אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות החברות הממשלתיות בוחנת מיזוג בין תש"ן וקצא"א צילום: אי פי איי

בלעדי לכלכליסט

רשות החברות הממשלתיות בוחנת מיזוג בין תש"ן וקצא"א

המיזוג בין שתיים מהחברות הבולטות במשק האנרגיה אמור לאפשר את המשך הפעילות של קצא"א, שנתיים לפני פקיעת החוק המסדיר את פעילותה. אתמול התחייבה קצא"א שלא להזרים זמנית נפט בצינור שלה שהתפוצץ בערבה, בעקבות עתירה שהגישו תושבי האזור

03.02.2015, 07:24 | ליאור גוטמן

החברה הממשלתית תש"ן (תשתיות נפט), מי שאחראית על הולכת ואחסון דלקים לשעת חירום, הגישה בקשה לרשות החברות הממשלתיות למזג את פעילותה עם חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון). במסגרת בקשתה טוענת תש"ן כי קיים היגיון באיחוד הפעילויות של שתי החברות, היות שאלה דומות מאוד.

קראו עוד בכלכליסט

תש"ן שהוקמה ב־1959 נמצאת בבעלות ממשלתית מלאה, ומשרתת לקוחות כמו רשות שדות התעופה, דלק, סונול ועוד. קצא"א לעומתה נמצאת רק באופן חלקי בבעלות המדינה (50%), ויתר החברה נמצאת בבעלות איראן. החברה נולדה כחברה משותפת לישראל ולממשל האירני בתקופת השאה הפרסי במטרה להזרים דלקים לישראל, אך מאז ההפיכה שאירעה בבאיראן בסוף שנות ה־70 חדל שיתוף הפעולה בין הצדדים, ולכן קרוב ל־30 שנה מנהלת ממשלת איראן בוררות נגד ישראל ודורשת פיצויים על חלקה בחברה, שנאמדים במיליארדי שקלים.

בקשת תש"ן להתמזג עם קצא"א באה על רקע משפטי להפעיל את קצא"א. האחרונה פועלת קרוב ל־50 שנה תחת חוק שנולד כדי להסדיר את פעילותה ואמור לפקוע בשנת 2017. על רקע פקיעתו הצפויה של החוק נערכים באוצר למציאת מסגרת חוקית שתאפשר להפעיל את קצא"א. בידי המדינה עומדות כמה אפשרויות: הראשונה היא, כאמור, למזג את קצא"א עם תש"ן. אפשרות אחרת היא הארכת החוק שמכוחו פועלת קצא"א בכמה שנים עד לסיום הבוררות הרגישה עם איראן.

אפשרות שלישית שעלתה לאחרונה על הפרק היא פיצול של פעילות קצא"א למגזרים שונים שחלקם יופרטו וחלקם יועברו לחברה חדשה שתוקם לצורך כך.

בין היתר, מחזיקה קצא"א בדרום הארץ נמל המשמש לפריקת דלקים, והיא גם בעלת האחזקות העיקרית בתחנת הכוח הפרטית דוראד (37.5%).

בינואר 2014 חשף "כלכליסט" כי האוצר מעוניין למכור את אחזקות המדינה בתחנה, אולם לאחרונה הגישה דוראד סקר חיבור לתחנת כוח חדשה שתעלה את יכולת הייצור שלה בכ־64%. לפיכך, אפשרות חדשה שנידונה באוצר היא להשאיר בידי קצא"א את תחום תחנות הכוח, ואף להכפיף אליה את חברת הפחם הממשלתית ואת שתי תחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל בחדרה ובאשקלון, זאת במקרה של רפורמה כוללת בחברת חשמל. כך או כך, ברשות לא ממהרים לקבל החלטה בדבר עתידה של קצא"א ומעוניינים לחכות למינוי של ממשלה חדשה בטרם תתקבל החלטה בעניין.

בתוך כך, קצא"א התחייבה אתמול שלא להזרים נפט בצנרת ההולכה שלה שמובילה דלקים לדרום. ההבטחה ניתנה במסגרת דיון שנערך בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, על רקע עתירה שהגישו תושבי חבל אילת, אילות ובאר אורה ובה דרשו שלא לאפשר לקצא"א לחדש את הזרמת הנפט מחשש להתפוצצות נוספת של הצינור.

לפני כחודשים התפוצץ אחד מצינורות הולכת הדלקים של קצא"א בדרום, וממנו נשפכו 6 מיליון טונות של נפט גולמי לשמורת עברונה שבערבה. בית המשפט קבע דיון מחודש בנושא בעוד שבוע וחצי. חבל אילות וועד באר אורה יוצגו בדיון באמצעות עוה"ד אמנון שבלת ואורית מרום אלבק ממשרד שבלת.

עובד של קצא"א בשמורת עברונה שבה התפוצץ צינור נפט של החברה, לפני חודשיים

תשתיות נפט (תש"ן)

שנת הקמה: 1959

בעלות: חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה

תחום פעילות: הולכת ואחסון דלקים

הכנסות ב־2013: 298 מיליון שקל

מנכ"ל: רפי טטרקה

תגיות