אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החברות שעושות כסף מגיל הזהב צילם: אוראל כהן

השורה התחתונה

החברות שעושות כסף מגיל הזהב

עם התארכות תוחלת החיים גוברים הביקושים למוצרי צריכה כמו עזרי שמיעה ומשקפי ראייה. בניגוד לעולם המערבי, בשווקים המתעוררים עדיין אחוזי החדירה של חברות אלה אינם תואמים את היקף האנשים הזקוקים למוצריהן, כלומר: יש לחברות מקום להתרחב

03.02.2015, 08:19 | טרנס קלינגמן

זה לא סוד שתוחלת החיים בעולם המערבי הולכת ומתארכת. הזדקנות האוכלוסייה אף מתפשטת לחלק מהמדינות המתפתחות. המשקיעים, שהתרגלו להשקיע בחברות שרכבו על גל הגידול הטבעי באוכלוסייה, גילו לפתע שנתח השוק הפוטנציאלי של הקונים מתכווץ. הם נאלצו לחשוב מחדש איך להגדיל את שורת הרווח. התשובה: חברות שהאוכלוסייה המתבגרת, על צרכיה וביקושיה, משחקת לטובתן.  

קראו עוד בכלכליסט

תופעה מוכרת בקרב האוכלוסייה המבוגרת יותר היא עלייה בבעיות הקשורות לתחום הראייה והשמיעה בשל ההזדקנות. לכן נראה כי חברות המספקות פתרונות בתחומים אלה ייהנו מעלייה ברמת הביקוש למוצרים שלהן על פני העשורים הבאים.

מעל ל־60% מבני ה־40 פלוס בארה"ב משתמשים במשקפיים כדי לתקן בעיות של קוצר ורוחק ראייה, וכן כדי להתמודד עם בעיות חמורות יותר, כגון גלאוקומה. ממרבית המחקרים עולה כי הבעיה מחמירה בעיקר בשל שימוש הולך וגובר במחשבים.

בשווקים מתעוררים קשה יותר להשיג נתונים אמינים, אולם ההערכות הן שקיימות שכבות שלמות של אוכלוסייה שנזקקות למשקפיים אך אינן עושות בהם שימוש. ההערכה היא כי באסיה מעל מיליארד אנשים זקוקים למשקפי ראייה, אך החדירה של המוצר עומדת על אחוזים בודדים בלבד. ככל שמדינות אלו ימשיכו לשגשג, ניתן לצפות לעלייה בשכיחות השימוש במשקפי ראייה. הקונים הם לרוב מבוגרים וכבר נהנים מאיתנות פיננסית, ולכן סביר שיהיו מוכנים להוציא קצת יותר כסף עבור משקפי ראייה איכותיים או ממותגים.

על פי הערכות, כ־10% מאוכלוסיית העולם — כ־700 מיליון איש — סובלים מבעיות שמיעה. התופעה מחריפה ככל שמזדקנים: כ־40% מהאוכלוסייה בגילי 60–69 סובלים מבעיות שמיעה, השיעור עולה ל־60% ומעלה עבור בני 79–70, ועבור האנשים מעל גיל 80 הסובלים מבעיות שמיעה השיעור הוא כ־90%. כ־70% ממכירות מכשירי השמיעה הן באירופה וארה"ב, כך שקיים פוטנציאל גדול לצמיחה ביתר העולם.

גיל הזהב (ארכיון), צילום: שאטרסטוק גיל הזהב (ארכיון) | צילום: שאטרסטוק גיל הזהב (ארכיון), צילום: שאטרסטוק

בשונה ממשקפיים, שהפכו לפריט אופנתי, למכשירי שמיעה עדיין מלווה סטיגמה שלילית מסוימת, הכורכת את השימוש בהם בזקנה. עם זאת, היצרנים מממשיכים למזער את מכירי השמיעה ולשפר ביצועים, כך שהמכשירים הופכים ליותר יעילים ופחות בולטים לעין.

LUXOTTICA היא חברה איטלקית בולטת בתחומי משקפי הראייה ומשקפי השמש העולמיים. החברה התחילה את דרכה כיצרנית עדשות מגע, אולם במשך השנים חדרה לתחום הקמעונאי. LUXOTTICA מחזיקה כמה מותגים בולטים, בהם Oakely, Persol ו־Ray Ban. החברה גם מייצרת במודל של זכיינות עבור מותגי־על כגון Prada, Bulgary, Versace ונוספים.

בתחום השמיעה ניתן להיחשף למניית AMPLIFON האיטלקית, המובילה בהפצת מכשירי שמיעה. לחברה, הקיימת זה 60 שנה, כ־2,000 נקודות מכירה ישירות ועוד כ־3,000 נקודות מכירה שאינן ישירות, למשל בתוך חנויות של רשתות קמעונאיות גדולות. כמו כן ל־AMPLIFON כ־2,500 מרכזי שירות. החברה פועלת באירופה ובארה"ב ויש לה גם נוכחות במדינות רבות, בהן ישראל, מצרים, טורקיה והודו.

WILLIAM DEMANT הדנית מייצרת מכשירי שמיעה ושתלי שמיעה שמחליפים את מכשירי השמיעה המסורתיים. החברה, שנוסדה ב־1904, ביצעה במהלך קיומה שלל רכישות, בהן יצרן מכשירי השמיעה השוויצרי Bernafon ב־1995, Phonic Ear בשנת 1997, ויצרן האוזניות DanaCom בשנת 1999. Interacoustics, המייצרת מכשירים למדידת חדות השמיעה, נרכשה ב־2000.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר בפסגות ברוקראז'.

תגיות