אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בריטניה עוקפת בתור לקופה המקוונת צילום: שאטרסטוק

בריטניה עוקפת בתור לקופה המקוונת

הנוחות, המגוון ובעיקר המחירים הנמוכים יותר הפכו את ה־eCommerce לתחום שגלגל 1.2 טריליון דולר בשנת 2013, כשתחום הנסיעות מוביל את המגמה. המכפילים של החברות בענף גבוהים, אך מצדיקים את הצמיחה העתידית

11.03.2015, 08:07 | אילנית שרף

השינוי בדפוסי הצרכנות מוביל את ה־ eCommerce להיות התחום הצומח ביותר באינטרנט בשנים האחרונות. ב־2013 נאמד היקף המכירות המקוונות בעולם ב־1.2 טריליון דולר, ועל פי תחזיות שונות, הוא צפוי להגיע ב־2015 ל־1.7–1.6 טריליון דולר, ול־2 טריליון דולר ב־2017. אך על אף ההיקפים הללו עדיין מדובר בשיעור נמוך מאוד בהשוואה לכלל הרכישות הקמעונאיות בעולם. כרגע נראה שבריטניה מובילה עם השיעור הגבוה ביותר של קניות ברשת מסך המכירות הקמעונאיות — 12% בלבד. בשאר העולם עדיין מדובר בפחות מ־10%, אפילו בארה"ב.  

קראו עוד בכלכליסט

כיבוש אטי אך בטוח של עולם הקמועונאות בידי המסחר באינטרנט הוא אחת מתוצרי הלוואי של הכפר הגלובלי והמרחקים המתקצרים. הקניונים הופכים לווירטואליים יותר, ונראה כי מסחר הרצפה עובר לאוויר — את מקום החנויות מחליפות חברות השילוח, שמעבירות סחורות מצד אחד של הגלובוס לאחר, על פי דרישה של לקוח בודד.

הנוחות, הגמישות, החשיפה, המגוון והמחיר המפתה - כל אלה ועוד הם המוטיבציה של הצרכן להתיישב מול המחשב וללחוץ על מקש ה־Enter. כך הוא חוסך לעצמו רעש, דוחק, מצוקת חניה, עמידה בתור ואת הצורך לקום מהספה.

ארה"ב: פחות מ־10% מכלל הקניות

הקטליזטורים לצמיחה בתחום ה־eCommerce במערב שונים מאלה שבמדינות המתפתחות. במדינות המערביות עומד שיעור חדירת האינטרנט על יותר מ־80%, ופוטנציאל הצמיחה מונע בעיקר מהתפתחות אתרי המכירות המקוונים, התפתחות האפליקציות למכשירים הניידים ועלייה בשימוש בסמארטפונים. במקביל מתרחש תהליך התפוגגות החששות בקרב הצרכנים מפני חשיפת פרטים אישיים ונתוני אשראי באינטרנט, הודות לשיפור באבטחה, בשירות ובחוויית הקנייה.

הקטליזטור לצמיחה ברכישות המקוונות במדינות המתפתחות הוא בעיקר העלייה בשיעורי החדירה של האינטרנט — במקרים רבים באמצעות מכשירי הסלולר, מפאת המחסור בתשתיות תקשורת קוויות במדינות כמו טורקיה, הודו, מקסיקו ומלזיה. בסין, למשל, 80% ממשתמשי הטלפון הנייד מבצעים רכישות באינטרנט. שיעור החדירה של האינטרנט במדינות המתפתחות עומד כיום בממוצע על פחות מ־50%, אך המשך הצמיחה בנתון הזה, לצד הגידול ברכישות בקרב משתמשים קיימים, צפויים להוביל לגידול של פי שלושה ברכישות בשנים הבאות עד לרמות שבשווקים המפותחים כיום.

35% מחברות ה־B2C מתמחות בנסיעות

חברות ה־eCommerce פועלות במגוון תחומים. מבין החברות המוכרות ישירות לצרכנים (B2C) 35% מתמחות בנסיעות, 16% בהלבשה, 14% בתחום המדיה, 11% בתוכנה ורק 7% באלקטרוניקה.

החשיפה לחברות בתחום זה בשוק הישראלי כמעט שלא קיימת, למעט ביי2 נטוורקס, הנסחרת בבורסה בתל אביב ויכולה ליהנות מפוטנציאל הצמיחה בפעילות בארץ. החברה מפעילה את אתר הרכישות BUY2 ויש לה שיתופי פעולה עם אמזון העולמית. החברה מפתחת פלטפורמות נוספות, שבעתיד צפויות להציף לה ערך רב.

מעבר לים אפשר, כמובן, להשקיע בענקיות בתחום, הנסחרות במכפילים שלמראית עין נראים גבוהים, אך מנגד ייתכן שמצדיקים את פוטנציאל הצמיחה לאורך השנים.

מסחר מקוון, צילום: שאטרסטוק מסחר מקוון | צילום: שאטרסטוק מסחר מקוון, צילום: שאטרסטוק

 

ebay (סימול: EBAY)

פלטפורמה המספקת כלים ושירותים מקוונים, כולל סליקה ושירותי תשלום, כדי לסייע ליחידים ולעסקים קטנים ובינוניים בעולם לסחור במגוון מוצרים ושירותים. זו אחת הפלטפורמות הגדולות בעולם, והחברה מדורגת בין הטובות בתעשייה עם רווח תפעולי בשיעור של יותר מ־19% ושמירה על מינוף נמוך מאוד. מכפיל הרווח עומד על 24.2 ומכפיל ה־EV/EBITDA על 13.6.

Next (סימול: NXT)

רשת המספקת הלבשה, הנעלה ואביזרים לכל המשפחה, עם 500 סניפים בבריטניה ואירלנד ואתר הפונה ל־4 מיליון לקוחות פעילים ב־70 מדינות. בשנים האחרונות ניכרת מגמה סטטית בצמיחת רשת הרצפה, בעוד האתר רושם מדי שנה צמיחה דו־ספרתית. המניה נסחרת במכפיל EV/EBITDA של 13.15, והיא מחלקת דיבידנד המעניק תשואה של 2% מדי שנה.

Orbitz (סימול: OWW)

החברה פועלת כחברת נסיעות מקוונת ברחבי העולם. האתר מאפשר לתכנן נסיעות עסקים ונופש ולבצע השוואות ומחקרים. באתר אפשר להזמין בתי מלון, טיסות, רכב שכור, הפלגות ושירותים משלימים נוספים. החברה מציגה צמיחה נאה במכירות של יותר מ־10% עם רווחיות תפעולית של 9%, ונסחרת במכפיל

EV/EBITDA של 11.

השורה התחתונה: המשך הצמיחה בשיעור החדירה של האינטרנט במדינות המתפתחות צפוי להוביל לגידול של פי שלושה ברכישות בשנים הבאות — עד לרמת המערב

 

אילנית שרף היא מנהלת מחלקת המחקר בפסגות ברוקראז'

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות