אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עליסה בארץ האופנה צילום: vetementswebsite.com

עליסה בארץ האופנה

שמונה מעצבים שמאסו בתכתיבי תעשיית האופנה הקימו את Vetements, והוכיחו שלמרות סירובם להיחשף, להפריד בין גברים ונשים או להתחשב בעונות השנה - אפשר להפוך לדבר הכי חם בפריז

16.03.2015, 08:46 | תמרה וולמן

ההתבוננות בקולקציה האחרונה של מותג האופנה הפריזאי Vetements לא תצליח לבדה להסביר את שורת הסופרלטיבים שהורעפו עליו, כמו "המותג ששובר את כל הכללים", "אנטיתזה לתעשיית האופנה כפי שאנו מכירים אותה" או "העליסה בארץ הפלאות של האופנה הפריזאית". זאת משום שב־Vetements העניין הוא לא רק האופנה אלא הסיפור השלם מאחורי המותג, שהופך אותו לילד הפלא של התחום וללהיט החם כרגע.

בתחילת החודש המותג הצעיר, שהוקם לפני כשנה וחצי, הציג את הקולקציה השלישית שלו, וכפי שתיארו זאת במגזין "ווג" - הצליח לנער היטב את שבוע האופנה של הבירה הצרפתית. את ההסברים לכל הבאזז הזה כדאי להתחיל משמו של המותג, שמשמעותו בתרגום מצרפתית היא בפשטות "בגדים". עובדה זו מובילה היישר לשורה התחתונה: כאן לא תפגשו מעצבי־על או דיוות של אופנה, כי כאן הכוכבים האמיתיים הם הבגדים. מאחורי המותג עומד קולקטיב של שמונה מעצבים אשר מלבד המייסד, דמנה גווסאליה (Gvasalia) שנחשף רק לאחרונה, מקפידים היתר על אנונימיות מוחלטת ואינם מזדהים בשמותיהם. גווסאליה עצמו, בוגר האקדמיה המלכותית לאמנויות באנטוורפן שמוצאו מגיאורגיה, עבד בעברו עבור בתי האופנה של לואי ויטון ומרטין מרג'יאלה, ורוב חברי הקולקטיב הם קולגות שלו לשעבר מימיו במרג'יאלה או חברים לשעבר לספסל הלימודים.

מתוך הקולקציה האחרונה של Vetements. "אסתטיקה שחפה מתלות בטרנדים ומגמות", צילום: vetementswebsite.com מתוך הקולקציה האחרונה של Vetements. "אסתטיקה שחפה מתלות בטרנדים ומגמות" | צילום: vetementswebsite.com מתוך הקולקציה האחרונה של Vetements. "אסתטיקה שחפה מתלות בטרנדים ומגמות", צילום: vetementswebsite.com

בראיון לאתר style.com סיפר גווסאליה כי המותג הוקם בנקודה שבה הוא וחבריו מאסו בשיטת העבודה המקובלת בתעשיית האופנה העילית, שיטה שלהגדרתו מתנקשת בעצמה: "רוב המעצבים מחפשים דרכים להמציא קונספטים חדשים בכל שישה חודשים ואנחנו חיפשנו ערוץ קריאייטיבי", אמר. כל אחד מהחברים מהקולקטיב, לדברי גווסאליה, החל לאבד את ההנאה מאופנה, וכדי לא לשקוע במרירות הם החליטו לעבוד יחד על פרויקט שלימים הפך למותג. כדי להיפטר מכל חסם יצירתי, הם בחרו לוותר על החלוקה המסורתית לעונות השנה. גם סיפורי השראה לא תפגשו במותג, משום שחבריו מאמינים כי אלו מצמצמים את החשיבה לקריטריונים שקבע אותו מרדף עונתי אשר בו שקועים רוב בתי האופנה.

חולצה מתוך הקולקציה vetements , צילום: vetementswebsite.com חולצה מתוך הקולקציה vetements | צילום: vetementswebsite.com חולצה מתוך הקולקציה vetements , צילום: vetementswebsite.com

אז מה כן עושים ב־Vetements? ובכן, בגדים. מעצבי המותג ניגשים לעבודה על כל פריט בנפרד, ומנסים ליצור את הגרסה הטובה ביותר שלו, ללא התייחסות לכלל הקולקציה. בסוף התהליך, הסביר גווסאליה באחד הראיונות, איכשהו זה מתחבר. "אנחנו מנסים להביא סוג מסוים של אסתטיקה על סיפוקה", אמרה אחת מחברות הקולקטיב בראיון עבר, "אסתטיקה שחפה מתלות בטרנדים ומגמות. רצינו במכוון להיות מותג נישה, שכן אופנה שעברה גלובליזציה מאיימת על האינדיבידואליזם של מותגים. עם זאת, אנחנו עדיין מתפקדים בשוק האופנה, כך שהאתגר הוא לשמור על הקצב שלנו בסביבה רוויה שמשתנה תדיר".

הבזקים רעיוניים

יש שיגידו כי כל המסתורין והאמירות הללו הם לא יותר מתעלול יחצני, אבל הבגדים מוכיחים אחרת. כשנשאל גווסאליה, למשל, לאחר חשיפת הקולקציה הראשונה של המותג על ההשראות שמהן נוצרה, הוא ענה: "גזרות הפריטים המחויטים התבססו על תמונה של דיוויד ביירן לובש ז'קט עם פרופורציות מוגזמות; צבעי עקבי הנעליים הגיעו מהתבוננות במצתי סיגריות; והתפירה מחדש של מכנסי הליווי'ס מדגם 501 נעשתה פשוט משום שלמותג צעיר קשה לשכנע מפעלי ג'ינס גדולים לייצר עבורו פריטים". כך הבהיר גווסאליה עד כמה השיקולים העיצוביים אינם נשענים על שום קונספט אלא על הבזקים רעיוניים.

מהקולקציה החדשה של Vetements. גזרות הפריטים המחויטים התבססו על תמונה של דיוויד ביירן לובש ז מהקולקציה החדשה של Vetements. גזרות הפריטים המחויטים התבססו על תמונה של דיוויד ביירן לובש ז'קט | צילום: vetementswebsite.com מהקולקציה החדשה של Vetements. גזרות הפריטים המחויטים התבססו על תמונה של דיוויד ביירן לובש ז

אף שהנושא הופיע בקולקציות הקודמות, בחדשה הפרופורציות הן מילת המפתח - מעילים ענקים, שרוולים ארוכים בהגזמה, כתפיים שהוסטו לכל עבר, שוב מכנסי ליווי'ס שנגזרו ונתפרו מחדש, ושליטה עילאית בכל הקשור לגזרה.

בעבר אמר גווסאליה כי חבריו והוא בוחרים פריטים מהמלתחה הקלאסית ומנסים למצוא עבורם מסגרת וקונטקסט חדשים. "אנחנו לא מנסים ליצור משהו חדש, אבל בפירוש מקווים שבקולקציה יימצא וייב חדש".

מפגן התרסה

 

גווסאליה הסביר כי הקולקציה החדשה של המותג סובבת סביב האטיטיוד שבגדים יכולים ליצור אצל הלובש אותם, והאטיטיוד הספונטני והקולי הזה שהרבה מותגים מנסים לייצר באופן מלאכותי נראה ב־Vetements אמיתי וטבעי. התצוגה

נבנתה גם היא סביב רעיון זה - היא התקיימה במרתף המועדון ההומוסקסואלי הפריזאי הידוע Le Dépot עם אורחים כגון ג'ארד לטו וקניה ווסט (מהלקוחות המפורסמים הראשונים של המותג שהפך לחבר אישי), ובלוויית פסקול ואווירת טכנו, וכן מה שתואר בדיווחים כ"ריח עז של בית שימוש", אך גם תחושת "חשמל באוויר" מעצם הנוכחות ב"מפגן התרסה נגד השחצנות של עולם האופנה".

באתר "הניו יורק טיימס" נרשם כי כשהתצוגה הסתיימה היה ברור לנוכחים כי הם היו עדים להתרחשות פורצת דרך. ניקול פלפס כתבה על התצוגה ב־style.com כי בימינו נדיר לראות כמות כזו של אדג', ונדיר אף יותר לראות אותו מוגש עם כמות כזו של כישרון.

אף שבכל האזכורים צוין כי האב הרוחני מרג'יאלה ניבט מכל תפר וגזרה, כל המבקרים הסכימו כי ל־Vetements יש מטרה ברורה: להסיט את המחשבה מהתבניות המוכרות בזירת האופנה. "ישנם מעצבים שיוצאים למסעות רחוקים כדי לספוג השראה. עבורנו נסיעה בסאבווי בין תחנת Belleville לתחנת Barbes היא פסגת ההשראה", סיכם זאת גווסאליה.

תגיות