אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם ההתאחדות לכדורגל עושה מספיק כדי להכשיר את המאמנים הישראלים? צילום: גיל נחושתן

האם ההתאחדות לכדורגל עושה מספיק כדי להכשיר את המאמנים הישראלים?

10 מ־14 קבוצות ליגת העל החליפו את המאמן שלהן העונה. הכשרה טובה יותר למאמנים מצד ההתאחדות לכדורגל יכולה לשפר את התמונה העגומה

25.02.2015, 10:46 | ד"ר מרק ורטהיים

בספר "סוקרנומיקס" הסופרים סיימון קופר ופרופ' סטפן סיזמאנסקי מצמצמים את חשיבות של המאמן. השניים בדקו את כל התוצאות בפרמיירליג ובצ'מפיונשיפ מ־1998 עד 2008 ומצאו קורלציה ברורה ביותר בין תקציב השכר למיקום הקבוצות בטבלה. על פי קופר את סיזמאנסקי — 89% מהמיקום של קבוצה כלשהי קשורים באופן ישיר לתקציב השכר שלה. כלומר, העבודה של המאמן, השיחות עם השחקנים, הטקטיקות, העבודה מול התקשורת — כל אלה משפיעים רק ב־11% או פחות על המיקום הסופי של הקבוצה בטבלה. לפי קופר וסיזמאנסקי, לרואה החשבון של הקבוצה יש יותר השפעה על גורלה מאשר למאמן. אם מביאים בחשבון שלפחות 50% מהשערים בכדורגל הם עניין של מזל, אז אפשר לצמצם את ההשפעה של המאמן ל־5.5%. רק 5.5%.

קראו עוד בכלכליסט

אימון ילדים. "הסיבה המרכזית להצלחה וכישלון של קבוצה היא המאמן", קובע פיליפ קאס, שכתב עבודת דוקטורט בנושא. "ההכשרה חייבת להיות מצוינת ומותאמת למה שהכדורגל העולמי דורש", צילום: אוראל כהן אימון ילדים. "הסיבה המרכזית להצלחה וכישלון של קבוצה היא המאמן", קובע פיליפ קאס, שכתב עבודת דוקטורט בנושא. "ההכשרה חייבת להיות מצוינת ומותאמת למה שהכדורגל העולמי דורש" | צילום: אוראל כהן אימון ילדים. "הסיבה המרכזית להצלחה וכישלון של קבוצה היא המאמן", קובע פיליפ קאס, שכתב עבודת דוקטורט בנושא. "ההכשרה חייבת להיות מצוינת ומותאמת למה שהכדורגל העולמי דורש", צילום: אוראל כהן

עם זאת, יש כמה חורים בתיאוריה הזו. כריס אנדרסון ודיוויד סאלי בדקו בספר "The Numbers Game" ומצאו שמעונת 2001/02 עד עונת 2011/12 תקציבי השכר קובעים רק 81% מהמיקום הסופי של כל קבוצה בטבלה. קופר וסיזמאנסקי גם לא הביאו בחשבון שחלק מתקציב השכר הוא שכר המאמן עצמו. ככל שהמאמן יותר טוב, ככה שכרו יותר גבוה וככה הוא גם משפיע על מיקום הקבוצה שלו. עניין נוסף שלא הביאו בחשבון זה חילופי מנג'רים באמצע העונה. על פי בדיקה של אנדרסון וסאלי, המטוטלת של הקורלציה בין השכר למיקום נעה בין 59% ל־81% לאורך העונה. מאמנים שמצליחים פחות ממה שמצפים מהם לאור תקציב השכר מפוטרים ומוחלפים על ידי מנג'רים שמצליחים לעמוד בציפיות הללו.

כלומר, מאמן טוב הוא מאמן שמצליח להתמודד עם הציפיות שתקציב השכר מייצר. מאמן מצוין הוא כזה שמצליח מעל ומעבר. בכל מקרה, 11%–19% הם שיעורים גבוהים מספיק כדי להשפיע על תוצאה של משחק הכדורגל. המשחק שגול אחד יכול לקבוע בו הכל, הוא משחק שכל יתרון, אפילו כזה של 11%, יכול לעשות את ההבדל. ולכן מאמן חשוב. מאוד חשוב לקבוצה.

אלי כהן. "התפקיד הכי חשוב בקבוצה", צילום: עוז מועלם אלי כהן. "התפקיד הכי חשוב בקבוצה" | צילום: עוז מועלם אלי כהן. "התפקיד הכי חשוב בקבוצה", צילום: עוז מועלם

ארגז כלים

ההתאחדות לכדורגל בגרמניה רואה את המאמן כדמות החשובה ביותר להצלחה. בדו"ח שנכתב אחרי הזכייה במונדיאל 2014, ההתאחדות לכדורגל ציינה כי המתפתח להצלחה של הנבחרת היתה הכשרת המאמנים בכל הגילים. "הסיבה המרכזית להצלחה וכישלון של קבוצה היא המאמן", קובע פיליפ קאס, שכתב על הנושא עבודת דוקטורט בבית הספר הגבוה לספורט בקלן. "ולכן ההכשרה חייבת להיות מצוינת ומותאמת למה שהכדורגל העולמי דורש כיום ממאמנים".

ההכשרה של המאמנים תלויה בהתאחדות לכדורגל האחראית לה, ובהתאחדות לכדורגל הגרמנית מבינים זאת. ההכשרה היא ארגז הכלים שמעניקים למאמנים — ומאמן בלי ארגז כלים שלם ומתעדכן לא יכול לאמן.

ההכשרה מתחילה בשאלות שההתאחדות לכדורגל שואלת את עצמה אחרי כל אליפות עולם. השאלות הבסיסיות הן:

1. מהן הדרישות והציפיות של מאמן בכל רמת עבודה שבה הוא מועסק?

2. מהם הקריטריונים של הצלחה בעיסוק באימון בכל רמת הכשרה של מאמן (מילדים ועד בוגרים) ומהם הקריטריונים להצלחה בליגה המקצוענית — ולכל קבוצה בנפרד?

3. מהן ההשלכות של ההתקדמות העולמית בתחום האימון על ההכשרה של המאמן ותפקודו?

4. האם המאמן מקבל את כל הכלים שהוא צריך כדי להתמודד ברמות הגבוהות ביותר של אימון — בכל הגילים?

יואכים לב. האימון, בגרמניה מבינים, הוא חינוך לכל דבר. ולכן זה לא מפתיע שלקורס מאמנים בסיסי וגם בקורס הכשרה ברמה גבוהה ביותר נקרא המאמן "מורה לכדורגל" (Fußball-Lehrer). מהשם מתחילה ההבנה של עבודתו של מאמן — למידה ולימוד., צילום: איי אף פי יואכים לב. האימון, בגרמניה מבינים, הוא חינוך לכל דבר. ולכן זה לא מפתיע שלקורס מאמנים בסיסי וגם בקורס הכשרה ברמה גבוהה ביותר נקרא המאמן "מורה לכדורגל" (Fußball-Lehrer). מהשם מתחילה ההבנה של עבודתו של מאמן — למידה ולימוד. | צילום: איי אף פי יואכים לב. האימון, בגרמניה מבינים, הוא חינוך לכל דבר. ולכן זה לא מפתיע שלקורס מאמנים בסיסי וגם בקורס הכשרה ברמה גבוהה ביותר נקרא המאמן "מורה לכדורגל" (Fußball-Lehrer). מהשם מתחילה ההבנה של עבודתו של מאמן — למידה ולימוד., צילום: איי אף פי

השאלות הללו נשאלות בהתאחדות לכדורגל וגם נשלחות בצורת סקר לכל מועדון כדורגל בגרמניה כדי לקבל תמונה מקיפה של מצב המאמנים והאימון במדינה. בתשובות משתמשים כדי לשדרג את הליך ההכשרה ולעדכן את ההשתלמויות של ההתאחדות לכדורגל, שכל מאמן צריך לעשות מדי שנתיים כדי לחדש את רישיון האימון שלו.

מורה לכדורגל

האימון, בגרמניה מבינים, הוא חינוך לכל דבר. ולכן זה לא מפתיע שלקורס מאמנים בסיסי וגם בקורס הכשרה ברמה גבוהה ביותר נקרא המאמן "מורה לכדורגל" (Fußball-Lehrer). מהשם מתחילה ההבנה של עבודתו של מאמן — למידה ולימוד.

האם בישראל לא צריך לבדוק את נושא ההכשרה בצורה מוקפדת יותר? האם המאמנים במחלקות הנוער ובקבוצות בליגת־העל קיבלו הכשרה מספיק טובה כדי להתמודד עם הדרישות של המקצוע? בישראל רוב גדול של קבוצות ליגת־העל החליפו מאמן העונה. האם זה ישנה את מצב הקבוצות שהחליפו את המאמן? אולי. אבל האם אנחנו יודעים בוודאות שהמאמן החדש יעשה משהו חדש עם הקבוצות הללו? לא בטוח. אני יודע שרוב המאמנים בישראל לא עברו את ההכשרה המתאימה כדי באמת לשנות משהו בקבוצה.

המאמן המודרני חייב לקבל ידע, להבין אותו ולתפקד עם הידע הזה מול אנשים מכמה "סוגים". מה זאת אומרת? מאמן עובד מול מעגלי עבודה שמורכבים מאוכלוסיות שונות — מול הצוות המקצועי שלו, מול הצוות הרפואי, מול השחקנים, מול ההנהלה, מול התקשורת, מול הסוכנים, מול האוהדים ובמקרה של מאמני נוער, מול ההורים. כל אוכלוסייה בעלת אופי שונה ודורשת מהמאמן דברים שונים. אלו עניינים שמשפיעים על המאמן וגם על האימון שלו, ובסופו של דבר על השחקן.

 

כשאני רואה ש־10 מ־14 המאמנים בליגת־העל בישראל פוטרו או הועזבו, ושהם הוחלפו על ידי מאמנים שגם הם, מן הסתם, יועזבו או יוחלפו בעתיד הלא רחוק, אני תוהה עד כמה ההתאחדות לכדורגל ואיגוד המאמנים בישראל חושבים על נושא ארגז הכלים של המאמן הישראלי.

האם ההתאחדות לכדורגל משקיעה מספיק כסף כדי להכשיר את המאמנים בצורה הטובה והמודרנית ביותר? האם כל מה שמספיק לה זה תעודת "פרו", שמגיעה מקורס שמקבל את ההכשר של אופ"א אך תכניו לא נבדקים על בסיס קבוע והם אינם משתנים בהתאם למציאות?

אין לי ספק שהכשרת מאמנים טובה יותר תוביל למאמנים טובים ומעודכנים יותר, ובסופו של דבר גם לכדורגל טוב יותר. בשביל זה צריך הנהגה מקצועית חזקה של ההתאחדות לכדורגל. ומי אמור לספק אותה כרגע בהתאחדות לכדורגל? הרי אין לה מנהל מקצועי.

הכותב הוא ראש המרכז לקידום הספורט והמרכז לקואורדינציה בישראל וחבר מערכת הספורט ההישגי בגרמניה. עוד פרטים על שיטת ה-OCO ניתן לקבל באתר אקדמיית ורטהיים http://www.wertheimacademy.com

תגיות