אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סודות היזמות: האנשים שכדאי שיהיו לצידכם

סודות היזמות: האנשים שכדאי שיהיו לצידכם

מה כדאי לדעת על אקסלרטורים, באיזה שלב צריך לקחת עורך דין ולמי כדאי לתת אחוזים; רויטל הנדלר, יזמת אינטרנט סדרתית, מגלה השבוע מרכיב סודי נוסף הדרוש להקמת עסק

15.02.2015, 15:35 | רויטל הנדלר

הדרך להקמת מיזם ועסק חדש היא ארוכה ומתישה. אנשים חזקים שיתמכו בכם יכולים לקצר תהליכים. אלו הם האנשים בהם כדאי להקיף את עצמכם בדרך לעסק החדש:

קראו עוד בכלכליסט

עו״ד מלווה

כשאתם נכנסים לעולם ההשקעות חשוב שיהיה לכם עורך דין, במיוחד אם בחרתם במסלול סטארטאפי שכולל המון מונחים משפטיים בעת סגירת התנאים וההתקדמות. יש היום הרבה עורכי דין מומחים בסטארטאפים שבוחנים אותם כמו משקיע. את מי שנבחר הם מלווים כמעט בחינם על בנק שעות מסוכם מראש לפני הגיוס, תמורת אחוזים בחברה (Equity) ותשלום מפצה בדיעבד אחרי הגיוס. כמובן שאתם חייבים עורך דין מרגע שיש לכם חוזה משקיע ביד (Term Sheet) אבל גם לפני זה הוא יכול לעזור במשא ומתן.

אקסלרטורים

לא מספיק רעיון טוב כדי להביא כסף ממשקיע, היום, במיוחד לאור פלאי הטכנולוגיה, משקיעים מצפים שתבואו עם מוצר בסיסי, מוק אפ וואלידציה (בדיקת היתכנות) רצינית מול לקוחות, קצת לקוחות, עדיף בחו״ל וקצת רעש תקשורתי.

כיוון שכך, אתם צריכים דרך יצירתית להגיע לנקודה הזו גם בלי כסף או עם מעט מאוד כסף. אחת הדרכים לעשות את זה היא להצטרף לאקסלרטור. אקסלרטור טוב יידע גם לחבר אתכם לאנג׳לים ומשקיעים שיש סיכוי גבוה שישקיע בכם בתום התכנית. יש הרבה מאוד סוגים של אקסלרטורים, וחיפוש פשוט בגוגל יעזור לכם למצוא אותם. מה שיהיה קשה קצת יותר, הוא להתקבל ולבחור תכנית טובה שתתמוך בכם כמה שיותר. אקסלרטור טוב יעזור לכם להגיע לנקודת פתיחה טובה יותר גם עם מעט מאוד כסף או אפילו בלי בכלל. הוא יקצר לכם את הדרך באמצעות ידע ותמיכת מנטורים שיידעו להביא אתכם בשלים להשקעה. 

איך לבחור אקסלרטור?

תנו עדיפות לאקסלרטור שמתמחה בסוג העסק שלכם. נסו לבחור בתכנית תומכת ככל הניתן (המונח אקסלרטור הוא כללי ויש בתוכו הרבה תכניות שמציעות בעיקר הרצאות ולא תמיכה ומקום עבודה). אקסלרטור טוב תלוי במידה רבה במנטורים שהוא מציע ולכן חשוב לבדוק מי הם ומה הם מחוייבים לתת לכם. כמו כן, אקסלרטור טוב יידע לספק לכם מנטור פיננסי שילווה אתכם בבניית התוכנית העסקית.

בחרו תוכנית שתדע להתייחס אליכם ברמה האישית ביותר שיש - עד כמה שמלהיב לראות שמות 'חמים' כמרצים בתכנית, עבודה אישית עם מומחים מקדמת הרבה יותר. בחרו באקסלרטור שמחובר למשקיעים ולכסף.

מנטורים

אפשרות אחרת היא לצרף מנטור מנוסה באחוזים מועטים לצוות המייסדים. אין חכם כבעל ניסיון, ולכן עדיף למצוא מנטור שעשה בעצמו סטארטאפ והצליח, על פני מישהו שמנהל חברת ייעוץ. חשוב שהמנטור יהיה זמין לכם, ולא עסוק עם יותר מדי הרפתקאות משלו. חשוב ביותר שתרגישו שהוא מאמין כמוכם בסטארטאפ שלכם, ושתהיה לו מידת סיכון מסוימת בהשקעה בכם, כדי לוודא שהוא באמת איתכם.

כל ה״דרישות״ האלה הן לא ממש טריוואיליות, אבל אם תכוונו גבוה - יש סיכוי שתצליחו לצרף אליכם מישהו שגם השם שלו וגם הניסיון שלו יקפיצו אתכם מהר מאוד קדימה.

אל תמהרו לתת אחוזים לכל אחד

רוב האקסלרטורים ובטח המנטורים יבקשו Equity (מניות בחברה שלכם). בדרך כלל בשלבים הראשונים של סטארטאפ, זה מרגיש מאוד קל לחלק אחוזים, אבל בהמשך, דווקא אם העסק מצליח, תגלו שהצרכים שלכם משתנים במהירות, ופתאום 10% לאדם אחד נראים המון. לכן, אתם צריכים לבדוק עם עצמכם למי אתם נותנים אחוזים.

הנה כמה כללי אצבע שחשוב לחשוב עליהם לפני שמחלקים אחוזים:

עזרה לטווח ארוך - האדם או הגוף שאתם נותנים לו אחוזים צריך להיות מסוגל לעזור לחברה לטווח הארוך - אם הוא רק מקושר לחברות שהם בעלות פוטנציאל להיות לקוחות שלכם לדוגמא, תוכלו לתת לו אחוזים נכבדים מכל עסקה שהוא יביא, ולא אחוזים בחברה, כך תוודאו שלא תישארו עם אחוזים בחברה של אדם שאולי עזר עם העסקה הראשונה אבל לא רלוונטי בכלל לעתיד.

אנשים חזקים שיתמכו בכם יכולים לקצר תהליכים. אנשים חזקים שיתמכו בכם יכולים לקצר תהליכים. אנשים חזקים שיתמכו בכם יכולים לקצר תהליכים.

נעים לעבוד איתו - אם הגוף או האדם הזה הוא מישהו שאתם לא מחבבים אישית, ואין שום סיכוי שתרצו להתנהל מולו יום יום - אל תתנו לו אחוזים בחברה.

פנוי ומעוניין - יש הרבה אנשים שהחלום שלהם הוא להיות מעורבים בהרבה פרוייקטים מצליחים, והם ישמחו לקחת כמה אחוזים בחברה שלכם, ושל עוד 20-30 בתמורה לכך שתשתמשו בשמם. אם זה שם מאוד חזק, זה אולי יכול לעזור מעט, אבל רק בהתחלה ורק לזמן קצר. מהר מאוד המשקיעים ובעלי העניין יידעו שזה רק על הנייר. אתם צריכים לשקול לעומק מישהו שאין לו את הזמן הפנוי להיות איתכם ולהקדיש למיזם שלכם.

אז סוד היזמות הפעם הוא - הקיפו את עצמכם באנשים טובים, בגופים תומכים, הם יכולים לקצר תהליכים.

הכותבת היא יזמת אינטרנט סדרתית, מייסדת AllJobs וממקימי BreezoMeter ו-TechForGood.

תגיות