אמוג'י מטמטם את העולם
הם הפכו לסמל לסובלנות תרבותית, לכלי שיווקי ולפעמים אפילו לראיה משפטית. האמוג'ים כובשים כל פינה בתקשורת האנושית, ומתברר שהמשתמשים בהם גם עושים יותר סקס
03.03.2015, 09:00 | תמרה וולמן
קטנים ומגוחכים ככל שיהיו, בחודש שעבר כיכבו האמוג'ים ברצף מעורר השתאות של ידיעות. הפרצופונים המשמשים להעברת מסרים גרפיים בהודעות טקסט כבר לא מופיעים רק על מסכים, אלא הפכו לסמל לסובלנות תרבותית, לכלי שיווקי, לנושא למחקר, לראיה משפטית (לאחרונה בלפחות תשעה מקרים בארצות הברית) וגם לאמצעי הטרדה מינית.
האמוג'י נוצרו בשנות התשעים ביפן, ורק ב־2010 הפכו לדיירי קבע במכשירים הניידים. ב־2013 הוספה המילה אמוג'י למילוני אוקספורד וב־2014 בחרה חברת Global Language Monitor, העוסקת בניתוח שימושי שפה ברשת, את הלב האדום כ"מילת השנה" - אף על פי שאינו מילה כלל. כיום, כשהורים עורכים את בירור ההגעה לארוחת שישי בפרצופונים של בית+פסטה+לב וסימן שאלה, אפשר כבר לקבוע שהאמוג'ים הם שפה בינלאומית חדשה. בפברואר האחרון התפרסמו תוצאות סקר שערך אתר השידוכים match.com בקרב 5,675 רווקים ורווקות אמריקאים, שבו נמצא כי שימוש מרובה באמוג'ים מעיד על חיי מין פעילים יותר משל אלו שאינם משתמשים בהם. ד"ר הלן פישר, אנתרופולוגית שסייעה במחקר, אמרה למגזין "טיים" כי כשמדובר במסרונים, האמוג'ים יצליחו לרוב לבטא רגש וטון טוב יותר מאשר מילים. "משתמשי האמוג'ים רוצים להעניק לטקסטים שלהם יותר אישיות", הסבירה, והוסיפה שאנשים המחפשים דרך להביע רגשות באופן מפורש הם לרוב גם מיניים ופתוחים יותר לקשר. בגיליון פברואר של המגזין "Billboard" התבקשו כמה סלבריטאים לציין את האמוג'י החביב עליהם. הזמרת גוון סטפני ציינה את הענן, ש"מבטא את מה שאני חשה כרגע", ואילו הדי.ג'יי והמפיק המוזיקלי דיפלו ציין את החציל משום שהוא, לדבריו, "קוד לכל מיני דברים". האמירה של דיפלו עוררה גל של תגובות ברשת, בדרישה לחדול משימוש לרעה בחציל במסגרת סקסטינג (הודעות טקסט מיניות - ת"ו). באחת הכתבות אף נטען, בחצי הלצה, שמאחר שכולנו יודעים שאמוג'י החציל אף פעם לא באמת משמש בדיון על ירקות, מראהו זורע פחד בקרב נשים.
3 תגובות לכתיבת תגובה