אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה צריכות יצרניות הטלפונים לשפר במכשירים שלהן? צילום: ניצן סדן

מה צריכות יצרניות הטלפונים לשפר במכשירים שלהן?

סמסונג נכשלת בתחום ההרכבה והחומרים, נוקיה מאכזבת דווקא בתחום הסגנון בו הצטיינה בעבר, חואווי צריכה למצוא את השפה העיצובית שלה וכדאי שסוני תתחיל להאמין בטלפונים שלה; "כלכליסט" מציג את כל נקודות החולשה של מכשירי הדגל

24.02.2015, 07:39 | ניצן סדן

אחד הדברים החשובים שלמדנו מפרויקט "התנגשות הטיטאנים", בו נבחנו לעומק שמונה סמארטפוני עילית במשך שבעה חודשים, הוא את נקודות החולשה של כל טלפון. מהן ניתן לראות את הקו העיצובי והתפיסתי של כל יצרנית - ואת מה שלראייתנו, עליה לשפר כדי להתחרות טוב יותר בשוק ולספק תמורה ראויה יותר לכספכם.

קראו עוד בכלכליסט

סוני: להתחיל להאמין בטלפונים שלה

זה לא סוד שסוני עוברת תקופה קשה מאוד, שכוללת פיטורים, צמצומים, מכירת חטיבות ומהלכי התייעלות שונים. אבל דווקא בתחום המובייל - בו יש לה כמה יתרונות בולטים על פני המתחרים, כפי שהוכיח פרויקט "התנגשות הטיטאנים" - החברה כמעט מתביישת.

ה-Z3 (מימין) וקודמו, ה-Z2, צילום: ניצן סדן ה-Z3 (מימין) וקודמו, ה-Z2 | צילום: ניצן סדן ה-Z3 (מימין) וקודמו, ה-Z2, צילום: ניצן סדן

הוצאת מכשיר דגל כל שבעה-שמונה חודשים היא פשוט הפגנת חוסר אמון במוצר שלה. במזרח הרחוק זכה האקספריה Z3 לקמפיין נרחב ומרשים מאוד ולהצלחה במכירות, בעוד שבמערב נאנחו כלי התקשורת הטכנולוגיים למראהו ואמרו "יופי של טלפון. סוני תחליף אותו עוד כמה חודשים". אנשים שראו את ה-Z3 בידי שאלו "מה 3? אתה מתכוון ל-Z2, לא?"; קצת הפתיע אותם שכבר יצא דגם חדש.

קראו עוד בכלכליסט

לסוני אין יותר מדי מה לשפר ב-Z3; הוא פשוט משובח ויתכן שהשקעה בשיווק במקום בפיתוח טלפון חדש בתכיפות כל כך גבוהה היא שתוציא אותה מהבוץ. סוני יכולה ללמוד מסמסונג, שהחליטה לצמצם את ליין המוצרים שלה כדי שמכשיריה לא יתחרו זה בזה על אותם פלחי שוק.

HTC: לחזור למצלמות סטנדרטיות

ה-M8 הוא טלפון מרשים מאוד, שמציג כמה שינויים בולטים על פני קודמו. אבל דווקא תצורת המצלמה הכפולה, שמאפשרת לצלם תמונות עשירות בפרטים, היא בעייתית. טכנולוגיית האולטרה-פיקסל נשמעה כמו רעיון מעולה בתחילה: פיקסלים גדולים פי ארבעה, כך שמצלמת ארבעה מגה-פיקסל נותנת אפקט של 16. אבל עדיין מדובר בפחות פיקסלים שקולטים אור ומצריכים הליך תוכנה שישייף צבע ויעלים טשטוש.

תצורת המצלמה הכפולה של ה-M8, צילום: ניצן סדן תצורת המצלמה הכפולה של ה-M8 | צילום: ניצן סדן תצורת המצלמה הכפולה של ה-M8, צילום: ניצן סדן

התוצאה היתה רעש גרפי בהרבה מקרים ועל אף שבפועל, זה לא באמת הורס תמונות או הופך את ה-M8 למכשיר פחות טוב ממתחריו, העניין צורם: החברה בנתה טלפון שעושה הכל טוב - כמעט הכי טוב, אבל המצלמה מפיקה תמונות בינוניות? לפעמים די בכך כדי לגרום לצרכן לבחור בטלפון אחר. למכשיר ה-M9 שייחשף בקרוב כנראה שתהיה כבר מצלמה סטנדרטית ולא בתצורת אולטרה-פיקסל - וכנראה גם עם מצלמת סלפי משובחת.

נוקיה: להחזיר את הסטייל

ה-930 הוא אמנם סמארטפון הדגל האחרון של נוקיה לפני שעברה לפעול כחטיבת המובייל של מיקרוסופט - אך לצד שיפורים מהותיים מהדגמים הקודמים, ניכר בו שינוי שלילי אחד: נוקיה פשוט איבדה את הסטייל. בעוד מכשירים כלומיה 920 היו משב רוח רענן מבחינה עיצובית, עם שילוב של גוף מעוגל ונאה עם צבעים ניאוניים ומיוחדים, ה-930 נראה הרבה יותר סולידי, הרבה יותר סטנדרטי ופחות מיוחד.

הסטייל הממתקי המגניב של הלומיה 920 הלך לאיבוד, צילום: ניצן סדן הסטייל הממתקי המגניב של הלומיה 920 הלך לאיבוד | צילום: ניצן סדן הסטייל הממתקי המגניב של הלומיה 920 הלך לאיבוד, צילום: ניצן סדן

אם מיקרוסופט רוצה למכור סמארטפונים שמריצים את ווינדוס 10, יהיה עליה לבדל את המכשירים מיתר הטלפונים בשוק. והדרך בה בחרה נוקיה - סגנון צבעוני ודינמי - היא דרך מצוינת. כדי שלא תנחל כישלון בשוק המובייל, כדאי למיקרוסופט להשקיע בעיצוב הטלפונים ובשפה הסגנונית של נוקיה.

LG: להשתמש בכל מה שיש לה

ה-G3 הוא טלפון מרשים מאוד בכל קנה מידה וקשה לי לדמיין מישהו שיתאכזב ממנו - אך ל-LG יש עוד הרבה טכנולוגיות זמינות שבחרה לא לשלב בו. אולי מדובר בהחלטה שיווקית, שנועדה לשמור למשל, את הפולימר שהמציאה ומסוגל להחלים בעצמו משריטות - לליין הפאבלטים שלה. אולי מדובר בשיקול שקשור לתחום הייצור, ושילוב מסך גמיש בטלפון הדגל היה יקר מדי עת הושק ה-G3. ואולי, אולי LG פשוט מתקדמת בזהירות-יתר.

החומר שעמיד בשריטות וחתכים, ממנו עשוי גב פאבלט ה-G Flex, צילום: ניצן סדן החומר שעמיד בשריטות וחתכים, ממנו עשוי גב פאבלט ה-G Flex | צילום: ניצן סדן החומר שעמיד בשריטות וחתכים, ממנו עשוי גב פאבלט ה-G Flex, צילום: ניצן סדן

כן, יש דבר כזה בשוק המובייל: ה-G3 היה אולי הטלפון הכי מתקדם בעולם בעת השקתו, אך LG יכלה להפוך אותו למרשים בהרבה. גם אם מהלך שכזה היה עולה לה בצמיחת הוצאות התפעול, הרי שהיה זה מהלך שהיה מקפיץ את אפל וסמסונג ואת כל שאר השוק. ה-G3 היה הטלפון הראשון במערב בעל מסך QHD, אבל תצוגה חדה יותר היתה כיוון פיתוח טבעי של כל שאר החברות וכנראה שכל מכשירי הדגל הבאים יצוידו במסך כזה. אם LG היתה יוצקת אל תוך ה-G3 את כל מה שהיא באמת מסוגלת לעשות, היא היתה ניצבת לא צעד אחד לפני המתחרות, אלא הרבה יותר. והצרכן לא היה מסוגל להתעלם מכך - מה שהיה מיתרגם למכירות מרשימות.

סמסונג: לעזוב את הפלסטיק

מכשיר הגלקסי S5 הוא טלפון משובח, אך בעיקר מבפנים: מבחוץ הוא נראה כמו סמארטפונים סיניים בני שלוש וארבע - פלסטיק, פלסטיק ועוד פלסטיק. זה לא משנה אם מדובר בפלסטיק קדוש שהוכן במקדש נסתר על איזה הר בנפאל - בעיני המשתמש הממוצע, עדיין מדובר בחומר פחות עמיד, אסתטי ומרשים ממתכת או זכוכית.

אולי די כבר עם הפלסטיק הזה? אולי די כבר עם הפלסטיק הזה? אולי די כבר עם הפלסטיק הזה?

ולכן, גם מוזר לו שהטלפון עולה כמו מכשירי המתחרים - שנראים מושקעים הרבה יותר בכל הנוגע ל"עטיפה" שלהם. מסך ה-S5 משובח; זמן הסוללה שלו מרשים; הממשק לא רע והמצלמה מצוינת. אבל אם החברה רוצה משקיעים מרוצים ולקוחות מרוצים, יהיה עליה לעבור בבת אחת לעיצוב שונה לגמרי. לא עוד פלסטיק, גב פלסטיק עם מסגרת מתכת או כל מיני פתרונות ביניים מוזרים שכאלה. יש לה מאגרי מזומנים מרשימים שלבטח יוכלו לממן מעצבים מבריקים. שתבחר חומר עמיד ומרשים למראה ותלך איתו עד הסוף. בקרוב ייחשף הגלקסי S6, מכשיר הדגל הבא של החברה. לסמסונג יש גישה לטכנולוגיה מתקדמת במיוחד ואני מקווה שה-6 יכלול כמה שיותר ממנה - מה שיוכל גם להמריץ ולעורר את המתחרות.

חואווי: למצוא שפה משלה

יצרנית המובייל השניה בגודלה הוכיחה שוב - ובענק - שבסין יודעים לתכנן טלפונים מרשימים מאוד. יש ל-P7 את הסטייל של האקספריה Z3 - גוף זכוכית עמיד עם מסגרת מתכת וממשק שדומה לשל האייפון: גרסת אנדרואיד ללא מגירת אפליקציות. מה יש לו שהוא נטו חואווי? לאחר ש-LG למדה לעצב טלפונים לפי תפיסה ושפה ייחודיות משל עצמה במקום ליישר קו עם סמסונג, עכשיו הגיעה תורה של היצרנית הסינית להבשיל: חואווי צריכה לבדל את מכשיריה לא מהטלפונים הנפוצים בסין כי אם מכל הטלפונים בשוק. אמנם השוק הסיני הוא מקור רווח מרכזי עבורה, אך המיתוג שלה במדינה חזק מספיק כדי שתרשה לעצמה להיפתח ולעצב את סמארטפון הדגל שלה בסגנון מקורי יותר.

נאה מאוד, אבל לא מספיק מקורי, צילום: רפאל קאהאן נאה מאוד, אבל לא מספיק מקורי | צילום: רפאל קאהאן נאה מאוד, אבל לא מספיק מקורי, צילום: רפאל קאהאן

אפל: להשלים את יישור הקו עם השוק

הענקית האמריקאית היא החברה שהמכשיר שלה עבר את המהפך הכי משמעותי מכל היצרניות, בהשוואה לדגמים הקודמים שלה. תחת הנהגת טים קוק, החליטה אפל ליישר קו עם שוק המובייל ולהשיק טלפון גדול יותר, נוח יותר ועם מערכת הפעלה בעלת יותר יכולות. עדיין יש מה לשפר ולשפץ כאן, אבל קשה להתעלם מהסטייל והנוכחות של האייפון 6.

העניין הוא שאפל שכחה כמה דברים שמאוד חשובים לצרכן.

מסך האייפון 6 בתאורה חלקית. בתאורה ישירה תראו אפילו פחות מסך האייפון 6 בתאורה חלקית. בתאורה ישירה תראו אפילו פחות מסך האייפון 6 בתאורה חלקית. בתאורה ישירה תראו אפילו פחות

כמו למשל, שהטלפון שלו יוכל לצלם בתאורה חלשה, או שלא יתפרק כשהוא נופל. כן, אפל אוהבת למכור לכם מארזי סיליקון עבור הטלפונים שלה, אבל האייפון 6 פשוט נותן הרגשה שברירית ועדינה מדי. כמה היתה נפגעת חוויית השימוש אם היה המצלמה לא היתה בולטת מהגוף בצורה שמבטיחה שתינזק בעת נפילה? או למשל, אם שולי המכשיר לא היו דקים יותר מגופו, כדי לשמור קצת יותר על המסך? ועמידות בפני נוזלים היא עניין של ציפוי פנימי בסך הכל. בשורה התחתונה, אפל השלימה את יישור הקו העיצובי - אך עדיין לא בנתה מוצר שנותן תחושת עמידות כמו אלה של סוני, חואווי ו-HTC.

גוגל: לא לנטוש את קו הנקסוס

הנקסוס 5 הוא סמארטפון העילית המשתלם ביותר בישראל. יש יפים ממנו, חזקים ממנו, עמידים ומרשימים ממנו - אך הטלפון שפיתחה LG עבור גוגל פשוט עושה את העבודה בצורה מעולה ובתמחור כמעט בלתי נתפס בנגישותו, בהשוואה למכשירי העילית האחרים.

מימין: נקסוס 5 - תענוג של טלפון שגם עולה מעט, נקסוס 6 - פאבלט גדול, מגושם ויקר מימין: נקסוס 5 - תענוג של טלפון שגם עולה מעט, נקסוס 6 - פאבלט גדול, מגושם ויקר מימין: נקסוס 5 - תענוג של טלפון שגם עולה מעט, נקסוס 6 - פאבלט גדול, מגושם ויקר

יורשו, הנקסוס 6, הוא אופרה אחרת לגמרי: טלפון גדול ומגושם, שלא מציג כמעט שום יתרון אמיתי לצרכן ונועד לפנות לחובבי הפאבלטים. זאת, על אף שזולת גודל המסך, אין בו שום אלמנט תוכנה שמנצל את המסך המגודל. בנוסף, התמחור שלו זהה לשל מכשירי הפרימיום האחרים.

סדרת מכשירי נקסוס התאפיינה מאז הושקה במחיר נגיש, דבר שגוגל שואפת לשנות כנראה כדי לקדם את סדרת מכשירי אנדרואיד One שאמורה להתבסס על טלפונים חלשים וזולים במיוחד עבור מדינות מתפתחות. עדיין מוקדם מכדי לקבוע מה יתן שינוי האסטרטגיה לגוגל - אך ברור שהמשתמשים בשווקים המפותחים רק מפסידים: יש לקוות שההתנסות של גוגל בשוק הפאבלטים תגרום לה להבין שמכשירים כנקסוס 4 ו-5 הם שגורמים לאנשים לבחור באנדרואיד - מה שתורם לאקוסיסטם, למיתוג ולשליטה שלה בשוק.

תגיות