אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מפעל פלטכניקה נסגר: 100 עובדים פוטרו צילום: אוראל כהן

מפעל פלטכניקה נסגר: 100 עובדים פוטרו

בעקבות החלטת שר התחבורה ישראל כץ להתיר יבוא אוטובוסים מסין, החליטו בקיבוץ ניצנים לסגור את יצרנית הכיסאות לאוטובוסים

15.03.2015, 08:44 | נווית זומר
מפעל פלטכניקה, יצרן הכיסאות היחיד בארץ לאוטובוסים ולרכבות שבבעלות קיבוץ ניצנים, חדל לפעול. 100 עובדיו פוטרו, מהם 20 חברי קיבוץ. במפעל נשאר רק צוות מצומצם העוסק במכירת הציוד.

המפעל הוקם בשנת 1943 על ידי חברי הקיבוץ ונקרא אז פל, קיצור של "פלשתינה וטכניקה." באתר הקיבוץ, תחת הקטגוריה "סייל", מוצעים למכירה מחשבים וציוד משרדי אחר של המפעל. המבנה, הנמצא בחצר הקיבוץ, עומד להשכרה.

ישראל כץ , צילום: מיקי אלון ישראל כץ | צילום: מיקי אלון ישראל כץ , צילום: מיקי אלון

פלטכניקה, שנחשבה לחברה בעלת טכנולו - גיה מתקדמת, בכלל זה רובוטיקה ויחידת מו"פ לפתרונות ישיבה, יצרה כיסאות איכותיים בשלושה מגזרים: ריהוט משרדי - כיסאות לגופים מוסדיים, ביטחון - מושבים לכלי רכב צבאיים ממוגנים, ותחבורה - מושבים מרופדים לרכבת ישראל ולחברת הארגז, יצרנית האוטו - בוסים הישראלית. המפעל, שבשנות השיא שלו העסיק יותר מ 200 - עובדים ומכירותיו הסתכמו בעשרות מיליוני שקלים, עמד בתקנים בינלאומיים מחמירים. אלה נדרשו ממנו משום שהוא נכלל בתוכנית רכש גומלין, ובה מחייבת ממשלת ישראל יצרנים מחו"ל) שהיא רוכשת מהם מטוסים, כלי רכב) וכו' לרכוש מחברות בארץ.

בשנתיים האחרונות ספג פלטכניקה מכות בכל תחומי הפעילות שלו: בריהוט המשרדי, הסובל מתחרות מיבוא זול והפך למוטה מחיר. בביטחון, הקיבוץ היה ספק של פלסן מקיבוץ סאסא, וייצר בעבורו מושבים לרכב הממוגן שהזמין צבא ארה"ב בשביל חייליו בשדה הקרב בשווי של מאות מיליוני דולר לשנה. עם יציאת האמריקאים מאפגניסטן ומעירק חלה ירידה דרמטית בהזמנות. בנוסף, לא הצליחה השקעה גדולה בפיתוח כיסא מיוחד לרכב בולם זעזועים. אבל הקש ששבר את גב הגמל היה החלטת שר התחבורה, ישראל כץ, להתיר בפעם הראשונה יבוא של אוטובוסים מסין. כמו כן, התברר כי הרכבת דחתה את המכרזים הבאים שלה עד לשנת ,2017 ואין ודאות שהמפעל יזכה.

רועי (רוקו) סופר, מזכיר הקיבוץ, אמר ל"ידיעות אחרונות" "הקיבוץ החליט לסגור את המפעל. העסקנו עובדים מאשדוד ומאשקלון, רתכים, מסגרים, רפדים, מהנדסים, חלקם עובדים ותיקים מאוד של יותר מ-30 שנה, וגם חברי קיבוץ. הכיסאות באוטובוסים המיובאים מיוצרים בטורקיה והם זולים יותר מהעלות התפעולית שלי, אבל בנושא האיכות אין לנו מתחרים.

"15 שנה לא החליפו ריפודים באוטובוסים של הארגז, כי איכות הריפוד והספוג שלנו אינה בת-השוואה. החיסכון למדינה ביבוא האוטובוסים הוא לטווח הקצר. בואי נראה עוד חמש שנים את המושבים באוטובוס. המתחרים שלנו בארץ בתחום הכיסאות עברו גם הם ליבוא, אנחנו נשארנו 100% תוצרת הארץ. בשנתיים האחרונות הפסדנו תפעולית, ללא האוטובוסים, וממכרזי הרכבת שנדחו לא ראינו עתיד".

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים היוצא, בעלי מפעל בדימונה להרכבת קרונות רכבת, אמר ל"ידיעות אחרונות": "עכשיו תהיה בעיה לרכבת ישראל. כשהיא תצטרך להחליף מושבים היא תיאלץ לייבא אותם. גם לנו תהיה בעיה כשקרונות הרכבת יגיעו מחו"ל עם הכיסאות המרופדים".

חגי שלום, בעלי הארגז: "פלטכניקה הייתה ספק גדול שלנו, וספק איכותי. יבוא האוטובוסים מסין פגע לא רק בארגז, אלא במאות ספקים עקיפים. שרי התחבורה הקודמים דאגו שתעשיית האוטובוסים בארץ תפרח, עד שהגיע השר ישראל כץ ונסע לסין עם אדם שאין לו קשר לתחבורה, וזאת התוצאה".

תגיות

30 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

30.
יצרנים בארץ
אסור בשום אופן לגרום לסגירת מפעלים כאלה בארץ, גם אם נשלם קצת יותר יקר עדיף תוצרת ישראל,ובאמת המוצרים של פלטכניקה החזיקו מעמד הרבה שנים, כאשר מוצרי ייבוא מקבילים התפרקו והגיעו לפח תוך זמן קצר, כץ לא מבין באוטובוסים ותוצרת סין זה אםטובוסים שיתפרקו כמו הכסאות שלהם .
יגאל בוקר  |  20.03.15
28.
היה מפעל מתנשא ויקר!!
הייתי לקוח שלהם בעבר. היתה להם חנות ברח' הארבעה החזיקו של צוות של קיבוצניקים שבקושי השתינו לכיוון שלך. נתנו הצעות מחיר שפשוט לא להבין את המבנה של הספרות שכתבו. מחירים בשמיים בלי שום פרופורציה. שראו שלא מרוויחים את הסכומים שאהבו לראות בקופה תמיד - סגרו החנות והשאירו הלקוחות ללא שירות.
17.03.15
לכל התגובות