אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ספקי האינטרנט: בזק מקשה על חיבור אלפי לקוחות לחבילות החדשות צילום: עמית שעל

ספקי האינטרנט: בזק מקשה על חיבור אלפי לקוחות לחבילות החדשות

פרטנר ואקספון פרסמו אתמול הצעות משולבות הכוללות ספק ותשתית אינטרנט במחירים מופחתים כחלק מהרפורמה בשוק התקשורת הקווית שיצאה אתמול לדרך. אולם הספקים טענו כי בפועל בזק לא אפשרה להם לחבר את הלקוחות. בזק: פועלים לפי הנחיות משרד התקשורת

18.02.2015, 08:53 | אופיר דור

היום הראשון של הרפורמה בשוק התקשורת הקווית התאפיין בהתעניינות גדולה מאוד מצד לקוחות עם פניות מאלפי לקוחות לצד בעיות קשות בממשק בין ספקי האינטרנט לבזק שאפשרו חיבור של מעט מאוד מהם בפועל. החל מאתמול מחויבת בזק להחכיר את התשתית שלה לספקי האינטרנט במחירים סיטונאיים מפוקחים, כך שהם יכולים להציע חבילה משולבת של ספק ותשתית. מטרת הרפורמה היא להכניס שחקנים נוספים לשוק תשתית האינטרנט הנשלט על ידי דואופול של בזק ו־HOT.

קראו עוד בכלכליסט

שני ספקי אינטרנט, 018 אקספון ו־012 של פרטנר, מיהרו ופרסמו כבר אתמול מחיר לחבילות אינטרנט משולבות של ספק ותשתית. בעוד שאר הספקים ובראשם סלקום־נטוויז'ן בחרו להמתין עם פרסום המחירונים עד לפיתרון הבעיות הטכניות בממשק עם בזק. גם ספקית האינטרנט הגדולה ביותר, בזק בינלאומי, החברה הבת של בזק, לא פרסמה תעריפים. בחברה ככל הנראה מחכים לראות לאן תתפתח הרפורמה לפני שהם נוגסים ברווחי בזק.

סטלה הנדלר, מנכ"ל בזק סטלה הנדלר, מנכ"ל בזק סטלה הנדלר, מנכ"ל בזק

פרטנר פרסמה שתי חבילות, 15 מגה ב־89 שקל בשנה הראשונה ו־109 שקל בשנה השנייה ו־100 מגה ב־100 שקל בשנה הראשונה ו־120 שקל לאחר מכן. אקספון מציעה החל מאתמול חבילות עם מחיר אחיד ולא משתנה של 15 מגה ב־79 שקל, 40 מגה ב־89 שקל ו־100 מגה ב־99 שקל.

עד היום ספקי האינטרנט יכלו להציע חבילות משולבות של ספק ותשתית (הקרויות "בנדל") לשנה אחת בלבד, שלאחריה הלקוח צריך לרכוש את שני המרכיבים בנפרד. ההצעות שהושקו אתמול משקפות הוזלה של עד 10־60 שקל בחבילות של 15 מגה ו־30־80 שקל בחבילות של 100 מגה.

המחלוקת על שירות בזק

בזק, שהואשמה לא פעם בכך שהיא מנסה לעכב את הרפורמה, מיהרה לשחרר אתמול הודעה לפיה החברה ערוכה לספק את השירות למפעילי התקשורת. מהחברה נמסר שהם פעלו באופן אינטנסיבי ומעמיק לצורך הוצאת הרפורמה לדרך וכי הם "מעוניינים לאפשר לצרכנים המבקשים להתחבר לשירות במסגרת השוק הסיטונאי מעבר פשוט, אך עם זאת אמין ובטוח".

אולם ספקי האינטרנט השמיעו דברים שונים לגמרי. הספקים התלוננו על כך שבזק שינתה ברגע האחרון את נוהלי ההתקשרות מולה ובמקום לאפשר להם לפנות ולחבר לקוחות בשיחת טלפון או מייל, היא מבקשת שהלקוחות עצמם ירשמו דרך פורטל שהיא הקימה. לעומת זאת, בבזק טענו כי לא קיבלו אף פנייה ממשרד התקשורת והם פועלים בדיוק לפי הוראותיו.

כמו כן, טענו הספקים כי בזק מבקשת מהם להעביר טופס ניתוק של הלקוח חתום על ידו, מה שמסרבל מאוד את תהליך הניוד. "ההצלחה של תהליך ניידות המספרים בסלולר היתה בכך שמדובר בתהליך חלק ומהיר וכדי שהרפורמה הקווית תצליח היא צריכה לפעול בצורה דומה", אמר בכיר באחת הספקיות.

במקביל, שלשום העבירה HOT לספקי האינטרנט את התעריפים הסיטונאיים שבהם היא תסכים להחכיר את התשתית שלה למתחרים. בניגוד לבזק שהתעריפים הסיטונאיים שלה נקבעו על ידי משרד התקשורת, HOT יכולה בשלב זה לקבוע את התעריפים בעצמה. לא במפתיע התעריפים שבחרה HOT, שמתנגדת נחרצות לשיתוף הרשת, היו גבוהים בעשרות אחוזים מאלו של בזק, כך שבשלב הזה לא נראה שיתפתח שוק סיטונאי על התשתיות שלה.

ניתוק של כמה שניות בלבד

אתמול פרסם משרד התקשורת החלטות במספר נושאי מחלוקת שעלו בין הספקיות לבזק בסדרה של מפגשי שולחן עגול בשבועיים האחרונים. המשרד קבע כי המעבר של לקוח ייעשה כך שהוא לא יהיה מנותק משירות מעל שניות בודדות. המשרד קבע כי ההתקנה של מנוי חדש תעשה על ידי בזק כולל שליחת טכנאי חינם. המשרד אוסר על בזק להפלות במתן שירות טכנאי בין לקוח שלהם ללקוח של ספקי האינטרנט.

סוגיה מרכזית שנותרה פתוחה היא נושא הראוטר בבית הלקוח. ספקי האינטרנט שבים ודורשים כי ניתן יהיה לבצע את העברת הלקוח מבלי שיצטרכו להחליף את הציוד שמותקן אצלו. לעומת זאת בזק מתנגדת לכך שהראוטרים שאצל לקוחות בהשאלה לא יוחזרו אליה אם הם מתנתקים.

למרות הקשיים, נראה שאתמול החל עידן חדש בשוק התקשורת כאשר ההפרדה המלאכותית בין ספק לחברת תשתית השירות תתבטל בהדרגה. אקספון הודיעה כבר אתמול כי לא תשווק יותר חבילות של ספק אינטרנט לבד אלא רק חבילות משולבות.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
די מהר, בפס הרחב, יהיו לקוחות רבים, ש"ידפקו את הראש בקיר" וישאלו את עצמם איך הם נפלו בפח הזה...
מה עם בעיית השירות ? בנושא השירות, הנפילה תהיה ממש כואבת, לרוב הלקוחות. בזק, למרות היותה "מונופול דורסני", סיפקה רמת שירות טובה ללקוחותיה. בוודאי טובה יותר מה-ISP. מי שחושב, שבזה, שהוא יעבור לשלם ל-ISP במסגרת הסדר השוק הסיטונאי, הוא "נגמל" מבזק, הוא פשוט טועה ובגדול. בזק תמשיך להיות הספק השולח טכנאים לבתי הלקוחות כדי לתקן תקלות. נקודה. אולם, המצב החדש יהיה גרוע פי כמה מהמצב הקיים, מהסיבות הבאות: 1) לקוח שיתלונן על תקלה במוקד של ה-ISP, ה-ISP יזמין טכנאי של בזק לבית הלקוח וכעת זה יהיה "דו שיח של חרשים ואי הבנות" כמקובל בישראל, לגבי מועד הגעת הטכנאי לבית הלקוח. אני מניח, שארגוני הצרכנים יטפלו באלפי תלונות של לקוחות עצבניים, שהיו להם תקלות ולא קיבלו שירות כמו שציפו לקבל ובזמן שציפו לקבל. 2) בניגוד למצב הרגיל, שבו הטכנאי של בזק, שמגיע לבית הלקוח, יכול להחליף ולתקן כל דבר מקולקל, כעת במצב החדש, הטכנאי של בזק, שיגיע לבית הלקוח, יכול לטעון, שהתקלה נובעת מהנתב. סביר להניח שזה מה שיקרה, ברוב התקלות. היות וזה נתב פרטי, זו לא בעיה שלו, והטכנאי יעזוב את הבית וישאיר את הלקוח עם תקלה של "אין אינטרנט" בלי כל טיפול. מה הלקוח יוכל לעשות? הוא יוכל לדפוק את הראש בקיר ולקלל את היום שהחליט לעזוב את בזק... הוא גם יוכל להגיש תלונות ולשכור עורכי דין... זהו. יתרה מכך. אם הטכנאי של בזק שמגיע לתקן תקלות (ורק טכנאי בזק יגיעו לתקן תקלות פס רחב, על רשת בזק), והוא יראה בבית הלקוח את הנתב של בזק, נתב שהלקוח הודיע לבזק שהוא נגנב\אבד\נפל לאסלה\התרסק לרסיסים\הכלב אכל אותו, הלקוח נכנס מייד לסיכון ממשי של תביעה פלילית, בגלל הונאת בזק. בזק לא רק יכולה לתבוע את הלקוח הזה, היא אולי בכלל תנתק אותו מהאינטרנט ולא תרצה אותו יותר כלקוח, כי הוא עבריין פס רחב. הלקוחות נכנסים כאן "למנהרה חשוכה" ושעשויה להיות מסוכנת עבורם, רק בגלל שהם רצו לחסוך (אולי) כמה שקלים . אם לא די , יגלה הלקוח חיש מהר, שלהשיג את המוקד של ה-ISP זה לא כמו להשיג את המוקד של בזק. את נטוויז'ן, הצלחתי להשיג את המוקד רק אחרי המתנה של שעות ואחרי כמה ניתוקים, שיכולים להוציא כל אדם סביר מדעתו... די מהר, בפס הרחב, יהיו לקוחות רבים, ש"ידפקו את הראש בקיר" וישאלו את עצמם איך הם נפלו בפח הזה... ומה עם בעיית הביצועים ועלותם ? לקוחות של בזק קיבלו רמת ביצועים של פס רחב כמיטב הרצון של בזק לתת להם שירות. לא תמיד זה משביע רצון, אבל הלקוחות התרגלו לרמת השירות של בזק. אולם, ברגע שהם שייכים ל-ISP, הם יכולים לגלות, שיש ירידה בביצועים וברוחבי הפס, שהם מקבלים ברשת האינטרנט. יכולים להיות לזה הרבה מאוד סיבות, למשל: הנתב שהם רכשו או קיבלו מה-ISP הוא נחות ביכולותיו מול הנתב, שבזק סיפקה להם, או שהחיבורים והציוד של רשת ה-ISP לא מותאמים לביקושים החדשים ועוד. אם הלקוחות יתלוננו אצל ה-ISP על ירידה בביצועים, ה-ISP יוכל להציע להם לקבל יותר ביצועים ביותר כסף, אם הם בחבילות שמתחת ל-100 מגה. כרגע, לא יהיה ל-ISP מה להציע, למי שכבר מצוי ב-100 מגה. בעתיד - כן. קוראים לזה "רמת שירות". כרגע, ספקי ה-ISP לא פרסמו את העניין הזה (כדי לא להבהיל ולבלבל את הלקוחות, שלא מבינים מה זה אומר - "רמת שירות"), אולם, הנושא הזה כבר טופל ב"תיק השירות", שקבע משרד התקשורת לבזק, עם 3 רמות שירות. ה-ISP יכולים לעלות ב"רמת השירות" בתיאום מול בזק. אין כרגע ודאות, שהעניין הזה (של "רמות שירות" נוספות) יופעל, אבל זה בהחלט אפשרי. מתגלה שלקוחות שעוברים לסדר הפס הרחב יחוו ירידה של בין 20% ל-80% בביצועי הפס הרחב שלהם, גם בגלל החלפת ה-ISP וגם בגלל החלפת הנתב. במקרים רבים (דוגמה: החלפת נתב טוב של בזק בנתב זול ונחות שנרכש באיזה מבצע של יבואן ב-ZAP או באיזה חנות, ומעבר מחברה בעלת ביצועים גבוהים דוגמת נטוויז'ן ובזק בינלאומי, לחברה עם ביצועים נמוכים דוגמת 018-אקספון), הירידה בביצועים של הפס הרחב של אותו לקוח שעבר ל"שוק סיטונאי" תהיה של כ-60% ואולי תגיע עד 80% (אם נצרף לזה את הירידה בביצועי ה-WiFi של הנתב בתוך הבית). שורה תחתונה .. די מהר, בפס הרחב, יהיו לקוחות רבים, ש"ידפקו את הראש בקיר" וישאלו את עצמם איך הם נפלו בפח הזה...לקוח שעובר להסדר "השוק הסיטונאי" עשוי להפסיד בין עשרות למאות שקלים בשנה, החל מהשנה הראשונה, וההפסד האישי הזה יגבר בשנים הבאות (עד סוף 2018), תוך ירידה חריפה ברמת השירות שהוא יקבל (מול המצב הקודם). פירוט בפנים
בוזגלו לא פראייר  |  25.02.15
5.
סיכוי אפסי שרפורמה כזו תצליח -יש הבדל מהותי בין סלולאר לתשתית קווית
סיכוי אפסי שרפורמה כזו תצליח -יש הבדל מהותי בין סלולאר לתשתית קווית בסלולאר לכל משפחה יש 5-6 קווים , שווה להתנייד בשביל הפרשים של כמה שקלים לקו. תשתית קווית יש רק אחת במשפחה. פה כבר רוצים בטחון אמינות ושירות, כל בר דעת לא ייצא להרפתקאה בשביל 30-40 שקל אצל כל מיני חאפרים וגוזרי קופונים שלך תדע איפה ומתי תמצא אותם בתקלה הראשונה.
אלה לולי , דרום  |  25.02.15
4.
לא סתטאםם סבתא בוקובזה אמרה מזמן - הבזול עולההה ויעלה לך תמיד ביוקררררררררררר
המתחרים יתקנו תקלות ?? המתחרים יתחזקו טכנאים ושרות מענה לתקלות ותמיכה טכנית ?? המתחרים בכלל מכירים את שתשית בזק טכנית ??? המתחרים אפיללו שינוי "דומיין" לא מוכנים לבצע בראוטר של בזק למתניידים אליהם !! המתחרים מחפשים פראיירים שירכשו קו בזק יד2 ויפלו במלכודת הדבש שלהם . הפסקנו להיות פראיירים - למדנו מנסיון בגולן טלקום ובשוק הסלולר המוון שהבזול עולה ביוקר- לבחור חבילת תקשורת זה לא רק לבחור במחיר הזול.
סבא מסעוד  |  24.02.15
לכל התגובות