אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כבר לא צריך להגיע לבנק: לאומי מקים בנק באינטרנט צילום: יובל חן

כבר לא צריך להגיע לבנק: לאומי מקים בנק באינטרנט

חשיפה: הנהלת בנק לאומי מאיצה את המהלכים לפתיחת בנק דיגיטלי ראשון מסוגו בישראל, ללא סניפים ועם עמלות נמוכות. בכירי הבנק נפגשו עם נציגי חברה שווייצרית המתמחה בתחום. המטרה: השקת המותג כבר בתחילת 2016

10.03.2015, 08:50 | רועי ברגמן
לאומי לא מחכה לכחלון: הנהלת בנק לאומי, בראשות רקפת רוסק-עמינח, האיצה בחודשים האחרונים את המהלכים להקמת בנק דיגיטלי ראשון מסוגו בישראל. כך נודע ל"ידיעות אחרונות." בשנים האחרונות התבטאה רוסק-עמינח כמה פעמים בנושא וציינה כי היא בוחנת את הדברים, אך כעת המהלך קורם עור וגידים.

הצעד של הבנק עשוי להקדים את התוכנית שהציג משה כחלון, המיועד לשר האוצר, במצע הבחירות שלו, ולפיה יפעל להקמת בנק אינטרנטי בישראל. זאת במטרה לעודד את התחרות בתחום, בדומה למהלכים שביצע בענף הסלולר בהיותו שר התקשורת.

ל"ידיעות אחרונות" נודע כי דירקטוריון בנק לאומי דן בתוכניות ההנהלה להקמת הבנק הדיגיטלי ואף הוצגו לו נתונים התומכים מהלך, שצפוי לייצר מותג חדש ונפרד מזה של בנק לאומי. לצורך כך אף נחתה בשבוע שעבר משלחת של חברת טמנוס (Temenos) השווייצרית, שמתמחה בבניית תשתיות לבנקים דיגיטליים ברחבי העולם. אנשי החברה פגשו את בכירי הבנק במטרה לקדם שותפות אסטרטגית שתאפשר ללאומי להקים מערכת ליבה חדשה במהירות.

רקפת רוסק עמינח. לאומי צפוי לפנות כבר בימים הקרובים למפקח על הבנקים כדי לקדם את המהלך, צילום: אריאל שרוסטר רקפת רוסק עמינח. לאומי צפוי לפנות כבר בימים הקרובים למפקח על הבנקים כדי לקדם את המהלך | צילום: אריאל שרוסטר רקפת רוסק עמינח. לאומי צפוי לפנות כבר בימים הקרובים למפקח על הבנקים כדי לקדם את המהלך, צילום: אריאל שרוסטר

טמנוס נחשבת בעולם לחברה בעלת יכולות מוכחות בתחום מערכות הליבה בעולם הקמעונאי ובהקמת בנקים דיגיטליים. החברה נטלה חלק בהקמתם של בנקים מסוג זה בצרפת, באוסטרליה ובמדינות נוספות. במסגרת שיתוף הפעולה הנדון, יוקם ממשק משתמש חדשני המותאם לצורכי הלקוח ופועל על פלטפורמת המובייל או האינטרנט. הוא יתבסס על מגמות החדשנות בעולם הבנקאות הדיגיטלית.

ל"ידיעות אחרונות" נודע כי בכוונת לאומי להשיק את הבנק הדיגיטלי כבר בתחילת ,2016 ולשם כך הוא צפוי לפנות כבר בימים הקרובים למפקח על הבנקים בבנק ישראל, דודו זקן, כדי לקדם את המהלך שעוד דורש תיקוני חקיקה שיאפשרו לו לפעול במתכונת מלאה מול כל הלקוחות – פרטיים, עסקיים ומוסדיים. לאומי החל לחפש מנכ"ל שיוביל את האופרציה החדשה שתוקם, כאמור, לא כחלק מהחטיבות בבנק לאומי, אלא כמותג נפרד לחלוטין.

הבנק הדיגיטלי הוא בנק לכל דבר ועניין שמקיים את כל הפעילות שלו מול הלקוח אך ורק באמצעים דיגיטליים שלא מצריכים מפגש פנים מול פנים או טלפוני עם בנקאי. זאת בניגוד למצב הקיים היום, שבו הלקוח נדרש להגיע פעמים רבות לסניף במקרים מורכבים על מנת לחתום על מסמכים, לקבל ייעוץ בהשקעות או לקחת משכנתה.

כבר כיום חלק ניכר מהפעילות של הבנקים מבוצעת בפלטפורמות הדיגיטליות, ולאחרונה חלקם גם החלו לאפשר פתיחת חשבון באינטרנט, אך חשבון זה מוגבל וכדי להסיר את המגבלה יש לגשת פיזית לסניף הבנק. גם לאחר מכן, יש פעולות שאותן לא ניתן לבצע שלא דרך הסניף, כמו לקיחת משכנתה.

היתרון הגדול שטמון בבנק הדיגיטלי הוא בפלטפורמה הצרה והיעילה שלו, שכן אין צורך כאמור בסניפים פיזיים. עלות התפעול של בנק דיגיטלי נמוכה בכ 50%- ויותר מזו של בנק מסו- רתי, והחיסכון בעלויות מתורגם לרוב לעמלות נמוכות משמעותית וריביות גבוהות יותר על פיקדונות. כך למשל בנק Boursorama הצרפתי, מקבוצת סוסייטה ג'נרל, גובה מלקוחותיו עמלה שנתית ממוצעת של 17 יורו, לעומת 170 יורו בשאר הבנקים בצרפת. בארה"ב, Bank Ally הדיגיטלי אינו גובה עמלות עו"ש, ונותן את הריבית הגבוהה ביותר על פיקדונות מבין הבנקים.

בנוסף, זמן ההטמעה של תהליכים חדשים כמו שירותים ותוכניות מורכבים שעשוי לארוך שנה בבנק מסורתי, מתקצר משמעותית בבנק דיגיטלי - לחודש אחד בלבד. אחד החידושים שמציעים בנקים דיגיטליים מגיע בתחום המשכנתאות, שם הם מתבססים על מודלים אנליטיים שמאפשרים לקצר את פרק הזמן לאישור המשכנתה לרבע שעה בלבד, לעומת כמה ימים בבנק מסורתי. מודלים אלו, שבוחנים הסתברויות של יכולת פירעון לפי פרמטרים שונים, נפוצים כיום במערכות ההלוואות החברתיות. בשנים האחרונות החלו לקום ולצמוח בנקים דיגיטליים ברחבי העולם, רובם כתת-מותגים של בנקים מסורתיים כמו סוסייטה ג'נרל, ING BNP-ו פאריבה, בדומה למפעילי הסלולר הווירטואליים שהקימו חברות הסלולר הוותי- קות בישראל ומציעים מסלולים זולים יותר.

עבור לאומי לא מדובר בפעם הראשונה שהוא מקים אופרציה שנועדה לספק פתרון ללא סניפים ללקוחות: הבנק הקים בעבר את "הישיר הראשון" שהעניק שירות טלפוני ללקוחותיו ובשנים האחרונות השיק את חשבון "טוטאל דיגיטל," שנועד ללקוחות שמשתמשים רק באתר האינטרנט. עם זאת, שירותים אלו אינם מספקים כאמור את מכלול השירותים הבנקאיים שאמור לספק הבנק הדיגיטלי.

מלאומי טרם נמסרה תגובה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
ללכת עם - להרגיש בלי
בנק אינטרנטי הוא הבנק של המחר. אם אתה לא בן 65 ומעלה, אתה לא רואה את הסניף של הבנק. הבנקים הגדולים הבינו את זה ומנסים לשפר עמדות. העניין הוא שתקורות התפעול של בנק לאומי (או הפועלים או דיסקונט לצורך העניין) עדיין ישארו גבוהות יחסית לבנק אינטרנטי נטו. כל מה שעשו בלאומי זה לנסות לתפוס נתח שוק לפני שחקנים אחרים (או מקומיים או בנקים אינטרנטיים בינלאומיים). הם פשוט התעלמו מהעובדה, שהרגולטור יכפה מעבר חלק בין בנקים אינטרנטיים, בדיוק כמו שהיום ניתן להחליף מפעילים סלולריים. רוצה לומר - נתח השוק הראשוני לא יהווה יתרון משמעותי. בכל מקרה - יוזמה מבורכת. עכשיו נשאר להביט קדימה ולחכות לתחרות.
קושקושון  |  10.03.15
לכל התגובות