מוכנה לאכילה ברוטב עגבניות המיועדת לארוחת צהרים או ערב.

בכדי לתת מענה לצורך ההולך וגובר בנוחות, פותחו ארוחות של מסעדות מוכרות הניתנות לצריכה בבית. נוחות באה לידי ביטוי גם במנות מדודות של מוצרים דוגמת קוביות חמאה, מנות סימילאק בכמות המספיקה לבקבוק אחד לתינוק, ואפילו מנת קפסולות להקניית מראה בריא יותר לעור הפנים. גם בתחום הנקיון מחפשים הצרכנים מענה מהיר שיאפשר להם לתחזק את הבית. קפוסולות למדיח ולמכונת הכביסה כבר קיימות בישראל, אולם מוצר מעניין שפותח בעולם הוא ספרי שהתזתו על הבגדים מהווה תחליף לניקוי יבש.

לקוחה מבוגרת ליד פרסומת למוצרים בריאים בטסקו, צילום: בלומברג לקוחה מבוגרת ליד פרסומת למוצרים בריאים בטסקו | צילום: בלומברג לקוחה מבוגרת ליד פרסומת למוצרים בריאים בטסקו, צילום: בלומברג

4. רשתות יצטרכו לשים יותר דגש על קיימות

נושא הקיימות תופס חשיבות הולכת וגוברת בקרב הצרכן. על פי נתוני נילסן, 55% מהצרכנים מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים מחברות המחוייבות להשפעה חיובית על הסביבה. עוד עולה כי 52% מהצרכנים ביצעו לפחות רכישה אחת בחצי השנה האחרונה מחברה בעלת אחריות חברתית ושיעור דומה של צרכנים בודקים את אריזת המוצר כדי לבחון אם הוא ירוק.

בכדי להיות ירוקות יותר, חברות מחויבות למצוא מרכיבים ירוקים יותר לאריזות שלהן וכך לצמצם כריתת עצים, או להחזיר כמה שיותר מים נקיים לסביבה. סטארבקס מתגאה בכך שחסכה כריתת 100 אלף עצים באמצעות בשימוש בחומרים חלופיים לכוסות הנייר החד־פעמיות שלה. קטשופ היינץ מציגה על בקבוקי הקטשופ סמל ירוק המעיד כי האריזה ניתנת למיחזור. רשת קרוגר האמריקאית חוסכת אנרגיה ומיידעת את הקונים בכך באתר שלה.

גם חדשנות המאפשרת צמצום של נפח האריזות, כפי שעשתה יוניליוור בישראל עם השקת מרככי הכביסה המרוכזים שלה, נחשבת לצעד ירוק, שכן היא מבוססת על צמצום חומרי האריזה והיקפי שינוע המוצרים. עם זאת, בנילסן מציינים כי על היצרנים להיות זהירים בכל הנוגע להעלאת המחיר לצרכן על רקע שיפורים שנעשו בתחום איכות הסביבה. כמו כן, מרבית הצרכנים אינם מוכנים לוותר על הטעם או היעילות בשביל מוצרים ירוקים יותר.

5. קמעונאים ישקיעו עוד בחנויות מקוונות

הנכונות לעשות קניות באינטרנט עלתה בשלוש השנים האחרונות בשיעור חד. בעוד ב־2011 עמד שיעור הצרכנים שהעידו על נכונות לקניות מקוונות על 11%, בשנה החולפת עמד הנתון על 34%. בישראל אחד מכל ארבעה קונים מבקר באתר קניות מקוון וכמות הקונים המצהירים כי הגדילו את כמות קניות האונליין שלהם עלתה פי שניים ביחס ל־2013 ל־62%.

בכדי לעודד את המגמה, מאפשרת אמזון לקונים לעשות מנוי לקניה קבועה של מוצרי צריכה ומזון ולקבל עליהם 10% הנחה. ג'ילט מאפשרת לצרכניה לבחור את הרשת שבה ירצו לקנות, ואת תאריך הקניה ואת הנתונים מעבירה לקמעונאי הרלוונטי להמשך טיפול. באמזון נוקטים גם במדיניות חשיפת מוצרים חדשים בחנות המקוונת בלבד.

6. טרנד הבריאות ימשיך להתחזק

49% מהצרכנים בעולם מאמינים כי הם סובלים ממשקל עודף ו־ 50% מהצרכנים מנסים לרדת במשקל. לצורך כך, הצרכנים מחפשים מזון טרי, טבעי וכזה שעבר עיבוד מינימלי. מרכיבים המסייעים למנוע מחלות ולשפר את הבריאות נתפסים כחשובים וצרכנים צעירים לרוב מוכנים לשלם מחיר גבוה יותר על מוצרי בריאות.

בישראל חשוב לצרכנים לרכוש מזון ללא צבעי מאכל, עשוי מהצומח, ללא ממתיקים מלאכותיים, עם מעט כולסטרול ועם ריכוז גבוה של סיבים תזונתיים. 47% מהצרכנים בישראל מוכנים לשלם מחיר פרמיום על מוצרים ללא צבעי מאכל, 55% מוכנים לשלם תוספת מחיר על מוצרים מהצומח, ו־49% מוכנים לשלם יותר על מוצרים ללא כולסטרול.

האתגר הקיים של חברות המזון הוא לחנך את השוק לנושא הבריאות באמצעות מתן מידע ברור וקל להבנה על ההרכב התזונתי של המוצרים וכן באמצעות חדשנות מוצרית המשלבת נוחות ופתרונות בריאותיים דוגמת יוגורט אקטיביה פייבר שטרם הגיע לישראל ומציע בעולם שילוב של יוגורט עם סיבים תזונתיים. רשתות קמעונאיות יכולות להשתמש בשיטת סימון כוכבים על המוצרים בהתאם להרכבם התזונתי. במסגרת ההיערכות לטרנד, ברשת 7Eleven שהיתה מזוהה עם חטיפים שאינם בריאים, החלו במהפכה המבוססת על הרחבת מגוון החטיפים הבריאים.

7. נעשה הרבה יותר קניות במובייל

כ־44% מהצרכנים בעולם שמתכננים לבצע קניות אונלייין יבצעו אותן באמצעות המכשיר הנייד. הסמארטפונים יוצרים נקודות מפגש חדשות עם הקונה לכל אורך תהליך הקניה, ומייצרים הזדמנויות גם ליצרנים או קמעונאים קטנים להפיץ את מוצריהם. כך לדוגמא, Earth's best, יצרן קטן למזון לתינוקות בארה"ב, הגדיל מכירות בעקבות העלאת המוצרים לאמזון תוך מתן אפשרות ללקוחותיו לעשות לו לייק בזמן הרכישה, וכך יצר סביבו שיח ברשת.

8. נמשיך לקנות פרימיום

כפי שנחשף ב"כלכליסט" לאחרונה, בעוד שוק המזון חווה לראשונה ב־2014 ירידה במכירות, הרי שדווקא מוצרי הפרמיום הנמכרים בו התחזקו. ניתן להסביר את התופעה בכך שהצרכנים שנדרשו לחסוך ולקצץ בהוצאותיהם השונות, מצאו נחמה ברכישת מוצר מזון מפנק דוגמת עוגיות מיוחדות כפיצוי להידוק החגורה. על פי נתוני נילסן, מכירות מוצרי יוקרה ימשיכו לגדול לא רק בסופרמרקט, אלא גם בעולמות נוספים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות