אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סמסונג קרובה לאבד את הכתר שלה לאפל צילום: בלומברג

סמסונג קרובה לאבד את הכתר שלה לאפל

אפל, סמסונג ו-LG פרסמו השבוע את הדוחות הרבעוניים שלהן, המשקפים את המפה המשתנה של תעשיית הסלולר. אפל קרובה לעקוף את סמסונג כיצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם, מזמן שלנובו ול-LG מזנקות קדימה מתחת לרדאר

29.01.2015, 15:26 | נמרוד צוק ורפאל קאהאן

לאחר שנים בהן סמסונג ניצבה ללא תחרות של ממש בראש רשימת יצרניות הסמארטפונים, הן מבחינת מספר מכשירים שמכרה והן בהיקפי ההכנסות הישירות ממכירת מכשירים, אפל מערערת על ההגמוניה שלה. על פי נתוני הרבעון האחרון של שתי החברות פורסמו השבוע, סמסונג רשמה את התוצאות המאכזבות והגרועות ביותר שלה מאז 2011, בעוד שהרבעון של אפל היה המכניס ביותר בתולדות החברה והרווחי ביותר בתולדות החברות הציבוריות בארה"ב.

קראו עוד בכלכליסט

סמסונג אינה נוהגת לפרסם נתונים מדויקים על מכירות הסמארטפונים שלה אלא רק נתונים שכורכים אותם יחד עם מכירות הטלפונים הבסיסיים של החברה. ברבעון האחרון עמד המספר הכולל של מכשירי הסלולר שהיא מכרה על 95 מיליון, כאשר יותר מ-75% מתוכם הוגדרו "מכשירים מתקדמים" - כלומר בין 71 ל-75 מיליון סמארטפונים, לעומת 86 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, על פי הערכות חברות המחקר גרטנר ו-IDC. אפל, מצידה, מכרה ברבעון שהסתיים בסוף דצמבר מספר שיא של 74.5 מיליון מכשירי אייפון. לפיכך, אפל מכרה מספר דומה של סמארטפונים לזה של סמסונג, ויתכן ואף עקפה אותה.

סמסונג גלקסי S5 לעומת האייפון 6 מבית אפל, צילום: phoneArena סמסונג גלקסי S5 לעומת האייפון 6 מבית אפל | צילום: phoneArena סמסונג גלקסי S5 לעומת האייפון 6 מבית אפל, צילום: phoneArena

חיזוק נוסף למגמת ההתחזקות המשמעותית של אפל בתחום הסמארטפונים אפשר למצוא בדבריו של מנכ"ל אפל טים קוק, שאמר ביום שלישי למשקיעים כי "ההיצע הנוכחי של דגמי אייפון הצליח להביא אלינו את המספר הגבוה ביותר של משתמשים שעברו ממכשירי אנדרואיד בשלוש השנים האחרונות", כשהוא מתייחס למכשירי האייפון 6 והאייפון 6 פלוס. במקביל נאלצה סמסונג להתמודד עם התחזקותן של יצרניות סיניות כמו לנובו ושיאומי שנגסו חלק גדל והולך מהחלק התחתון של השוק.

כתוצאה מהתחרות העזה, סמסונג הציגה את הדו"ח הרבעוני הגרוע ביותר שלה מאז 2011, עם ירידה של 11% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד וצניחה של 36% ברווח התפעולי - הרבעון החמישי ברציפות שבו היצרנית הקוריאנית מדווחת על ירידה ברווחים. החברה גם נאלצה לאמץ אסטרטגיה חדשה, עם צמצום היצע המכשירים שלה ומעבר לשימוש בחומרים איכותיים יותר במכשיריה.

LG, שיומי ולנובו מזנבות

עוד דו"ח רבעני מעניין שעבר השבוע מתחת לרדאר עקב מלחמת אפל-סמסונג, הוא זה של LG. היריבה המיתולוגית של סמסונג פרסמה דו"ח שהופך אותה הלכה למעשה לאיום הגדול ביותר על שתי החברות הנזכרות לעיל, אפילו יותר מלנובו, שיאומי או כל יצרנית סינית אחרת. חטיבת המובייל של LG דיווחה על הכנסות של 14.2 מיליארד דולר, עלייה של 16% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וזינוק עצום של 78% בהיקף המכירות בצפון אמריקה. בסך הכל, LG מכרה 60 מיליון סמארטפונים ב-2014, עליה של 24% לעומת 2013.

ה-G3 מבית LG. בזכותו החברה רשמה צמיחה מרשימה השנה ה-G3 מבית LG. בזכותו החברה רשמה צמיחה מרשימה השנה ה-G3 מבית LG. בזכותו החברה רשמה צמיחה מרשימה השנה

אבל אולי העליה המרשימה ביותר היא ברווח הנקי, שזינק בשנה האחרונה, שקפץ ב-125% ל-474 מיליון דולר, והרווח התפעולי שגדל ב-46% ל-1.7 מיליארד דולר. ללא ספק, עם ההצלחה של מכשיר הדגל ה-G3, חברת LG הצליחה לקרוא נכון את השוק בשנתיים האחרונות. אם היא תמשיך, היא בהחלט יכולה לבסס את עצמה כיצרנית השלישית בגודלה בעולם, בזמן שאפל וסמסונג רבות על המקום הראשון.

עוד חברה ששווה לשים לב לביצועיה היא לנובו הסינית, שהפכה ליצרנית מובייל עם קצב צמיחה מרשים במיוחד לאחר השלמת רכישת מוטורולה. לנובו אומנם לא מפרידה את מכירות המכשירים שלה לקטגוריות (כך שלא ניתן לדעת כמה מחשבים אישיים, טאבלטים וסמארטפונים החברה מכרה והאם מספרי מוטורולה כבר נכללים בפנים), אבל לפי ההערכות של חברת המחקר Strategy Analytics, בשילוב עם מוטורולה, לנובו רשמה ברבעון האחרון צמיחה מרשימה של 37% והתייצבה במקום השלישי ברשימת יצרניות הסלולר.

בנוסף, אם לנובו תדע להגדיל את נתח השוק שלה בשווקים של העולם הראשון בעזרת המותג המוכר היטב של מוטורולה, היא בהחלט יכולה לייצר אתגר לא פשוט עבור סמסונג, אפל ו-LG שלהן היצע מכשירים מצומצם בהרבה.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
למגיב 1, נכון ולא נכון
מה שכתבת זה נכון בעיקרון. אבל אתה טועה בנוגע לפרימיום - סמסונג היא היצרנית מספר אחת של סמארטפונים בעיקר בגלל שרוב המכשירים שהיא מוכרת ממש לא פרימיום, מה שהניע את הצמיחה שלה הן הקטגוריות הנמוכות של סמארטפונים זולים מתחת ל400 ו-200 דולר. היא עכשיו בבעיה בגלל שעוד חברות, בעיקר סיניות, נכנסות חזק לשוק הזה ולוקחות ממנה נתחי שוק גדולים בעיקר במזרח (שם נמצאים עיקר הלקוחות של סמארטפונים זולים) עם מכשירים ב100 דולר אפילו. זה לא שיש מספיק לקוחות למכשירי פרימיום, זה פשוט שיש הרבה יותר תחרות במכשרים הבינונים ומטה. דעתי האישית - בגלל שהאיפונים האחרונים הציגו שינוי די דרסטי לעומת הדורות הקודמים הייתה נהירה של לקוחות אפל מאוכזבים למכשירים החדשים שהציגו סופסוף יישור קו מול התחרות מבחינת המסכים. אפל גם ניצלה את זה להעלות את המחיר של המכשירים לצרכן למרות שעלות הייצור שלהם לא באמת עלתה מה שהוביל בנוסף לרווחים אדירים. לא חושב שנראה כזאת היסטריה שוב למכשירים שלהם, פשוט כי לא יהיה עוד אינסנטיב גדול כזה לכל כך הרבה לקוחות לשדרג את האיפון שלהם. (מספר המשדרגים של מכשירי איפון בין דגמי האיפון החדשים נמצא בירידה מאז ה4S עד שהגיע ה-6 וגרם להם לשדרג בתוך הקטגוריה, לא חושב שנראה כזאת קפיצה שוב).
דני  |  29.01.15
1.
ניתוח נחמד - אבל מוטעה מיסודו:
סמסונג רוצה להיות מספר אחד במכירות. זה עבד לה כמה שנים - ונגמר, כי יש חברות יותר טובות ממנה בזה. אפל לא מחפשת להיות ״מספר אחד״ במכירות. אפל היא מספר אחד ברווחים, ואין לה כל כוונה לוותר על זה. זה שהיא הופכת להיות מספר אחד במכירות, זה פרט שולי מבחינתה, וזה כנראה בגלל שהיא מכוונת רק על מכשירי הפרימיום, ומסתבר שיש מספיק מכשירי פרימיום, כדי שמי שישלוט בהם יהפוך גם ליצרן הגדול ביותר.
אבנר , צפון  |  29.01.15