אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כשמישהו חושב בשבילך צילום: אוראל כהן

כשמישהו חושב בשבילך

משרדי הממשלה התמכרו לנוחות של דוברים ויועצים חיצוניים. צריך פוליטיקאים אמיצים שישימו לזה סוף

03.03.2015, 06:53 | שאול אמסטרדמסקי
לפני חמש שנים, כש"כלכליסט" פרסם את הכתבה הראשונה על השתלטות יועצי התקשורת החיצוניים על משרדי הממשלה והגופים הציבוריים, אחת הטענות העיקריות שלהם היתה - מה אתם רוצים? כל משרדי הממשלה מעסיקים יועצים חיצוניים, לא רק יועצי תקשורת, למה להתלבש עלינו?

קראו עוד בכלכליסט

האמת? לא היתה לנו תשובה טובה, אז החלטנו להרים את הכפפה ולבדוק אילו עוד יועצים מועסקים בקביעות בידי כל גופי הממשלה. ככל שהתקדמנו וככל שעבודת איסוף הנתונים התרחבה, התבהרה התמונה: משרדי וגופי הממשלה מכורים ליועצים חיצוניים - יועצים משפטיים, יועצי תכנון מדיניות, יועצים אסטרטגיים, יועצים שיווקיים, יועצי מכרזים, יועצים טכנולוגיים. סוללות על גבי סוללות של יועצים.

כשעובדים לא טוב, לא מהר ולא יעיל

המגמה הזאת היא תוצאה של מדיניות שנולדה במשרד האוצר, אשר מבטאת תפיסת עולם כלכלית־פוליטית. בבסיס התפיסה הזאת אקסיומה פשוטה: עובדי מדינה עובדים לא טוב, לא מהר ולא יעיל; הם לא יודעים להתאים את עצמם במהירות למשימות משתנות, ובאופן כללי הם נוטים להישאר במקום העבודה שלהם גם אם הם לא טובים. את המדיניות הזאת יישמו כל שרי האוצר לדורותיהם, לא רק שרי אוצר בעלי תפיסה כלכלית ימנית. כולם. זו הפכה להיות דוגמה.

הפעם היחידה שבה מישהו חשב שאולי כדאי לעצור, לבדוק אם הרחקנו לכת, אם אולי הגענו לנקודה שבה הממשלה כבר הפריטה לחלוטין את הידע ותלויה ביועצים חיצוניים שיעצבו ויבצעו עבורה מדיניות בתחומים שונים, היתה בוועדת טרכטנברג. הוועדה המליצה לממשלה לבחון את הנושא. ואמנם, משרד ראש הממשלה אפילו העביר החלטת ממשלה בעניין, ופחות או יותר זהו. המגמה ממשיכה בכל הכוח.

הנושא הזה היה יכול להעסיק את הפוליטיקאים. למעשה, חלק מהם מדברים על ענייני העסקה ישירה - אומרים שאם ייבחרו ייצרו מצב שבו אין יותר מורי קבלן ואחיות קבלן ועובדי קבלן. הם לא מדברים לרגע על היועצים החיצוניים, וסביר להניח שהם גם לא ידברו.

המצב הזה נוח להם, לפוליטיקאים. מה נחמד יותר מלשכור יועץ תקשורת חיצוני שידברר אותך? מה נוח יותר מלשכור יועץ אסטרטגי שיעזור לך לעצב מדיניות, כשפקידי המדינה לא משתפים איתך פעולה או מתנהלים לאט מדי? לא פשוט יותר לשכור יועץ חיצוני שיכתוב לך מכרז גדול ואחר כך יבדוק אותו ויבחר את הזוכים - תאמינו או לא, זה קורה ודי הרבה - מאשר שהלשכה המשפטית שלך תימרח עם זה חודשים?

כשעובדים לא מהר ולא יעיל, צילום: שאטרסטוק כשעובדים לא מהר ולא יעיל | צילום: שאטרסטוק כשעובדים לא מהר ולא יעיל, צילום: שאטרסטוק

לייעל את המערכת

המצב הנוכחי נוח לפוליטיקאים, אבל לא בהכרח טוב למשרדי הממשלה, ולכן לא בהכרח טוב לציבור. המצב הנוכחי התחיל תפיסת עולם כלכלית־פוליטית, אבל הפך להיות התמכרות של פוליטיקאים ושל משרדי ממשלה שהיכולות שלהם התנוונו. גם פעולות הליבה כבר מופרטות ליועצים וגורמים חיצוניים. וככל שהמגמה הזו תימשך, כך ההתמכרות תגבר. בשביל לעצור את המגמה ולסובב אותה צריך פוליטיקאים אמיצים. לא בשביל להתחיל להעסיק גדודים של עובדי מדינה חדשים, אלא בשביל לייעל את המערכת הקיימת, להתאים אותה למאה ה־21 ולאיכות השירות שצריך לתת לציבור וליצור שירות ציבורי מעולה. עכשיו לכו תמצאו פוליטיקאי שרוצה להתעסק בזה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
פס"ד על הפרטת בתי הכלא
בפס"ד על הפרטת בתי הכלא נקבע שיש למדינה סמכויות ליבה, מהן היא פשוט לא יכולה להתנער. כלא אי אפשר להפריט. בדיוק בשביל זה הקמנו מדינות, כתב הובס ב"לווייתן" - זה התפקיד שלהן. השיטה שאמסטרדמסקי מתאר כן היא הפרטה שקטה, זוחלת, שעושה בפועל בדיוק מה שאסור.
A , Perth  |  04.03.15
5.
ביש "יועצים" מוצלחים מהניבחרים=לפטר הניבחרים לגייס היועץ, ונחסוך כספים וזמן
בן גוריון זל לא היה זקוק ליועצים אריק שרון זל בנה 80000 דירות בשנה = למרות " היועצים"= בשנת 2011 בנו 46800 דירות בשנה 1 בשנת 2014 בנו 40500 גם חמור היה מבין את הכסתח ואת ההונאה וועדת חקירה או הפגנות =ענין של זמן= ראו קראתם
כותבי תרחישים  |  04.03.15
4.
יש לחזור למנויים הפוליטיים - ולבטל את הקביעות - להחליף 80%+ מעובדי הממשלה עם חילופי השלטון!
כך יהיו פה עובדים מוכשרים שרתומים למטרות השלטון - ולא נעצים ללא ראש במקרה הטוב או מושחתים דורשי שוחד במקרה הרע. שורש הבעיה - היה הקביעות. יש לבטלה. מינוי פוליטי הוא לא רע - אם ניתן להחליפו.
אזרח , די לשחיתות!  |  03.03.15
2.
הידע נמצא גם במשרדים וגם בקרב היועצים
ראשית ,יצויין שבקרב משרדי הממשלה ובקרב הרשויות המקומיות קיימים בעלי ידע וניסיון המסוגלים לתרום לרפורמות ולמחקר מעמיק באשר לפתרון בעיות חשובות לייעול תפקוד הרשויות. יחד עם זאת ,חלק מהפניות ליועצים באות לרוב במטרה "לחזק" את טעוניו של מזמין העבודה שאצלו היא מגובשת מראש ,כך שהיועץ משמש לעיתים כ"עלה תאנה " לאישור התכנית ועיבוייה בנתונים וסקרים מגבים. יצויין שבמשרדי הייעוץ קיימים כוחות מקצועיים מעולים, בעלי מוטיבציה גבוהה שבסיטואציה אחרת היו מועסקים במנגנון הציבורי - במידה והיו מתוגמלים כראוי...!
עמית , באר שבע  |  03.03.15
לכל התגובות