אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה האנשים במשרד נבזיים

למה האנשים במשרד נבזיים

מרגישים שהעמיתים שלכם לעבודה מתנהגים באופן אנוכי, אינטרסנטי ודורסני? מחקר חדש מגלה שיש בסיס לתחושתכם ומסביר מדוע אם אתם עושים טובה לקולגה אל תצפו לטובה בחזרה

03.03.2015, 15:42 | בלומברג

כמה מהתלונות הקשות ביותר על חיי המשרד נוגעות לקולגות. ליתר דיוק, להתנהגות האנוכית, האינטרסנטית והדורסנית שחלקם מפגינים במקום העבודה. כעת מסתבר, שיש בסיס מחקרי לתלונות האלו. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת סטנפורד מצא שבעת העבודה אנשים נוטים להיות יותר מחושבים, יותר ציניים לגבי טובות שאחרים עושים עבורם ופחות נוטים לגמול על מעשים טובים של עמיתיהם. זאת לעומת ההתנהגות של אנשים בקרב חבריהם האישיים.  

פיטר באלמי מהמחלקה להתנהגות ארגונית, וג'פרי פפר, פרופסור להתנהגות ארגונית בתוכנית לתואר שני במנהל עסקים של האוניברסיטה, ניהלו חמישה ניסויים שבהם בחנו כיצד מגיבים המשתתפים לקבלת טובות שונות.

באחד הניסויים, שהו השתתפו 325 נבדקים, בלמי ופפר אמרו לכמה מהמשתתפים לדמיין שמכר אישי הזמין אותם לארוחת ערב. למשתתפים האחרים אמרו החוקרים לדמיין שחבר לעבודה הזמין אותם לארוחת ערב. לקבוצה האחרונה הייתה פחות נכונות להחזיר טובה למי שהזמין אותם לעומת הקבוצה הראשונה. הם גם נטו פחות להאמין שהקולגה פעל מתוך טוב לב אמיתי, כלומר הם חשבו שיש לו מניעים נסתרים.

בניסוי אחר, שכלל 182 משתתפים, אמרו בלמי ופפר לחלק מהמשתתפים כי חבר בא לאסוף אותם משדה התעופה, ולאחרים – שקולגה יאסוף אותם. כאשר נשאלו אם היו מוכנים להחזיר טובה, אלו שקיבלו עזרה מקולגות פחות חשו מחויבות להשיב טובה בייחוד כאשר נאמר להם שאותו קולגה לא יוכל להועיל להם באף צורה בעתיד.

במשרד אל תצפו שאנשים יהיו נחמדים , צילום: שאטרסטוק במשרד אל תצפו שאנשים יהיו נחמדים | צילום: שאטרסטוק במשרד אל תצפו שאנשים יהיו נחמדים , צילום: שאטרסטוק

"אנשים לא צריכים לצפות שמעשיהם הטובים, בעיקר בהקשר של עבודה, יזכו לגמול", אמר פפר.

לא זו בלבד שאינטראקציות במקום העבודה הן חד-כיווניות אלא שהחוקרים אף מצאו שיש משהו בסביבת עבודה המייצר התנהגות אינטרסנטית כזו שעובדים רבים מתלוננים עליה. בייחוד בקרב העובדים ששונאים את עבודתם. לעיתים רק המחשבה על מקום העבודה מספיקה כדי לגרום לאנשים להתנהג באופן מחושב יותר, אומרים החוקרים.

אולם התנהגות אנוכית אינה בהכרח טבעית – עשורים ארוכים של מחקרים מוכחים שהנטייה האנושית היא להשיב טובה תחת טובה משום שהתנהגות כזו צופנת יתרון אבולוציוני. נראה כי סביבת עבודה מקהה באנשים את הדחף לעזור. "רוב הארגונים מכוונים לעתיד, והם מדגישים את הגישה המחושבת יותר מאשר את המוסריות ואת החובה לעזור", אומר פפר.

פפר ובלמי מסתמכים בעבודתם על מחקר אחר המראה עד כמה ארגונים לא מילאו את הבטחותיהם הנוגעות לפנסיה, לביטוח בריאות, ואף פיטרו עובדים גם כאשר החברה לא הייתה במצוקה פיננסית.

על אף שנראה על פניו שאי תגמול על מעשים טובים עלולה לפגוע במוטיבציה של עובדים ובפרודוקטיביות שלהם, ואף להעלות את הסיכויים שיתפטרו, הרי שנראה שלארגונים אין כל בעיה מוסרים כשהדבר מגיע ל"לדפוק" את עובדיהם.

ייתכן שהטקטיקה הטובה ביותר לשרוד בתנאים כאלו היא לא לרתוח ולבעבע מבפנים כאשר קולגה מפגין כפיות טובה, אלא מלכתחילה לצפות להתנהגות כזו בעבודה. "אנשים צריכים לדאוג לעצמם, עליהם להפסיק לחפש איזה מלאך שיהיה נחמד אליהם", אומר פפר.

יותר ממה שמציאות כזו נראית לו מדכאת, פפר מציין שמה שיותר מדכא "הם המקרים שבהם אנשים שמים מבטחם ואת אמונם בארגונים, כאשר הם מאמינים שהארגון ידאג להם ואחר כך סובלים מהשלכות איומות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
מספר 8 צודק בהחלט - רק ככה מתקדמים מהייטק מניסיון של 20 שנה
לצערי מספר 8 צודק לגבי תגובה 18 - כנראה שאתה בחיים לא עבדת בחברת הייטק - כי אם היית עובד היית מבין - לפי המילה אינששאללה שאתה מאחל לאנשים אחרים יש דבר שנקרא קרמה - מה שאתה מאחל לאחרים בסוף יגיע אליך בריבית
יוסי כהן , תל אביב  |  09.03.15
לכל התגובות