אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תעריפי האוטובוס בסיאטל ייקבעו לפי רמת ההכנסה צילום: בלובמרג

תעריפי האוטובוס בסיאטל ייקבעו לפי רמת ההכנסה

כלי חדש במלחמה באי-שוויון: משקי בית שהכנסתם השנתית נמוכה מ-47 אלף דולר יוכלו לקנות כרטיסים מוזלים

02.03.2015, 18:32 | שירות כלכליסט

היום החל בעיר סיאטל שבמדינת וושינגטון בארה"ב ניסוי רחב היקף בתמחור הנסיעה בתחבורה ציבורית לפי רמת ההכנסה - על כך דיווח "הניו יורק טיימס".

קראו עוד בכלכליסט

תושבים של מחוז קינג שבו נמצאת העיר ושהכנסת משק הבית שלהם אינה עולה על פי שניים מקו העוני שקבעה ממשלת ארה"ב, יהיו זכאים לקנות כרטיסים מוזלים למערכת התחבורה העירונית. לפי הקו שקבע הממשל ב־2014, מדובר בהכנסה שנתית של 23,850 דולר למשק בית בן ארבע נפשות, כך שההכנסה השנתית המינימלית לזכאות להנחה עומדת על 47,700 דולר.

קיטוב חברתי

בחברת סאונד טרנזיט, שמפעילה את התחבורה הציבורית במחוז קינג, מעריכים כי תוכנית התעריפים המוזלים עשויה להקיף 100 אלף משקי בית. התושבים הזכאים יוכלו לקנות כרטיס חכם לנסיעה בתחבורה הציבורית במחיר נסיעה שנמוך ב־50% מתעריף הרגיל. כך למשל, בשעות השיא יהיה מחיר נסיעה בתעריף המוזל 1.5 דולר בלבד.

דאו קונסטנטין, מנהל ויו"ר החברה, סיפר ל"ניו יורק טיימס" ש־95% ממשקי הבית שנוספו למחוז קינג בשנים 1999–2012 נופלים לקטגוריה של עשירים שמשתכרים יותר מ־125 אלף דולר בשנה, או של עניים שמשתכרים פחות מ־33 אלף דולר בשנה. "מדובר באנשים שמרוויחים טוב, ובאנשים שמכינים את האספרסו לאלו שמרוויחים טוב", הגדיר זאת קונסטנטין.

הניסוי בסיאטל מושך תשומת לב בארה"ב כולה, שכן הוא כמעט חסר תקדים. מערכת התחבורה הציבורית האמריקאית אמנם מסובסדת כמעט במלואה בידי הממשל, אך הסבסוד אינו מבדיל בין המשתמשים במערכת. אחת התוצאות של הסבסוד הכבד והאחיד היא מחסור תקציבי כמעט נצחי במערכת, שב־70% ממנה נאלצו לצמצם שירותים או להעלות תעריפים בשבע השנים האחרונות. במחוז קינג, למשל, עלו תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית שש פעמים מאז 2008.

רכבת קלה בסיאטל. דולר וחצי בשעות השיא, צילום: בלובמרג רכבת קלה בסיאטל. דולר וחצי בשעות השיא | צילום: בלובמרג רכבת קלה בסיאטל. דולר וחצי בשעות השיא, צילום: בלובמרג

כדי להצטרף לתוכנית תעריפי הנסיעה המוזלים, על התושבים להירשם באתר של ORCA Lift, המקבילה הסיאטלית של כרטיס הרב־קו.

הצלבת נתונים

הזכאות לקבל את הכרטיס במחיר נמוך נבדקת במאגר המידע של אובמה־קר, תוכנית ביטוח הבריאות הממלכתית שיצאה לדרך בשנה שעברה.

מדינת וושינגטון מקדמת נמרצות את המאבק באי־השוויון בחברה האמריקאית. בשנה שעברה אישרה מועצת העיר סיאטל שכר מינימום של 15 דולר לעובדים בעיר, רמה גבוהה פי שניים משכר המינימום הפדרלי.

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
מה שלא מספרים לכם - ומשנה הכל
כולם חושבים ״הרי ברור שעשירים לא נוסעים בתחבורה ציבורית״. אז ככה: בתור אחד שעובד באחת מחברות הענק בקינג קאונטי, אני יוכל להעיד שהרבה מהקולגות שלי (שמרוויחים 115 ומעלה), נוסעים בתחבורה ציבורית. למה? כי זה יעיל, נוח, ירוק ו... כי המעסיקים הגדולים באיזור קונים לכל העובדים שלהם - בלי יכולת של העובד לבטל - כרטיס חופשי חדשי לכל קוי התחבורה הציבורית. כך נוהגים הרבה מעסיקים גדולים ועשירים בצפון אמריקה. למעשה, המעסיקים מסבסדים את חברות האוטובוסים עבור הנזקקים. הבנתם את זה, קפיטליסטים ישראלים?
רן  |  02.03.15
לכל התגובות