אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח: משקיעי אג"ח בדרך לכדורגל

דו"ח: משקיעי אג"ח בדרך לכדורגל

סוכנות דירוג האשראי פיץ' בלונדון ערכה דו"ח חדש לפיו חוקי הפייר פליי הפיננסי, שיעורי ריבית נמוכים והיכולת של הכדורגל להשיג חוזי שידור וספונסרשיפ יקרים, יעזרו למשוך משקיעי אג"ח בחזרה לעסקי הכדורגל

19.02.2015, 14:58 | שירות כלכליסט

חוקי הפייר פליי הפיננסי, שיעורי ריבית נמוכים והיכולת של הכדורגל להשיג חוזי שידור וספונסרשיפ יקרים, יעזרו למשוך משקיעי אג"ח בחזרה לעסקי הכדורגל. השקעה במועדוני כדורגל לרוב נחשבת כהשקעה לצרכי ראווה, כך שהמועדונים מצליחים לעיתים רחוקות בלבד למשוך את תשומת ליבם של אנשי פיננסים רציניים. אולם דו"ח חדש שערכו בסוכנות דירוג האשראי פיץ' בלונדון מעריך כי המצב עשוי להשתנות, וגיוס כספים לפיתוח אצטדיונים יהפוך לגורם העיקרי שימשוך מלווים פרטיים.

קראו עוד בכלכליסט

אצטדיון אמירייטס בלונדון. שוק הספורט מתחיל להיראות יותר כמו ארה"ב מבחינה זו שמועדונים יכולים להיות עסק רווחי בזכות פרופיל עסקי מהימן". , צילום: איי אף פי אצטדיון אמירייטס בלונדון. שוק הספורט מתחיל להיראות יותר כמו ארה"ב מבחינה זו שמועדונים יכולים להיות עסק רווחי בזכות פרופיל עסקי מהימן". | צילום: איי אף פי אצטדיון אמירייטס בלונדון. שוק הספורט מתחיל להיראות יותר כמו ארה"ב מבחינה זו שמועדונים יכולים להיות עסק רווחי בזכות פרופיל עסקי מהימן". , צילום: איי אף פי

ג'וליאן דופו, המשמש כדירקטור בפיץ', אומר כי האמונות הרווחות לפיהן כדורגל הוא עסק בעל סיכון גבוה למשקיעים מתחילות להשתנות. "המעבר הוא תוצאה של שילוב של גורמים. רגולציות חדשות שעברו כמו חוקי הפייר פליי הפיננסי של אופ"א או רגולציית הרווחיות והקיימות (Profitability and Sustainable) שיישמו בפרמיירליג, מאלצות מועדונים לנהל את העסקים שלהם בצורה מובנית יותר", מסביר דופו. "שוק הספורט מתחיל להיראות יותר כמו ארה"ב מבחינה זו שמועדונים יכולים להיות עסק רווחי בזכות פרופיל עסקי מהימן".

התנאים הנוכחיים בשוק האשראי הם שמפתחים את התאבון הפוטנציאלי למשקיעי האג"ח המחפשים החזר גבוה. בהתאם, זהו זמן טוב לקבוצות לגייס כסף לפרויקטים גדולים. שיעורי ריבית, שבעבר היו דו ספרתיים עבור סקטור הכדורגל, מתקרבים כעת בשוק האג"ח הפרטי לרמה של 5% עבור אג"ח לפירעון בעוד חמש שנים. "למועדונים פחות יקר היום מכפי שהיה בעבר, מכיוון שמשקיעי האג"ח מחפשים נואשות תשואה שהפכה נמוכה ביותר בשווקים אחרים", אומר דופו.

בפיץ' מעריכים כי תחום האצטדיונים בכדורגל האירופי בשל להשקעות מסוג זה, על רקע כניסתם לשוק של בעלים בעלי זיקה עסקית בינלאומית, הנמשכים לתזרימי המזומנים היציבים יותר ולהזדמנות לייצר הכנסות נוספות באמצעות שדרוג או רכישה של האצטדיון.

הדמיית האצטדיון החדש של מילאן. בדו"ח מציינים את צרפת ואיטליה במיוחד כמקומות שבהם הפוטנציאל לאצטדיונים חדשים גדול יותר, שכן במדינות הללו לרוב הקבוצות אינן הבעלים של האצטדיונים, אלא שוכרות אותם מהעיר או המדינה הדמיית האצטדיון החדש של מילאן. בדו"ח מציינים את צרפת ואיטליה במיוחד כמקומות שבהם הפוטנציאל לאצטדיונים חדשים גדול יותר, שכן במדינות הללו לרוב הקבוצות אינן הבעלים של האצטדיונים, אלא שוכרות אותם מהעיר או המדינה הדמיית האצטדיון החדש של מילאן. בדו"ח מציינים את צרפת ואיטליה במיוחד כמקומות שבהם הפוטנציאל לאצטדיונים חדשים גדול יותר, שכן במדינות הללו לרוב הקבוצות אינן הבעלים של האצטדיונים, אלא שוכרות אותם מהעיר או המדינה

בדו"ח מציינים את צרפת ואיטליה כמקומות שבהם הפוטנציאל לאצטדיונים חדשים גדול יותר, שכן במדינות הללו לרוב הקבוצות אינן הבעלים של האצטדיונים, אלא שוכרות אותם מהעיר או המדינה.

לפי הדו"ח של פיץ', ההכנסה של קבוצות שאין בבעלותן אצטדיון היא נמוכה במידה ניכרת מקבוצות אחרות. לדוגמה, ההכנסות מיום המשחק בעונת 2012-13 בליגות הבכירות בצרפת ובאיטליה מייצגת 11% בלבד מכלל ההכנסות של הקבוצה, זאת לעומת 23% עבור הקבוצות בליגות האנגלית והגרמנית, כך לפי נתוני הדו"ח השנתי של דלויט לפיננסים בכדורגל, שפורסם ביוני 2014.

כדוגמה חיובית, מציינים בדו"ח את המקרה של ארסנל, שב-2006 הנפיקה אג"ח בשווי 260 מיליון ליש"ט כערבות נגד אצטדיון אמירייטס החדש. ההכנסות שייצר האצטדיון העלו באופן משמעותי את הכנסות יום המשחק של ארסנל, שצמחו ב-105% ל-90.6 מיליון ליש"ט בשנה הראשונה של פעילותו, בעוד שהתפוסה באצטדיון טיפסה בפחות מ-60%. ההכנסות מיום המשחק ייצגו 30% מההכנסות של ארסנל מכדורגל בעונת 2013-14.

באיירן מינכן העלתה בצורה דומה את ההכנסות שלה מימי משחק בעונת 2005-06 ביותר מ-50% לסכום מוערך של 52.1 מיליון יורו, בזכות אצטדיון אליאנץ החדש שמכיל 70 אלף מושבים. מספר הצופים הממוצע במשחקים עלה ביותר מ-25% ל-67 אלף, על אף שהאצטדיון לא הגדיל כמעט את מספר המושבים.

באיטליה, יובנטוס העלתה בעונת 2011-12 את הכנסות ימי המשחק שלה בסביבות 175% ל-31.8 מיליון יורו בעזרת אצטדיון חדש עם 41 אלף מושבים. באותו הזמן יובנטוס הפכה לקבוצה היחידה בסריה A שבבעלותה אצטדיון משלה.

בפיץ' הצביעו על מספר פרויקטים באיטליה, ביניהם ההכרזה על מימון מחדש לאינטר מילאן, המימון מחדש הפוטנציאלי של רומא והתכניות של פיורנטינה לאצטדיון חדש בפירנצה, כהוכחות לדרישות ההון. בדומה, קבוצת טוטנהאם הוטספורס מהפרמיירליג האנגלית מתכננת לבנות אצטדיון חדש בעלות של 400 מיליון ליש"ט.

אך נראה שההזדמנות הפוטנציאלית הגדולה ביותר נמצאת בצרפת. אף שהמדינה תארח את טורניר יורו 2016, רק קבוצה אחת – אולימפיק ליון – בחרה לבנות ולהיות הבעלים של אצטדיון חדש. המדינה אמנם שיפצה כמה אצטדיונים עבור מועדונים, אך נראה שהגיע הזמן שהמועדונים יחלו לחקור את שוק האג"ח כדרך לקבוע את גורל ההכנסות שלהם.

הכדורגל אוהב כסף ויש לו תאבון בלתי נלאה לנושא. אם הדו"ח של פיץ' נכון, נראה כי המצב הכלכלי הנוכחי גורם לכך ששוקי האשראי בדרך להזין את המפלצת בתנאים המועדפים ביותר אי פעם.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות