אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קפה ג'ו נחתה בדיוטי פרי במקום ארקפה

בלעדי לכלכליסט

קפה ג'ו נחתה בדיוטי פרי במקום ארקפה

אחרי שרשת סי אספרסו עזבה את נתב"ג, גם ארקפה נוטשת בשל פעילות הפסדית. קפה ג'ו תיכנס במקומה לשני סניפים, והמחירים לצרכן יישארו גבוהים

03.02.2015, 07:07 | אורנה יפת

רשת ארקפה יצאה מנתב"ג. ל"כלכליסט" נודע כי הרשת סגרה בשבוע שעבר את שני הסניפים הנותרים שהפעילה במתחם הדיוטי פרי, לאחר שמוקדם יותר סגרה את הסניף שהפעילה בקניון שחקים. רשת קפה ג'ו, שבשליטת דלק, תפסה את מקומה של ארקפה בדיוטי פרי, ופתחה בנתב"ג שני סניפים – אחד באולם המרכזי מול חנות ג'יימס ריצ'רדסון, והשני בשרוול D.

קראו עוד בכלכליסט

יציאת ארקפה מנתב"ג נעשתה לאחר שזו מסרה, ללא תמורה, לחברת QAS את חלקה (50%) בחברת ארק שרותי מזון, מבלי לקבל תמורה עבור המניות, בשל העובדה שהפעילות בנתב"ג היתה הפסדית. ארק שרותי מזון היא שותפות בין ארקפה לבין חברת QAS (חברת־בת של כנפיים) שהוקמה לטובת השתתפות במכרז של רש"ת להפעלת דוכני ארקפה בנתב"ג. גורמים בענף העריכו אתמול כי מחזור המכירות השנתי של ארקפה בנתב"ג עמד על כ־20 מיליון שקל בשנה.

קפה ג קפה ג'ו בנתב"ג. "כולנו פועלים למטרת רווח. אבל בין רצון למציאות המרחק גדול" קפה ג

הרווחים נשחקו

ארקפה, שפועלת בנתב"ג מ־2004, שילמה לרשות שדות התעופה תגמולים בגובה מיליון שקל לחודש עבור שתי נקודות המכירה בדיוטי פרי וסכום נוסף של 4.5 מיליון שקל לשנה עבור נקודת המכירה בשחקים. בתחילת הדרך פעלה ארקפה לבד בדיוטי פרי ובשלב מאוחר יותר הצטרפו מתחרים נוספים והרווחים נשחקו.

לדברי שי לידור, מנכ"ל קפה ג'ו, "QAS חיפשו רשת מובילה שתוכל לדחוף את המכירות בנתב"ג ופנו אלינו בבקשה שנפעיל את העמדות. קנינו את חלקה של ארקפה והיא יצאה מהשותפות. אנחנו לא שילמנו עבור המניות אלא משקיעים מעל מיליון שקל בשתי נקודות המכירה בנתב"ג. אנחנו מקימים את העמדות, עושים את ההדרכות לעובדים, את ההסכמים מול הספקים ואחראים על כל תהליכי הבקרה".

 

ארקפה איננה הרשת היחידה שיצאה בימים אלה מנתב"ג. גם רשת סי אספרסו, שפעלה במקום מ־2010, בחרה שלא לממש את האופציה להארכת המכרז וסגרה את הסניפים שהפעילה בדיוטי פרי ובמתחם שחקים. רשות שדות התעופה מתכוונת לפרסם מכרז לשתי נקודות המכירה של סי אספרסו ולקבוע בו מחיר מקסימלי למוצרים בסיסיים, כפי שעשתה במכרז לנקודת בית קפה בשחקים בה זכתה קפה קפה במקום הסניף של ארקפה שנסגר מוקדם יותר.

בעוד ארקפה מכרה כוס קפה הפוך רגיל ב־16 שקל, וארומה מוכרת בנתב"ג קפה הפוך ב־15 שקל, הזוכה במכרז החדש במקום סי אספרסו יצטרך לתמחר אותה במחיר מקסימלי של 14 שקל. למי שמצפה כי חילופי הזכיינות בין קפה ג'ו לארקפה יוזילו את מחירי הקפה והמאפים לצרכן, צפויה אכזבה, מכיוון שקפה ג'ו מציעה מחירים זהים לאלה של ארקפה. "אנחנו נכנסים לתוך מכרז קיים ולכן מדיניות המחירים תהיה בהתאם לתנאי המכרז ולגובה התגמולים שאנחנו משלמים. המחירים בשדה נקבעים במסגרת המכרזים שהרשות קובעת והמחירים שלנו יהיו זהים למחירי ארקפה בנתב"ג", אמר לידור.

"יכולת להתאמות"

ירון ירקוני, מבעלי רשת ארקפה אמר כי "לאחרונה מפרסמת רשות שדות התעופה מכרזים חדשים עם מחירי מקסימום למוצרי בסיס, כלומר קפה, מאפים ושתייה קלה. מהלך זה, בנוסף לדמי ההרשאה הגבוהים שאותם גובה רש"ת מארקפה, בתוספת תשלום עבור כמות הנוסעים העוברת בנתב"ג בעלות משוקללת של למעלה ממיליון שקל בחודש, הפכו את הפעילות ללא תחרותית ולא כלכלית. לכן, בחרה ארקפה להפסיק את פעילותה בנתב"ג. אנחנו מצרים על כך בפני לקוחותינו הנאמנים".

בקפה ג'ו מודעים לבעייתיות של מחירי המוצרים בנתב"ג ולעובדה שמרבית העסקים שם מפסידים כסף. "כולנו פועלים למטרת רווח. אבל בין רצון למציאות המרחק גדול", אמר לידור. "יש לנו כלים להביא פעילות כזו לאיזון או לרווח. זה נובע גם מעצם העובדה שיש לנו הרבה מוצרים בקו הקולינרי והיכולת שלנו לעשות התאמות בסביבות עסקיות משתנות היא הרבה יותר גדולה מזו של ארקפה". לדברי דיויד קליין, מבעלי קפה ג'ו ואחד המייסדים, "העלויות בנתב"ג גבוהות ביותר. לשנע לשם עובדים לסניפים שעובדים 24 שעות 7 ימים בשבוע, וגובה התגמולים לרשות שדות התעופה, יוצרים מצב שמאוד קשה להרוויח בנתב"ג".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
כרגיל, יש כאן חוסר הבנה מוחלט בכלכלה.
כולנו רוצים לשלם פחות ולקבל יותר אבל זו דרישה לא הגיונית שכן בסוף מישהו משלם את המחיר. רש"ת אכן גובה מחירים גבוהים מאוד מהזכיינים השונים וזה משפיע על המחירים הגבוהים של המוצרים שנמכרים במקום, כמו הקפה, אבל חשוב לזכור שאף זכיין לא חייב לקבל את תנאי המכרז ואף נוסע לא חייב לקנות בחנויות הדיוטי (אפשר להביא מהבית, לא לשתות קפה כמה שעות הסתפק במיים מהקולרים שיש ברחבי השדה וכו). לעומת זאת, אם לא יגבו סכומים גבוהים על הזכיונות האלה הכסף למימון תפעול השדה יגיע ממקור אחר כמו העלאת מס הנמל שכולנו חייבים לשלם בלי יכולת בחירה (זה חלק ממחיר הכרטיס). אז מה עדיף, מקור מימון בו הבחירה האם להשתתף במימון תלויה בכל אחד מאיתנו או מקור מימון בו עולנו חייבים להשתתף.
אמיר  |  03.02.15
לכל התגובות