אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
NBA, בית אופנה חדש צילום: איי פי

NBA, בית אופנה חדש

"הדבר הבא" בארה"ב זה להתלבש כמו שחקן NBA והכל בזכות קוד הלבוש שדרש הקומישינר לשעבר משחקניו

10.03.2015, 09:30 | בקי גריפין, ניו יורק

לפני שלוש שנים הגיע כוכב אוקלהומה ת'אנדר, ראסל ווסטברוק, לראיון אחרי משחק בסדרת הגמר נגד מיאמי לבוש בחולצה מכופתרת שעליה ציורים משונים ומשקפיים גדולים ואדומים. הוא נראה כאילו הרגע יצא מחנות תקליטי אינדי בוויליאמסבורג, ברוקלין. יום למחרת מצא ווסטברוק את עצמו מככב בכתבה ב"וול סטריט ג’ורנל", כשהכותרת טוענת שהוא הביא את "מראה ההיפסטר" לליגת הכדורסל הטובה בעולם. לברון ג'יימס ודוויין ווייד, היריבים של ווסטברוק בסדרת הגמר, זעמו על הכתבה וטענו שהוא ממש לא עומד מאחורי הטרנד, ודווקא הם אחראים ללוק הממושקף. אולם במשחק שאחרי פרסום הכתבה צוות השידור של TNT פתח את השידור עם משקפיים כמו של ווסטברוק — ספק בדיחה, ספק מחווה. בכל מקרה, ווסטברוק שינה את המציאות — "משקפיים ללא עדשות", טרנד פופולרי ביפן של שנות התשעים, הפכו ל"דבר הבא" בארה"ב. כבר אז ניתן היה לזהות את ניצני ההשפעה של שחקני ה־NBA על האופנה בארה"ב.

קראו עוד בכלכליסט

ראסל ווסטברוק. הכדורסל הוא הספורט השלישי בפופולריות שלו באמריקה אך כדורסלני ה־NBA מרוויחים את הסכומים הגבוהים ביותר מחוזי החסות האישיים, צילום: איי פי ראסל ווסטברוק. הכדורסל הוא הספורט השלישי בפופולריות שלו באמריקה אך כדורסלני ה־NBA מרוויחים את הסכומים הגבוהים ביותר מחוזי החסות האישיים | צילום: איי פי ראסל ווסטברוק. הכדורסל הוא הספורט השלישי בפופולריות שלו באמריקה אך כדורסלני ה־NBA מרוויחים את הסכומים הגבוהים ביותר מחוזי החסות האישיים, צילום: איי פי

ווסטברוק עצמו נהפך לאייקון אופנה ולאחרונה אף היה אורח של כבוד של עורכת "ווג" המיתולוגית אנה ווינטור בתצוגות אופנה בניו יורק ובפריז. הופעותיו החיצוניות אחרי המשחקים זוכות לסיקור תקשורתי קבוע, כמעט כמו שורות הסטטיסטיקה המרשימות שלו העונה.

ספק מחאה

ווסטברוק הוא רק אחד מאייקוני אופנה רבים שעושים את כספם בליגת הכדורסל של ארה"ב, מגמה שהחלה ב־2005 ומגיעה לשיאה בימים אלו. למה ב־2005? כי הקומישינר אז, דיוויד סטרן, דרש מהשחקנים לעמוד בתנאים נוקשים של קוד לבוש "מכובד". השחקנים נדרשו להגיע למשחקים ולצאת מהם כשהם לבושים בחליפות או בבגדים ייצוגיים אחרים — זאת כדי שלא יתלבשו בבגדי ראפרים ו"גנגסטרים" מ"הגטאות" של השחורים, מראה שלא זוכה לאהדה גדולה ממרבית הצופים הלבנים של הליגה. אז השחקנים ב־NBA, רובם שחורים, החלו להוציא את מיטב כספם על אופנת עלית אבל — ספק כמחאה, ספק טעם רע — גם שינו לחלוטין את האופנה הרשמית בארה"ב.

האבולוציה המהירה מחליפות שחורות סולידיות לחליפות צבעוניות וצעקניות הכניסה את האופנה השחורה מהדלת האחורית היישר לסלון של המשפחה האמריקאית הממוצעת.

למשל, ESPN הקדישה לאחרונה כתבה שלמה לחליפות ולאקססוריז שלובש דווייט הווארד, הסנטר הפצוע של יוסטון רוקטס. "השיא" היה חליפה מעוטרת יהלומים/טרפזים רעשנית. קהילת הטוויטר האמריקאית געשה מאותה חליפה מזעזעת כמעט כמו בכריסמס האחרון, כשספנסר האווס מלוס אנג'לס קליפרס הדהים את כולם בחליפה הזויה ואדומה עם הדפס עם עצי כריסמס. גם ההתעקשות של טים דאנקן לא לחבר עניבות לחליפות שאותן הוא לובש זוכה למעקב על ידי תקשורת הספורט בארה"ב, כשהשיא היה כשהסנטר היה היחיד מבין שחקני סן אנטוניו שסירב ללבוש עניבה גם כשהקבוצה האלופה הוזמנה לפגישה עם הנשיא ברק אובמה. "לא יכולנו לשכנע אותו לענוד עניבה", אמר חברו לקבוצה מאנו ג'ינובלי. "זה פשוט לא הסטייל שלו".

קבלו את ווייט הווארד. חליפה מהממת, צילום: איי אף פי קבלו את ווייט הווארד. חליפה מהממת | צילום: איי אף פי קבלו את ווייט הווארד. חליפה מהממת, צילום: איי אף פי

תודה לג'ורדן

 

אופנת הכדורסלנים תמיד היתה, באיזשהו מקום, תרבות נגד. בימיו הראשונים של "אייר ג'ורדן", מותג נייקי על שמו של הגדול מכולם, נאסר על מייקל ללבוש חלק מהנעליים מכיוון שהפרו את החוק מ־1985 שאוסר על נעליים להיות "לא מותאמות" עם צבעי הקבוצה של השחקן. ג'ורדן התעלם מהחוק וספג קנסות מהליגה. זה השתלם לו בטווח הקצר ובטווח הארוך. מאז המהדורה האסורה הראשונה של ג'ורדן, הביקוש לאותן נעליים רק צמח, ונדמה שהקו הקשוח שאותו הנחיל סטרן רק תרם למכירות, שהיום מכניסות למייקל ג'ורדן יותר מ־100 מיליון דולר בשנה — שנים רבות אחרי פרישתו.

מותג־העל של ג'ורדן ונייקי הוא דוגמה מובהקת למערכת היחסים המוצלחת שבין הכדורסלנים לעולם האופנה וקהל הצרכנים. הכדורסל הוא הספורט השלישי בפופולריות שלו באמריקה, אך כדורסלני ה־NBA מרוויחים את הסכומים הגבוהים ביותר מחוזי החסות האישיים. כך, למשל, הקוורטרבק הפופולרי פייטון מאנינג מרוויח 12 מיליון דולר מנייקי, והוא שחקן ה־NFL עם ההכנסה הגבוהה ביותר מהסכם כזה. דרק ג'יטר, הכוכב הפורש של ניו יורק יאנקיז, היה שחקן הבייסבול עם ההכנסה הגבוהה ביותר מהסכם חסות עם חברת הלבשת ספורט (5 מיליון דולר). שניהם אוכלים את האבק שמשאיר להם לברון ג'יימס, שמרוויח כ־30 מיליון דולר בשנה מנייקי, יותר מרוב שחקני ה־MLB וה־NHL ביחד. בזכות הסכמי החסות עם חברות הנעליים, לפחות ארבעה שחקני NBA מרוויחים לפחות 20 מיליון דולר מחסויות.

הסיבה? כוכבי ה־NBA הם כוכבי ספורט עם פרצוף מזוהה (הם לא מסתתרים מאחורי מסכות ושריון כמו שחקני ה־NFL או NHL ואין רבים מהם בכל קבוצה כמו ב־MLB), והם ממנפים זאת כדי להפוך לאייקוני אופנה שחורה ובכלל. לברון ג'יימס זיהה את הטרנד ולקראת האולסטאר האחרון הפיק ספיישל אופנה ששודר בטלוויזיה. חברת ההפקות של ג'יימס, ספרינגהיל, הרימה מעין תוכנית ריאליטי שבה השתתפו, בין היתר, ג'יימס הארדן, קליי תומפסון, צ’אנדלר פארסונס, דמרכוס קאזינס, ג'יי.אר סמית' וזאק לאבין (זוכה תחרות ההטבעות), במשימות סטיילינג. השחקנים נדרשו לבחור תלבושות אשר יתאימו לפגישה עסקית, בילוי לילי והופעה למשחק. השחקנים קיבלו ציונים מהשופטים — הפרשנים צ'ארלס בארקלי וקני סמית’, המעצב ג’ון אליוט, כוכבת ה־WNBA אלנה דל דון, ועורך הסטייל של המגזין "GQ" וויל וולש בעמדת השיפוט. התוכנית השתלבה היטב עם שבוע האופנה הניו־יורקי שמשך אליו שחקני NBA רבים, שגנבו את ההצגה משחקני הוליווד הרבים.

חייבים עוד תמונה של הווארד כאילו, דא, צילום: איי פי חייבים עוד תמונה של הווארד כאילו, דא | צילום: איי פי חייבים עוד תמונה של הווארד כאילו, דא, צילום: איי פי

משיקים ליינים

 

שחקנים רבים כבר מזמן לא מפרסמים רק נעליים או הלבשת ספורט. שחקן הניקס, כרמלו אנתוני, הקים את חברת Melo7Tech וטען ש"השילוב בין אופנה לטכנולוגיה הוא ממש לא חדש" כשהוא מפרסם את האופנה החדשה, "טכנולוגיה לבישה" לספורט ולפנאי. ווסטברוק, מתחילת הכתבה, גם כן השיק ליין ג'ינס משלו — True Religion, שמצטרף לליין בגדים שהשיק בעבר, Westbrook XO, וגם, כמובן, לליין המשקפיים האופנתיות, Westbrook Frames.

החיבור בין אופנה ו־NBA הוא לא חדש. וולט פרייזר, הכוכב לשעבר של ניו יורק ניקס, היה אייקון האופנה הראשון של ה־NBA בשנות השבעים כיוון שכשכל חבריו לקבוצה הגיעו למשחקים עם חולצות טי וטרנינג, הוא היה מסתובב עם כובעים מהודרים ולבוש בחליפות. אולם, כיום ליגת ה־NBA פשוט הרבה יותר אופנתית ובמובנים רבים מכתיבה את האופנה לצעירים ברחבי ארה"ב ואולי בעולם.

לא בטוח שדיוויד סטרן צפה ששחקני ה־NBA יהפכו לאייקוני אופנה בגלל קוד הלבוש שהנחיל ב־2005, אבל אפשר לתת לו קרדיט על ראיית הנולד. קוד הלבוש הפך את ה־NBA לאימפריית אופנה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות