אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קריסת היורו היא בשורה לחובבי הרכב האירופי

קריסת היורו היא בשורה לחובבי הרכב האירופי

מחירי המכוניות המיובאות מאירופה יירדו, עסקאות המימון ישתפרו, מספר מכוניות היוקרה בייבוא אישי יגדל ופיג'ו וסיטרואן ישולבו בציי הרכב להשכרה. צניחת שער היורו פותחת אפשרויות מלהיבות ליבואנים ולמי שעומד בפני קניית רכב חדש

16.03.2015, 08:08 | תומר הדר

שוק הרכב הישראלי עומד בפני מציאות חדשה, כזו שבה היורו בשפל. ההשפעה המיידית של מהלך כזה היא הגדלה ניכרת של רווחי היבואניות שרוכשות את המכוניות ביורו. חלק מהיבואניות בוחרות שלא לגרוף את הרווחים אל כיסן, אלא להשתמש במרווח שנוצר כדי למצב מחדש את דגמים.

תנודות בשער היורו אינן יחודיות ליבואניות הרכב שמייבאות מותגים אירופאים, שכן כיום גם יצרני רכב יפאנים וקוריאנים מייצרים מכוניות במפעלים השוכנים באירופה ומשלמים עבורן ביורו. לאור המצב החדש, קונה חכם יבחן היטב לא רק את המכונית שבכוונתו לרכוש, אלא גם גם את המטבע בו היא משולמת, ויתכונן למהלכים הבאים.

מיצוב מחדש של דגמים קיימים

התנודות בשער המטבע מאפשרות ביצוע מהלכים

התנודות בשערי המטבע מאפשרות ליבואני הרכב שמשלמים ביורו לבצע מהלכים של מיצוב מחדש לדגמים רבים, כאלה שעד כה "סבלו" מנחיתות מחיר שדחקה אותם לשולי התודעה.

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא מהלך שביצעה זה עתה דוד לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן, שבמסגרתו הוזל מחירה של פיג'ו 308 סטיישן מ־140 ל־135 אלף שקל. לכאורה, מדובר בהנחה על דגם שאינו רב מכר, אך פיג'ו 308 היא מכונית נדירה בציי הרכב הגדולים. כעת, עם גרסת סטיישן שמחירה קרוב למחיר מכוניות משפחתיות, מדובר בפוטנציל גבוה לחדירה לשוק הציים.

ב מ וו סדרה 7 ב מ וו סדרה 7 ב מ וו סדרה 7

הודות לתנודות בשער היורו צפוי להתרחש בקרוב מהלך נוסף: עם כניסת מתווה המס הירוק החדש (שיטת החישוב לזיהום כלי רכב, שלפיה נקבע שיערו המס) שנוטה להחמיר מאוד עם דגמי דיזל, נאלצו יבואני רכב רבים לוותר על דגמי הדיזל שלהם, שהתייקרו באופן משמעותי בעקבות עליית המס, ולהתמקד בדגמי הבנזין.

שלא במפתיע, רוב דגמי הדיזל מגיעים מאירופה חובבת הסולר. כעת, עם הגדלת המרווח הנובעת משער היורו הזול, אפשר להוזיל את דגמי הדיזל מחדש, ולכן צפוי להם קאמבק.

כך לדוגמה, רק כעת מודיעה יבואנית סקודה צ'מפיון מוטורס על הצגת גרסאות דיזל חדשות של אוקטביה וראפיד. מחיר האוקטביה דיזל ברמת הגימור “אמבישן” יחל ב156,500 שקל ואילו מחיר הראפיד יחל ב־135 אלף שקל.

שוק היבוא האישי במהפכה אמיתית

עליית הדולר מחלישה את היבוא מארה”ב, אירופה במגמת עלייה

בשוק היבוא האישי ניכר בימים אלה המהפך. כידוע, עיקר הרכבים המיובאים לישראל ביבוא אישי הם רכבי פאר ויוקרה, ושוק היצוא העיקרי לישראל בתחום זה הוא ארצות הברית. אלא שבמהלך חצי השנה האחרונה יבוא של רכבים מארצות הברית פחת באופן מהותי, גם בגלל אכיפה מחמירה מצד אנשי רשות המיסים - וגם בגלל שער הדולר, שהתחזק באופן משמעותי ביחס לשקל והפך את היבוא האישי מארה"ב לפחות כדאי.

סקודה אוקטביה סקודה אוקטביה סקודה אוקטביה

בימים אלה ממש החלו סוכני יבוא אישי רבים לפרסם רכבים ביבוא אישי מאירופה, כאשר שוק היבוא העיקרי הוא זה הגרמני. חלק גדול מן המכוניות המוצעות למכירה מגיעות ישירות מציי ההשכרה של החברות הגדולות והדגמים כולם מתוצרת אירופית. לדוגמה: ב.מ.וו, מרצדס ופורשה.

למהלך כזה יהיו שתי השפעות מרכזיות על השוק. ראשית, הדגמים האמריקאים, כדוגמת ג'יפ, קדילאק ודודג' כבר נדחקים בימים אלה מטבלאות המסירות של היבוא האישי. מעבר לכך, במידה והמכוניות המיובאות ארצה מאירופה יימכרו במחירים אטרקטיביים במיוחד, יבואני הרכב הוותיקים, שפרנסתם צפויה להיפגע, יידרשו להגיב במבצעים והנחות לקהל לקוחותיהם.

ציי הרכב יפחיתו עם הרכבים היפניים

פיג'ו, סיטרואן, פולקסווגן וסיאט יזכו לעדנה מחודשת בציים

ציי הרכב הגדולים רכשו במהלך השנים האחרונות בעיקר מכוניות יפאניות וקוריאניות מסוגים שונים, שנרכשו בדולר וביין. יבואני הרכבים היפאנים הנרכשים ביין נהנים בימים אלה משער מטבע טוב המאפשר להם להעניק הנחות נאות לחברות הליסינג, אך יבואני הרכב הרוכשים מכוניות בדולר אינם יכולים להעניק את אותן הנחות שהעניקו בעבר.

פיז פיז'ו 308 SW פיז

במצב כזה, למרות הקשרים ארוכי השנים בין חברות הליסינג ובין יבואני הרכבים הנרכשים בדולר, בלתי נמנע שהחלל שנוצר יתמלא על ידי יבואני הרכבים האירופאים. לכן, סביר להניח שבמהלך החודשים הקרובים יורגש בחברות ליסינג רבות שינוי תמהיל של דגמים, כזה שבמסגרתו מותגים שאינם נפוצים מאוד בליסינג, כגון פיג'ו, סיטרואן, פולקסווגן וסיאט יזכו לעדנה מחודשת.

הצרכן הישראלי ייהנה מיותר מבצעים והנחות

המחירון הוא המלצה בלבד והתמקחות עשויה להועיל

הצרכן הישראלי הורגל במהלך השנה שעברה לעובדה פשוטה: שמחיר המחירון הרשמי של רכב מהווה נקודת פתיחה בלבד. כלומר, כיום את רוב המכוניות החדשות עדיף לרכוש באמצעות אחד ממועדוני הצרכנות הגדולים או להמתין שיבואן הרכב עצמו יקיים מבצע על הדגם.

במקרה של חלק מיבואני הרכב, מדובר במבצעי "חיסול מלאי" המתקיימים לקראת סוף השנה, או כאשר היבואן נתקע עם מלאי לא רצוי, אך במקרה של יבואני הרכב המשלמים ביורו, אלה שלא שינו את מחיריהם הרשמי של דגמי מסוימים, מדובר כאן בהזדמנות פז למתן הנחות והטבות.

כלומר, על דגמי רכב רבים אשר משולמים ביורו יהיה ניתן לקבל הנחות נאות בסוכנות, בין אם באמצעות עמידה על המקח ובין באמצעות המתנה למבצע עדכני של מועדון לקוחות.

גם הטרייד אין שהצרכן יקבל ישתפר

המרווח של היבואן יאפשר לו גם להציע עסקאות טרייד אין טובות

אחת מתופעות הלוואי של מכוניות אירופאיות משומשות בישראל היא נושא הסחירות: כיום דגמים יפאניים וקוריאנים נהנים מביקוש יותר ערני בשוק המשומשות. כתוצאה מכך, לקוחות רבים אשר מגלים נאמנות לדגמים האירופאים נדרשים לעסקת טרייד אין מול היבואן.

כיום, לאור העובדה שהיבואן נהנה מנתח רווח נאה הודות לשער היורו, היבואנים יכולים להרשות לעצמם לסבסד את מחירה של עסקת טרייד אין ולהעניק מחיר גבוה עבור המכונית המשומשת.

במקרה כזה, עדיף ללקוחות לוותר על האפשרות לקבל הנחה ולבחור במקום בעסקת טרייד אין במחיר גבוה. מעבר לכך, הודות להגדלת ה”בשר” בעסקה, יכולים יבואני הרכב המשולם ביורו להרשות לעצמם להעניק ללקוחותיהם גם עסקאות מימון אטרקטיביות - כאלה שמלוות בריבית אפס.

תגיות