אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך לשכנע דייל? צילום: shutterstock

איך לשכנע דייל?

פרופסור יקר, אני טס הרבה מטעם העבודה, ותמיד מתאמץ להשיג מושב ליד המעבר. לפעמים מבקשים ממני לזוז כדי לפנות מקום למשפחה, לבני זוג שרוצים לשבת יחד או לחרדים. לרוב אני מסכים, אבל במקרים המעטים שאני מסרב לעבור הצוות מתייחס אליי כמו לאויב עד סוף הטיסה. מה לעשות? ק'

12.03.2015, 09:57 | דן אריאלי

ק' היקר,

 

לפני הרבה שנים פרופ' אלן לנגר מהחוג לפילוסופיה באוניברסיטת הרווארד ערכה את אחד הניסויים האהובים עליי בכל הזמנים. היא שלחה את עוזרי המחקר שלה למכונות צילום ברחבי הקמפוס, והורתה להם לפנות למישהו בתור ולומר לו: "סלח לי, אני יכול להיכנס לפניך בתור?". כצפוי, הבקשה כמעט תמיד נדחתה. ואז פרופ' לנגר ביקשה מעוזרי המחקר לשנות את נוסח הבקשה ל"סלח לי, אני יכול להיכנס לפניך בתור? אני חייב לצלם משהו". בגרסה הזאת הרבה יותר בקשות נענו בחיוב. הניסוח המחודש לא הכיל שום מידע חדש, אבל היה לו מבנה של בקשה שמבוססת על היגיון: סלח לי, האם אוכל לעשות X כי אני צריך Y. לנגר הוכיחה שכיוון שאנשים לרוב ממילא לא שמים לב למה שאומרים להם, לעתים מספיק לומר משהו שנשמע הגיוני כדי לגרום לאנשים להסכים. אז מה תוכל לומר לצוות הדיילים? זה לא באמת משנה, העיקר שזה יישמע טוב.

מטוס נוסעים. לא משנה מה תגיד לצוות הדיילים, העיקר שזה יישמע טוב, צילום: ויקימדיה מטוס נוסעים. לא משנה מה תגיד לצוות הדיילים, העיקר שזה יישמע טוב | צילום: ויקימדיה מטוס נוסעים. לא משנה מה תגיד לצוות הדיילים, העיקר שזה יישמע טוב, צילום: ויקימדיה

איך לנצח את הניירת?

על השולחן שלי יש ערימת ניירות שרק הולכת וגדלה. הבעיה: אני בקושי מצליח להתמודד עם עומס העבודה השוטף, ודוחה את הטיפול בניירות שמתחילים להוציא אותי מדעתי. הצעות? מארק

לפעמים אנחנו חייבים לכפות על עצמנו קבלת החלטה. העצה שלי: תעשה לעצמך כוס קפה ושפוך אותה על ערימה הניירות. זה מה שאני עשיתי לפני כמה שבועות. היתה לי בעיה דומה, ובוקר אחד, תוך כדי שיחת ועידה בטלפון, הושטתי יד לכוס הקפה שלי ובטעות שפכתי אותה על הניירות. כך לא היתה לי ברירה אלא לעבור על כל נייר ונייר כדי להחליט אם הוא חשוב מספיק כדי לנקות ולייבש אותו. רובם כמובן היו מיותרים.

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
לעניין הניירת
א. אתה יכול לארגן לך מגירה שבה תשים את הניירת, כך היא לא תהיה על השולחן וזה כבר יותר טוב. באמת. ב. אתה חייב להקצות דרך לתייק את הניירת בלי לקום מהשולחן. להקצות מגירה בשולחן או בארונית קרובה, להכין מלאי של תיקיום דקות שבהן אפשר לשים את הניירות וקופסת מדבקות וטוש ליצירת הפתקית על התיקיות וכך יהיו לך תיקיית חשבונות תיקיית תלושי משכורת תיקיית פנסיה וגמל וכו' ולכל נייר תימצא התיקייה שלו. אם אין לו תיקיה מתאימה תיצור תיקיה על המקום. די מהר יהיה לך קל ונוח כל כך לתייק כל נייר במקום מיד בלי לקום וזה יעשה את ההבדל. לפעמים העניין הטכני עושה הבדל מהותי. למדתי את זה בספר של דייויד אלן יחד עם עוד טכניקות מצוינות לטיפול בעניינים.
שרון  |  14.03.15
18.
סיפור אמיתי
לפני כמה שנים טסתי לארץ עם חברה מאחת הארצות הבלטיות, קיבלתי מקום מצוין (שבחרתי לבד - כרגיל) בקידמת המטוס, כמה דקות לפני ההמראה הדילת בקשה ממני ומהבחור שישב לידי לעבור מקום כיוון שיושבת אישה עם ילדים קטנים ליד מעבר החרום, כמובן ששנינו הסכמנו מיד, כשקמנו ראינו אישה עם ילדה בגיל חמש עשרה (בערך) כלומר עבור חברת התעופה כול ילד מתחת גיל שמונה עשרה (קטין) נחשב ילד קטן ולכן הם לא רוצים שהם ישבו ליד מעברי החרום. המקום שקיבלתי היה על הפנים כיוון שהדלת לא היתה אטומה וקפאו לי הרגליים כול הטיסה. מוסר השכל - לא לעבור לפני שיודעים בדיוק לאן עוברים - בדרך כלל עוברים למקום גרוע יותר. אבל - עבור ילדים קטנים אני תמיד מוכן לעבור ולעזור !
ירון גיל  |  14.03.15
לכל התגובות