אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביי ביי ברצלונה, שלום קליפורניה

ביי ביי ברצלונה, שלום קליפורניה

יצרניות הסלולר רק חזרו מהתערוכה בברצלונה וכבר מתכוננות לאירוע צפוי החידושים של אפל השבוע. בעוד אלה נאבקות, שתי חברות ישראליות - אטיוניטי, שזינקה לשווי של 150 מיליון דולר, ואיזיצ'יפ, שפוטנציאל השוק שלה ל־2017 נאמד ב־2.2 מיליארד דולר - מגיעות לקליפורניה בדרכן לליגה של הגדולות

09.03.2015, 08:09 | שלומי כהן

תערוכת הסלולר בברצלונה רק הסתיימה, וכבר עיני כולם נשואות לאירוע של אפל שייערך השבוע בסן פרנסיסקו. אפל מעולם לא לקחה חלק בתערוכות בברצלונה, אבל מאז חשפה את האייפון הראשון, שבועות ספורים לפני התערוכה של 2007 - הצל של ענקית הטכנולוגיה נוכח בכל פינה בה. ענקיות הטלפונים נוקיה, סמסונג, מוטורולה וכל השאר גיחכו אז על האייפון המהפכני, פרי מוחם של המנכ"ל סטיב ג'ובס וצוותו. כבר בסוף אותה שנה הגיחוך הפך לבכי תמרורים.

האייפון היה מוצר מהפכני בשלל תחומים. עם השנים המתחרים מיהרו ליישר קו עם החדשנות של אפל, להוציא שני דברים: ג'ובס החליט שהסוללה לא תהיה שליפה ושהמכשיר לא יכלול "סלוט" להגדלת הזיכרון באמצעות כרטיס פלאש (זיכרון). ביטול כרטיס הפלאש היה מהלך גאוני, משום שהניב לאפל רווחים של עשרות מיליארדי דולרים.

בברצלונה 2015, שמונה שנים אחרי האייפון הראשון, סמסונג "נשברה". לראשונה החברה מימשה את הרעיון של ג'ובס בגלקסי S6, הפכה את הסוללה לקבועה וביטלה את אופציית כרטיס הפלאש. בחברה כנראה לא עמדו בפיתוי להגדלת הרווחים. כמו אפל, על מכשיר של 128 ג'יגה סמסונג גובה 100 דולר יותר מעל מכשיר של 64 ג'יגה, וכיצרנית פלאש ההגדלה עולה לה פחות מ־20 דולר.

בתערוכה בברצלונה, צילום: עומר כביר בתערוכה בברצלונה | צילום: עומר כביר בתערוכה בברצלונה, צילום: עומר כביר

בסנדיסק (SNDK), שלה מותג חזק ורווחי, לא שמחו לגלות על המהלך של סמסונג. זאת משום ששוק כרטיסי הפלאש הוא "הלחם והחמאה" של החברה. בכל פגישה עם ג'ובס, סיפרו לי מנהלי סנדיסק, הם ניסו להחזיר לאייפון את אופציית הכרטיס הנשלף. "חסר לך משהו באייפון", הם התעקשו, אבל ג'ובס התעקש יותר. הפלאש הפנימי טיפס במהירות מנפח של 4 ג'יגה בהשקה הראשונה ל־128 ג'יגה היום.

במפגש משקיעים שנערך בשבוע שעבר הסביר מנכ"ל סנדיסק, סאנג'יי מהרוטרה, כי לצד האייפון והגלקסי החדש נמכרים בכל שנה מאות מיליוני סמארטפונים זולים עם אופציית הכרטיס הנשלף, בעיקר בעולם השלישי.

מעבר לשוק המובייל, סנדיסק השיקה בשבוע שעבר מערכות אחסון מהפכניות מבוססות פלאש (SSD) עבור השוק הארגוני. אלה מתעלים על פתרונות קיימים מבוססי דיסקים קשיחים (HDD), ומחיריהם תחרותיים. על פי הערכות, סנדיסק תגיע בהדרגה למכירות של מיליארד דולר בשנה בתחום זה, תוך תחרות בספקיות האחסון הגדולות כמו HP, EMC, דל ויבמ.

אטיוניטי

שואפת לשלש את קצב המכירות לעומת 2014

ובעוד עננת האבק שעוררה התערוכה בברצלונה מתפוגגת, מאות מנהלי חברות יתקבצו בקליפורניה השבוע לכנס המשקיעים השנתי של בנק ההשקעות רות' קפיטל, ובהם נציגי חברות ישראליות רבות. בין החברות, שתיים ניחנו בפוטנציאל צמיחה משמעותי בשוק מחשוב הענן והביג דאטה לשנים הקרובות: אטיוניטי (ATTU) מתחום התוכנה, ואיזיצ'יפ (EZCH) מתחום השבבים.

שמעון אלון, מנכ"ל ויו"ר אטיוניטי, קיבל את ניהול החברה לידיו לפני שש שנים, כששווייה עמד על מיליוני דולרים בודדים. באמצעות כמה רכישות בארץ ובחו"ל הפך אלון את אטיוניטי ל"חברת ההובלות" של עולם הביג דאטה עם שווי נוכחי של 150 מיליון דולר.

לאחרונה, בהופעות פומביות, מדבר אלון על חברה ששואפת להגיע בסוף 2017 לקצב מכירות שנתי של 100 מיליון דולר - כפול מהמכירות הצפויות השנה וכמעט פי שלושה לעומת 2014.

היתה זאת מנכ"לית יבמ ג'יני רומטי שהגדירה את הביג דאטה כמשאב הטבעי של העולם החדש, ושציינה כי מי שלא יידע לנצל אותו כראוי לא ישרוד בעולם העסקי. לחלל הזה נכנסות חברות כמו אטיוניטי, שמציעה כלים המאפשרים לארגונים לקבל את הדאטה במקום ובזמן הנכון לשם יצירת אנליזות מהירות ויעילות.

באמצע ינואר 2015 אטיוניטי הודיעה על הסכם רישוי של 7.5 עד 10 מיליון דולר לשנתיים הקרובות עם אחת מענקיות שירותי מחשוב הענן. ככל הנראה מדובר ב־AWS, חטיבת הענן של אמזון (AMZN) שלה מכירות של מיליארדי דולרים בשנה. בעץ פרסום התוצאות האחרונה הבטיחו מנהלי אמזון שהחל מהרבעון הראשון של השנה החטיבה תחשוף מדי רבעון את נתוניה הפיננסים, רמז לפיצולה כחברה עצמאית בעתיד.

עם 19 מיליון דולר בבנק וללא חובות, אלון מתקדם במסע הרכישות של חברות קטנות בנישות ממוקדות המשלימות את הפאזל בתחום הביג דאטה. ביום חמישי הודיע אלון על רכישת Appfluent האמריקאית תמורת 18 מיליון דולר במניות ומזומן. הרכישה צפויה להוסיף מכירות של 8-7 מיליון דולר בשנה הראשונה, ולחזק את היכולות של אטיוניטי עבור לקוחות המאמצים את התוכנה הפתוחה Hadoop לאחסון ועיבוד נתונים מהיר. עם לקוחות החברה הנרכשת נמנות ענקיות כמו סיסקו ופייזר. ברות' קפיטל מציינים כי הרכישה "אסטרטגית ותוסיף ערך מוסף" וחזרו על המלצת קנייה עם מחיר יעד של 15 דולר.

איזיצ'יפ

מחברת נישה למתחרה של ענקיות כמו אינטל

איזיצ'יפ, שנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב, מגיעה לכנס של רות' קפיטל אחרי שהשלימה בהצלחה אינטגרציה עם טילרה (Tilera) האמריקאית. זו האחרונה נרכשה ב־50 מיליון דולר שעשויים לנסוק ל־130 מיליון, בכפוף ליעדי מכירות גבוהים.

הרכישה, השלמת הפיתוח והיציאה לניסויים ראשונים בהמשך השנה של משפחת מעבדי ה־NPS שפותחה בשנים האחרונות בקריית גת - כל אלה מאפשרות לאיזיצ'יפ להגדיל את פוטנציאל השוק שלה ל־2017 עד 2.2 מיליארד דולר. זאת לעומת שוק יעד של פחות מ־400 מיליון דולר בשנה שעברה.

מחברת נישה בתחום הצר של מעבדי רשתות לנתבים מהירים, איזיצ'יפ עוברת למגרש של הגדולים. היא עתידה להתחרות באינטל, ברודקום, Cavium ואחרות. לטענת אלי פרוכטר, מייסד ומנכ"ל איזיצ'יפ, החברה מחזיקה בפתרונות הכי מתקדמים לשוק החדש שאליו היא נכנסת - מרכזי אחסון נתונים ומחשוב ענן בעידן של רשתות מבוססות תוכנה ורשתות עם פונקציות וירטואליות.

השורה התחתונה: כמה ישראליות קטנות צפויות לרכוב על גל החדשנות מברצלונה ובונות על שווקים חדשים.

תגיות