אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה אנשים אוהבים גרסאות חדשות לדברים ישנים? צילום: Duke Photography

למה אנשים אוהבים גרסאות חדשות לדברים ישנים?

פרופסור יקר, כמה גרסאות של שרלוק הולמס עוד יפיקו? ולמה מדינות מעתיקות זו מזו "פורמטים" של סדרות טלוויזיה? רק לי נדמה שאף אחד כבר לא מחדש כלום? פטרישיה

12.02.2015, 09:14 | דן אריאלי

פטרישיה היקרה,

יש לי הרגשה ששרלוק הולמס ימשיך לפתור תעלומות כל עוד האנושות תתקיים. פסיכולוגים מכנים את זה אפקט החשיפה הסתמית, או mere-exposure effect: ככל שאנחנו נחשפים למשהו יותר ומכירים אותו יותר, כך המוח מעבד את המידע שקשור בו באופן יעיל יותר, ואנחנו מבלבלים את העיבוד המהיר בתחושת אהדה.

באחד הניסויים הראשונים שהוכיחו את קיום התופעה הזאת נתנו לכמה עוזרי מחקר להשתתף בשיעור באוניברסיטה, בלי שיוציאו מפיהם מילה לאורך כל הסמסטר. בסוף הסמסטר שאר הסטודנטים שהשתתפו בקורס התבקשו לדרג את מידת האטרקטיביות של עוזרי המחקר שהשתתפו איתם בשיעורים, וכן של עוזרי מחקר אחרים שאותם לא פגשו קודם. בממוצע, עוזרי המחקר שישבו בשיעורים דורגו כיותר מושכים. בגלל החשיפה.

ובחזרה לשרלוק הולמס: התחזית שלי היא שככל שנראה יותר מהבלש האגדי כך נחבב אותו יותר ונדרוש עוד מאותו הדבר. אולי עם שינויים קלים פה ושם, לדוגמה, שיהפכו אותו לרופא ויקראו לו גרגורי האוס.

שרלוק הולמס. כמה גרסאות עוד יופקו? שרלוק הולמס. כמה גרסאות עוד יופקו? שרלוק הולמס. כמה גרסאות עוד יופקו?

איך לעצור את הקיצוץ?

אני עובד בצוות האסטרטגיה הדיגיטלית של החברה שלי, אבל בהנהלה לא מבינים את החשיבות שלנו, מקצצים לנו בתקציב ומתעלמים מההמלצות שלנו. איך לגרום להם להבין עד כמה אנחנו באמת חשובים? כץ

מעט מאוד דברים בעולם השתפרו מפני שמישהו גרם לאנשים להבין משהו. במקום זאת, עדיף לגרום להם להרגיש משהו. אני מציע שתשנו את שם המחלקה מצוות אסטרטגיה דיגיטלית ל"מרכז לחדשנות דיגיטלית למצוינות". עם שם כזה, ואולי אפילו ראשי תיבות קליטים, יהיה להנהלה הרבה יותר קשה לקצץ אצלכם בלי להרגיש שהם פוגעים בחברה.

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מאותה הסיבה שממשיכים לקרוא לילדים אגדות האחים גרים
אנשים אוהבים מסורת, לכן הם מקריאים לילדים שלהם דברים שהקריאו להם כשהם עצמם היו ילדים. זה ישן, זה מוכר, זה עובד. מי מאיתנו לא קרא את כיפה אדומה, החתול במגפיים, סינדרלה ועוד הרבה כאלו? אז בדיוק מאותה הסיבה ימשיכו להפיק שרלוק-הולמסים חדשים, כי זה מוכר וזה עובד. כמובן שלאורך הזמן מתווספים עוד דברים חדשים אבל מה שעובר את מבחן הזמן הוא השורד האולטימטיבי וזה מה שמגיע למסכי הטלוויזיה.
14.02.15
2.
איך לקצץ?
בחברה שלי יש צוות בולשיט חסר חשיבות. עיקר פעילותם היא ספאם טורדני והפרעה לעבודה האמיתית. אבל בגלל כל מיני ראשי תיבות מגניבים ומיתוג מלא באז-וורדים בהנהלה מתייחסים אליהם כאילו הם תורמים לחברה. איך לגרום להנהלה להבין שחשוב לקצץ אותם ומהר (או לפחות לחסום להם את הגישה לשרת המייל)?
ומהצד השני  |  13.02.15