אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סכסוך עבודה בנמלים בארה"ב פוגע ביצרניות הרכב היפניות צילום: בלומברג

סכסוך עבודה בנמלים בארה"ב פוגע ביצרניות הרכב היפניות

סובארו, טויוטה ואחרות נאלצות להוציא עשרות מיליוני דולרים על משלוחים במטוסים ולהשבית חלק מהייצור בארה"ב; גם רשתות מזון מהיר נפגעו

06.02.2015, 12:15 | שירות כלכליסט
יצרניות הרכב היפניות נאלצות להעביר למפעלים שלהן בארה"ב חלקי רכב במשלוחים יקרים דרך האוויר ולצמצם חלק מהליכי הייצור, על רקע סכסוך העבודה המתמשך בנמלים במערב ארה"ב.

סובארו, שנחשבת למותג הצומח במהירות הגדולה ביותר בארה"ב, דיווחה השבוע כי היא נאלצת להוציא 7 מיליארד ין (60 מיליון דולר) נוספים בחודש בשל הצורך לבצע משלוחים במטוסים, שהמחירים שלהם עלו בעקבות התגברות הביקוש.

"בשלב מסוים היה נראה שהמשא ומתן בנמלים מתקדם, אך בימים האחרונים ההאטה נהפכה לחמורה", סיפר לסוכנות רויטרס מיטסורו טאקאשי, סמנכ"ל הכספים של פוג'י הבי שבבעלותה סובארו. לדבריו, בלי המשלוחים דרך האוויר, הם היו נאלצים להפסיק את הייצור בארה"ב כבר באמצע החודש הנוכחי.

סובארו, צילום: בלומברג סובארו | צילום: בלומברג סובארו, צילום: בלומברג

בנמלים בחוף המערבי של ארה"ב נרשמו עיכובים רבים מאז אוקטובר, בשל סכסוך עבודה מתמשך בין עובדי הנמל לחברות השילוח ומפעילי הרציפים. נציג מפעילי הרציפים הזהיר השבוע כי הנמלים רחוקים ימים ספורים בלבד מעצירה מוחלטת של העבודה.

סובארו אינה היחידה שנקלעה לקשיים בשל המצב. טויוטה, שבשנה שעברה מכרה בצפון אמריקה 2 מיליון כלי רכב, ביטלה את השעות הנוספות במפעלים בארה"ב. כמו כן, בהונדה ובניסאן אישרו כי עברו בינואר למשלוחים אוויריים עבור חלק מהרכיבים. לעומת זאת, בהיונדאי טענו כי לא חוו השפעה על הייצור, אך החברה משתמשת יותר בנמלים בחוף המזרחי עבור האספקה למפעל שלה באלבמה.

הסכסוך בנמלים אינו משפיע רק על תעשיית הרכב, אלא אף אילץ את סניפי מקדונלד'ס ביפן להקטין לזמן מוגבל את מנות הצ'יפס בשל העיכובים במשלוחים דרך הים. גם במקרה זה העדיפו לעבור למשלוחים מהאוויר. במקביל, רשת המזון המהיר קנטאקי פרייד צ'יקן (KFC) ביפן הפסיקה בחודש שעבר את מכירות הצ'יפס ועוד לא ברור מתי תשוב להציע את המנה.  

תגיות