אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
וולוו XC90 החדשה: גודל הרכב וכוח המנוע לשיקול הלקוח

וולוו XC90 החדשה: גודל הרכב וכוח המנוע לשיקול הלקוח

לאחר שהמכוניות הגרמניות האפילו על וולוו בתחום הבטיחות, היצרנית השבדית בבעלות סינית מהמרת על חזית החדשנות. רכב השטח הוותיק XC90 עבר סדרת שדרוגים, כולל לוח מחוונים בעל מסך מגע ואף יכולת נהיגה ללא נהג בזמן פקקים

09.03.2015, 08:20 | תומר הדר, קלאפל, ספרד

וולוו XC90 החדשה היא ככל הנראה המכונית החשובה ביותר שהיצרנית השבדית השיקה בתולדותיה. בעבר היה מצבה של וולוו נוח יותר: עיקר ההשראה לעיצוב המכוניות נשאב מעולמן המרתק של קופסאות, שמבחינת הקונים האמריקאים היה ערובה לאיכות ובטיחות, בעוד המתחרות יכלו רק להביט מהצד בקנאה. היום גם הגרמנים מייצרים מכוניות בטוחות, אלא שבניגוד לגרמנים, עברה הכלכלי של וולוו אינו נהנה מאותה תדמית יציבה השמורה למכוניותיה.

בשנת 2000 נמכרה חטיבת הרכב של וולוו לחברת פורד, וזו מיהרה לשאוב מוולוו את הידע הטכני שצברה היצרנית. בשנת 2010 נמכרה וולוו לג'ילי הסינית וכעת יוצא דגם חדש ל־XC90, הראשון שאינו מבוסס על פלטפורמה ששורשיה נטועים עמוק בימי פורד.

גודל הרכב וכוח המנוע: לשיקולכם

בכביש שנמתח בין ברצלונה לעיירת החוף קאלאפל אין נפש חיה בחודש מרץ, אפילו לא שוטר. השוטרים הספרדים אינם יודעים רחמנות מה היא, אך את XC90 הם היו אוהבים. למרות הגודל הרכב משייט במהירויות שהיו יכולות להכניס נהג בישראל לבית הסוהר.

XC90, שהושק לראשונה בתקופת פורד, הוא רכב השטח הבכיר של וולוו, פרת מזומנים דשנה שמיועדת הן לחובבי השטח, הן למשפחות אמריקאיות מרובות ילדים והן למי שנסחף אחר טרנד רכבי השטח העירוניים.

הדור הקודם של הרכב חגג 13 שנים, פרק זמן אשר במונחי תעשיית הרכב מעיד על דגם ממש מוצלח או לחלופין על יצרנית נטולת תקציבי פיתוח ראויים. כאן מדובר בשילוב של שניהם.

השינוי מגיע כעת משום שמלבד החלפת הבעלות, בסיס הקונים של וולוו השתנה לחלוטין. על פי דו"ח סיכום 2014 שפרסמה החברה, עיקר מכוניותיה, כ־80 אלף במספר, נמכרו דווקא בסין. בשונה מן האמריקאים, הסינים פחות שמרנים ודורשים לדוגמה מערכות אלקטרוניקה מתוחכמות יותר.

לכן בכל הקשור בפיתוח מערכות האלקטרוניקה נדרשה וולוו להתערבות של ספקים חיצוניים רבים. זאת בשונה מיצרניות רכב מתחרות, שבמשך שנים נהנו מתקציבי פיתוח מטורפים בתחום.

רכב וולבו. נוחה, מרווחת, מתוחכמת, לא מנקרת עיניים רכב וולבו. נוחה, מרווחת, מתוחכמת, לא מנקרת עיניים רכב וולבו. נוחה, מרווחת, מתוחכמת, לא מנקרת עיניים

וולוו XC90 הקודם ידע כיצד לשנע משפחות ענקיות בכל אתגר שארצות הברית הפרברית ידעה להעמיד בפניו. האמריקאים אוהבים מיניוואנים, אבל רכב שטח מוכר הרבה יותר טוב. גם הסינים אוהבים מאוד רכבי שטח, מה שמסביר את ממדיו של XC90: האורך הוא 495 ס"מ, כמעט 10 ס"מ יותר מן הדור הקודם, שהיה בעצמו ארוך מאוד.

מתחת למרכב הענק מסתתרת פלטפורמה חדשה של וולוו, הראשונה שהחברה מציגה מפיתוחה העצמי. הפלטפורמה מודולרית, כלומר חוסכת עלויות: אפשר לקצר ולהאריך אותה (בהתאם לדגם) ואף לשתול במרכזה סוללה למערכת הנעה היברידית. בעתיד דגמים אחרים של וולוו יתבססו על פלטפורמה זו.

בהתחשב בגודל ניתן היה לשער ש־XC90 יציע, בדומה לקודמו, מנועים בעלי נפח של 3 ליטרים ומעלה, אלא שאנשי וולוו מעוניינים בקיצוץ עלויות. כל הגרסאות מצוידות במנועים באותו נפח צנוע: 2 ליטרים בלבד.

הסוד טמון בתוספות: המתקדמים יוסיפו למנוע הטורבו מגדש טורבו ומגדש־על. שני ההתקנים דוחסים למנוע עוד ועוד אוויר ודלק, עד שההספק מתקרב לזה של מנוע בעל שמונה בוכנות, בסיוע מנוע חשמלי שמחובר לגלגלים האחוריים. כלומר, XC90 הוא גם רכב פלאג־אין היברידי שמסוגל לנסוע בחשמל בלבד.

לנהוג בתוך אולם קונצרטים בשבדיה

בדרך מקאלאפל הציורית אל המונסראט יש הרבה פיתולים, חלק מהדרך ישר וסלול היטב וחלק נורא. ל־XC90 יש מערכת שמע שיודעת לדמות את האקוסטיקה של אולם הקונצרטים של גוטנבורג, שבדיה. בהתחשב בגודל ההשוואה לאולם קונצרטים בהחלט מתבקשת.

רכב וולבו XC90 מבפנים רכב וולבו XC90 מבפנים רכב וולבו XC90 מבפנים

איכות הגימור מעולה ומיישרת קו עם המתחרים הגרמניים. חובב הקונצרטים צריך רק ללחוץ על כפתור בצג המגע הענק כדי להעלות את תמונת האולם. הבעיה היא שאין קונצרטים, אלא מוזיקה שבדית עממית, קרי אבבא ורוקסט. כנראה לאנשי וולוו חשוב להבהיר שהחברה עדיין שבדית, ולא חלילה סינית.

במרכז לוח המחוונים שתול צג המגע הענק, שעיקרון ההפעלה שלו נהיר לכל ילד שהפעיל סמארטפון בחייו. הצג שולט במאות פונקציות, רובן עלולות להיות מעט קשות לחלק ניכר מלקוחותיה המסורתיים של וולוו.

לדוגמה, יש ברכב מצב "פקקים", שבו הוולוו נוהגת לבד. מדובר במערכת המודדת את המרחק מרכבים אחרים ואף יודעת לזהות סימוני כביש, כמו פסי הפרדה. היא יודעת לבלום במידת הצורך וגם לכוון את ההגה באופן אוטומטי וללא מגע יד אדם במהירות נמוכה. עם זאת, בפועל מדובר במערכת הססנית מעט.

מלבד זאת, XC90 הוא רכב משובח באופן מפתיע, במיוחד בהתחשב בממדי הענק. לעומת קודמו הדור החדש מיטיב לנסוע, במיוחד במהירות גבוהה. ההגה ניחן במשקל מצוין, ומערכת המתלים, שמבוססת על אוויר דחוס במקום על קפיצים, יודעת לספוג כל מהמורה.

גם מערכת ההנעה ההיברידית פועלת ללא דופי, ולפי הצהרות וולוו, XC90 יכול לנסוע עשרות קילומטרים בחשמל בלבד. המנוע נשמע מצוין כשצריך ובעיקר מספק דחף חזק מאוד.

הפלטפורמה המודולרית שמאפשרת לשתול סוללה במערכת הנעה היברידית הפלטפורמה המודולרית שמאפשרת לשתול סוללה במערכת הנעה היברידית הפלטפורמה המודולרית שמאפשרת לשתול סוללה במערכת הנעה היברידית

אף שמדובר ברכב חדש לחלוטין, בבעלות חדשה, המבוסס על פלטפורמה חדשה, XC90 ממחיש היטב שהחברה־האם של וולוו אינה פוגעת בתדמית המותג ואף משדרגת אותה. קל להבחין שמדובר בוולוו, האיכות גבוהה מאי פעם והכיוון הטכנולוגי שהחברה הולכת אליו ממקם אותה פעם נוספת בפוזיציה המאפשרת לה להתחרות ביצרני הרכב הגרמניים ללא כל רגשי נחיתות.

וולוו XC90

  • וולוו XC90 T8
  • מנוע: בנזין, נפח 1,969 סמ"ק, הספק מרבי 318 כ"ס, מומנט מרבי 40.7 קג"מ, מנוע עזר חשמלי, הספק 82 כוחות סוס
  • ביצועים: מהירות מרבית 230 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־5.9 שניות
  • צריכת דלק: נתוני יצרן 40 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 10 כריות אוויר, טרם נבחן במבחן ריסוק פומבי
  • קבוצת זיהום: טרם נקבעה
  • מחיר: טרם נקבע

אהבנו: נוחה, מרווחת, מתוחכמת, לא מנקרת עיניים

פחות אהבנו: עלולה להיות מתוחכמת מדי עבור לקוחות מסורתיים

מתחרות: אאודי Q7, ב.מ.וו X5

לסיכום: חילופי הבעלות הביאו לתוצאה סופית מרשימה, ששומרת על ערכי המותג

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות