אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אורי אריאל: "בתקופתי קבענו יעדי שיווק ריאליים אמיתיים ועברנו אותם ב-2014" צילום: נמרוד גליקמן

דו"ח המבקר

אורי אריאל: "בתקופתי קבענו יעדי שיווק ריאליים אמיתיים ועברנו אותם ב-2014"

שר השיכון דוחה בראיון ל"כלכליסט" על דו"ח המבקר בעניין משבר הדיור את הנחת הדו"ח כי התגלה חוסר מנהיגות שהתבטא בהיעדר תיאום בין הגופים העוסקים בתכנון, שיווק קרקעות ובינוי. "אנחנו יחד עם רמ"י הובילנו את היוזמה להסכמי הגג והאוצר רק התלווה אלינו"

25.02.2015, 17:59 | אמיתי גזית
אתמול היה יום עמוס לשר הבינוי אורי אריאל, שנדד בין מספר כנסי בחירות שהתקיימו בצפון. רק לקראת חצות, כשעשה דרכו במכונית מקיבוץ לביא שבגליל התחתון לירושלים, התפנה לשיחה ארוכה על דו"ח המבקר. "כל מה שהמבקר כותב השר כבר זיהה",  אומר לי דוברו אריק בן שמעון. "הדו"ח כמעט לא מתייחס לדברים שעשינו ב-2014 אשר פותרים חלק ממצאיו".

לפני שהשר צולל לפירוט מעשיו לפתרון משבר הדיור, אני שואל אותו על חוסר המנהיגות שמשתקף בדו"ח ומתבטא בהיעדר תיאום בין הגופים העוסקים בתכנון, שיווק קרקעות ובינוי. "אדבר על תקופתי, קשה לי להתייחס לקודמי", משיב אריאל, "אני לא מקבל את ההנחה הזאת או את הביקורת לתקופה שבה אני נמצא.

"ראשית הוקם קבינט דיור שלא היה בשנים הקודמות ותפקידו לתכנן ולתאם בין המשרדים השונים, ואכן הוא עשה את זה. אפשר לבדוק כמה פעמים הוא התכנס, ומה היו ההחלטות שלו.

"הוקם פורום תוכניות גדולות, שמרכז בתוכו את האוצר, רמ"י, משרד הבינוי ומשרד הפנים. הפורום הזה מתכנס כל חודש מדבר על תוכניות של מעל 500 יחידות דיור ודן איך לפתור בעיות שיש בדרך.

"פורום נוסף, הוא חמ"ל הדיור שמרכז האוצר מול כל המשרדים בהתאם לנושא הנדון. למשל, אם זה ביוב נזמן את משרד הבריאות ואיכות הסביבה וכן הלאה. וגם כאן יושבים באופן קבוע, אני רואה את הפרוטוקולים. יש לנו פורום קבוע עם נגידת בנק ישראל כל שלושה חודשים, זה מופיע ביומן שנה קדימה. אנחנו משתפים אותה כל הזמן במצב שיווקי הדיור ובמצב התכנון.

"דבר נוסף, עשינו אתר של רמ"י ומשרד הבינוי שמופיעים בו השיווקים (מכרזים, א"ג). האתר מתעדכן מעת לעת והציבור יכול לעקוב ולקבל החלטות על כל דבר, זה פתוח. אנחנו עושים ישיבות מעקב קבועות ברמת מנכ"ל לפחות פעם בשלושה ארבע חודשים במטרה לפתוח פקקים ולאפשר זרימה יותר חופשית.

"יש את נתיב לדירה, בו יושבים האוצר, אנחנו, משרד התחבורה ורמ"י ורואים איפה הולכת להיות תוכנית גדולה ומה הם המשמעויות התחבורתיות שלה. כל פרויקט כזה הוא בסדרי גודל של 100 מיליון שקל, ואף יותר. זאת תוכנית רב שנתית שתבוא לידי ביטוי בתקציב המדינה".

פרויקט בנייה בראשון לציון (ארכיון) פרויקט בנייה בראשון לציון (ארכיון) פרויקט בנייה בראשון לציון (ארכיון)

אתה מדבר על גופים וועדות שנועדו לתאם ולקצר את לוחות הזמנים, אבל השאלה היא אם יש תוכנית גג ארצית רב שנתית?

"עשינו עכשיו דיון לשנתיים הקרובות וביקשנו לפתח מודל של תוכנית ל-5 שנים ו-10 שנים. אנחנו נמצאים עכשיו בכתיבת האפיון של מה שאנחנו רוצים ואז נצא למכרז לבחירת הגוף שיכין אותה".

המבקר מצא שרשות מקרקעי ישראל מגדיר לעצמו יעדים לשיווק קרקעות הרחוקים מהיעדים שקבעה הממשלה, וגם ביעדים האלה, שהוא עצמו הגדיר, הוא אינו עומד.

"אנחנו קבענו יעדי שיווק ריאליים אמיתיים, ולא זרקנו איזה מספר נמוך מידי או גבוה מידי כדי להגיע למספרים שבשנים קודמות לא היה קשר בינם לבין המציאות. לא שעמדנו ביעדים האלה, עברנו אותם ובשנת 2014 שברנו את שיא כל הזמנים, וכך גם בשנת 2015. לפני כהונתי, ב-2012 שווקו 32 אלף יחידות דיור. ב-2013 כשכבר כיהנתי כשר, היעד הממשלתי היה 35 אלף יחידות דיור, בפועל שיווקנו 37 אלף. בשנת 2014 היעד היה 41,200 והגענו ל-50,551".

הנתונים האלה מטעים, כי מדובר במכרזים ולא בדירות שבנייתם החלה בפועל.

"יש שלושה מושגים לצורך העניין-שיווקים (מכרזים, א"ג), התחלות בנייה וסיומי בנייה. אני לא יודע לתת את המספרים, אבל ב-2014 הייתה האטה בהתחלות הבנייה כי קבלנים רכשו את כל הקרקעות, אבל כולם חיכו לראות אם יש מע"מ אפס או מחיר מטרה, או שניהם יחד. ותוסיף לזה את צוק איתן, בגללו דחינו את המכרזים בשלושה חודשים. כל אלה פגעו בהתחלות הבנייה. ובכל זאת, לפי ההערכות מקצועיות, ב-2014, בהשוואה ל-2013 לא תהיה ירידה בהתחלות הבנייה כי בחודשים אוקטובר, נובמבר הייתה קפיצה משמעותית.

"כל זה קורה בזכות כמה דברים: אנחנו מאפשרים לרשויות שמתאימות לכך לתכנן לבד. ברור שברגע שרשות אחראית על שלה היא דוחפת יותר מהר מאשר אנחנו. התחלנו עם משהו כמו 15 רשויות, ונרחיב את זה כדי לתת מוטת כנפיים רחבה יותר לתכנון.

"יש את חוק הותמ"ל (הוועדה הארצית למכרזים מועדפים לדיור), נכון לעכשיו שום תוכנית לא נגמרה בו, אבל מה שעד היום לקח לאשר כשלוש שנים, ייקח כשנה ורבע. מדובר בתוכניות גדולות, אלפי יחידות דיור. שינוי מאוד משמעותי.

"יש גם את הסכמי הגג שמחייבים את הרשויות לתת היתרי בניה תוך 90 יום, זה לא דבר קטן. יש רשויות שלקח להם יותר מעשרה חודשים לתת היתרים. כך מקום כמו ראש העין נותן היתרים ב-50 יום. את היוזמה הובלנו אנחנו ורמ"י, האוצר רק התלווה אלינו. יש היום 7 רשויות שחתומות איתנו על הסכמי גג בהיקף של 70-60 אלף יחידות דיור".

המבקר מצא כי אין גורם אחד המרכז את כל נתוני הדיור, לדבריו הדבר פוגע ביכולת של הממשלה להתוות מדיניות רלוונטית.

"נכון שיש בעיה עם הנושא הזה, לכן בקבינט הדיור הוחלט לפני שנה שמאחדים את כל הנתונים ויהיה גורם אחד בלבד שישכלל את הנתונים שיש לכל גופים. הדבר הזה הוטל על מפ"י (מרכז מיפוי ישראל, א"ג), זה יהיה מוכן תוך כמה חודשים. אז באמת יהיה מדד אחיד וגורם מקצועי שמנהל את זה ונביא סדר לעניין".

המבקר מקדיש פרק נרחב לכשלי הממשלה בהתמודדות עם היעדר דיור בר השגה. לדבריו לא ניתן מענה מספיק לצרכים של שכבה גדולה באוכלוסייה, שעבורה עול הדיור קשה מנשוא. הוא ממליץ לגבש תוכנית אסטרטגית שתאפשר לספק את צרכי הדיור של השכבה הזאת, וקורה לאסדרת שוק השכירות לטווח ארוך.

"לגבי דיור בר השגה, זה נכנס בחוק הותמ"לים אליו התייחסתי קודם. החוק מחייב אותנו בכל תוכנית בסדר גודל מסוים להקצות לכך יחידות דיור. דיור להשכרה, לבקשת יאיר לפיד נמצא אצלו תחת הכותרת 'דירה להשכיר'. אני מזכיר לך שהוקמה החברה בראשות עוזי לוי והם עושים את העבודה הזאת. אני חושב שיש פיגור גדול מאוד בייצור, אבל אני מתקשה להתייחס לזה כי זה לא בבית סיפרנו. אני לא יודע לתת נתונים וכדומה, צריך לשאול את האוצר. אנחנו (משרד הבינוי, א"ג) לא נמצאים בדירקטוריון ולא בהנהלה, יש לנו אולי נציג אחד בכל העסק הזה. אנחנו העמדנו להם כל אתר שהם ביקשו כדי ליצור אופציה לשיווקים בשיטה הזאת".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות