אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוסי רוזן: "האזרח לא נהנה מירידת מחירי שוק האנרגיה" צילום: אוראל כהן

יוסי רוזן: "האזרח לא נהנה מירידת מחירי שוק האנרגיה"

לדברי יו"ר המכון לאנרגיה וסביבה ירידת המחירים בשוק האנרגיה אמורה להיות חגיגה לכל משקי הבית והתעשייה, אבל רמות המיסוי הגבוהות מונעות מהבשורות החיוביות להגיע לארנקם של האזרחים

03.02.2015, 08:13 | ליאור גוטמן

"ירידת המחירים בשוק האנרגיה אמורה להיות חגיגה לכל משקי הבית והתעשייה, אבל המדינה שוב לוקחת מעשר. המדינה צריכה לפעול לתיקון העיוות בנוסחת מס הבלו, ולהוסיף הכנסה של מאות שקלים לכל בית בישראל מהחיסכון בהוצאות האנרגיה". כך אמר אתמול יו"ר מכון האנרגיה והסביבה יוסי רוזן לרגל פרסום מדד האנרגיה לחודש פברואר.

עיון בנתוני המכון מעלה שמדד האנרגיה לפברואר 2015 ירד בכ־9.17% ביחס לחודש שעבר. הסיבות העיקריות הן הירידה בתעריפי החשמל (10.05% למשקי הבית) שנכנסה לתוקפה, והצניחה המתמשכת במחירי הבנזין בין שבת לראשון שהסתכמה בכ־3.2%. המחירים התייצבו על 6.08 שקלים לליטר (בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי), המחיר הנמוך ביותר שנרשם בישראל בחמש השנים האחרונות. לפי נתוני מכון האנרגיה, ירידת תעריפי החשמל לבדה תקזז כ־500 שקל לשנה מהוצאות המחיה של כל משפחה.

למרות הצניחה במחירי הבנזין, במכון האנרגיה והסביבה מזכירים שבעלי המכוניות אינם מרגישים את הבשורה החיובית בארנקיהם.

לפי רוזן, הסיבה העיקרית להיעדר החלחול של ירידת מחירי הנפט בעולם למחירי הדלקים בישראל היא רמות המיסוי הגבוהות על הדלקים, אשר נותרות קבועות ולמעשה בולמות בצורה מבנית את הירידה במחירי הדלק במשק לעומת העולם.

נכון להיום רכיב המסים הממוצע על סל הדלקים בישראל עלה משמעותית והגיע לרמת שיא של יותר מ־62.5% ממחיר הדלק לצרכן, הרמה הגבוהה ביותר מאז השקת המדד.

תחנת דלק. האזרחים עוד לא מרגישים שינוי מהותי במחירי הדלק, צילום: עמית מגל תחנת דלק. האזרחים עוד לא מרגישים שינוי מהותי במחירי הדלק | צילום: עמית מגל תחנת דלק. האזרחים עוד לא מרגישים שינוי מהותי במחירי הדלק, צילום: עמית מגל

תגיות