אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסכסוך של ויסוצקי ושמן זיתא צף למעלה

הסכסוך של ויסוצקי ושמן זיתא צף למעלה

בקשה שהגיש לביהמ"ש מייסד שמני הזית זיתא חושפת סכסוך עסקי עמוק בינו לבין ויסוצקי, שרכשה את השליטה על המותג. במוקד: גובה עמלת ההפצה

03.03.2015, 06:58 | נורית קדוש וזוהר שחר לוי

העלויות שגובה ויסוצקי על הפצת שמן זית זיתא שבשליטתה הובילו את מייסד מותג שמני הזית אמיר גור לביא (49%) להגיש אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לצו מניעה זמני שיעכב את המשך הליך הבוררות שמנהלים הצדדים. הבקשה חשפה סכסוך עסקי בינו לבין ויסוצקי המתנהל למעשה מהיום שבו רכשה ויסוצקי את השליטה יצרנית שמני הזית.

קראו עוד בכלכליסט

בשנת 1994 החל גור לביא לשווק שמן זית גלילי במסגרת מותג זיתא, שהפך לאחד ממובילי שוק שמני הזית בישראל. ב־2014 עמד נתח השוק של זיתא על 19%, והיא מדורגת מיד לאחר מובילת השוק יד מרדכי (22%). ב־2007 קנתה ויסוצקי את השליטה (51%) בזיתא מידי גור לביא והחלה להפיצו במקום חברת ההפצה דיפלומט. לטענת גור לביא, עם החתימה על הסכם מכירת השליטה קבעה ויסוצקי באופן חד־צדדי כי שיעור עלויות ההפצה של שמני הזית של זיתא יהיה 18% מבלי שייחתם הסכם הפצה המוסכם עליו. מדובר בטענות משמעותיות, שיש להן השלכה על המחירים שמשלמים הצרכנים הישראלים על שמני הזית, הנחשבים גבוהים ביחס לעולם. זאת מכיוון שגם עלויות ההפצה של המוצרים מהוות רכיב בתמחור המוצר בידי הספקים.

מימין: מייסד זיתא אמיר גור לביא ובעל השליטה בוויסוצקי שלום זיידלר, צילום: מיקי אלון מימין: מייסד זיתא אמיר גור לביא ובעל השליטה בוויסוצקי שלום זיידלר | צילום: מיקי אלון מימין: מייסד זיתא אמיר גור לביא ובעל השליטה בוויסוצקי שלום זיידלר, צילום: מיקי אלון

לטענת גור לביא, לאחר החתימה על הסכם המכירה החלו הצדדים בפעולות הדרושות כדי לאפשר לוויסוצקי לשמש כמפיצה של זיתא, "אולם ויסוצקי לא פעלה כמוסכם עמה". לטענתו, "כל ההסכמים הקודמים של זיתא נקבו בעלויות הפצה הנמוכות משמעותית מהעמלה שוויסוצקי ביקשה - 18%". למעשה טוען גור לביא כי בהסכמים הקודמים נקבע שיעור עמלה נמוך יותר במקרים שבהם המוצרים מופצים למרכז לוגיסטי של רשתות המבצעות את ההפצה לסניפים באופן עצמאי ובתמורה גובות תשלום מהספקים.

בענף טוענים כי יש ממש בטענות גור לביא שכן עלות ההפצה של מוצרים יבשים עומדת על 12%–14%. עם זאת בענף טוענים כי הסכסוך בין הצדדים נובע גם מהורדת מחירי שמן הזית בידי ויסוצקי על רקע התחרות עם יד מרדכי והיבוא מחו"ל. כך, נאלץ גור לביא להתמודד עם שחיקת רווחיות מתמשכת לצד עלויות הפצה גבוהות, בעוד ויסוצקי, שמשווקת מגוון מוצרים, יכולה היתה לספוג את שחיקת הרווחיות.

שמן זית של זיתא שמן זית של זיתא שמן זית של זיתא

בשלוש השנים האחרונות ניהלו הצדדים הליך בוררות, שאותו למעשה מבקש כעת גור לביא לעצור. לטענתו, במסמכים שהגישה ויסוצקי לבורר האחרון היא ציינה כי אין לו הסמכות לקבוע את תנאי ההפצה, לרבות שיעור עמלת ההפצה, ושיעור זה אמור להישאר 18% לעולם ועד. "עמדת ויסוצקי, הכופרת בעצם סמכות הבורר לגבי חלקים עיקריים במחלוקות, אינה בבחינת נכונות להמשך הבוררות". בוויסוצקי אמרו בתגובה: "אנו לומדים את התביעה".

בזיתא עתרו ב־2011 לבית המשפט נגד משרדי החקלאות התמ"ת והאוצר בטענה כי התנהלותם גורמת להפקעת מחירי שמן הזית לצרכנים. לפי העתירה, המחיר הממוצע לשמן זית איכותי בישראל הוא 40 שקל לליטר, לעומת כ־21 שקל בשאר המדינות המפותחות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות