אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נסיעה טובה: האופניים של תל אביב התגלגלו לשנה רווחית צולם: שאול גולן

נסיעה טובה: האופניים של תל אביב התגלגלו לשנה רווחית

מיזם האופניים של עיריית תל אביב רשם בשנת 2014 רווח תפעולי של 164 אלף שקל - לאחר שנתיים של הפסדים. על פי דוחות חברת פרידנזון, המפעילה את המיזם, בשלוש וחצי שנות הפעילות נרשמו בתל אופן הכנסות של 92.9 מיליון שקל

16.03.2015, 12:49 | גיל קליאן

דו"חות חברת פרידנזון מגלים כי הקמת מיזם תל אופן היתה הרבה יותר רווחית מההפעלה שלו. פרידנזון, מפעילת המיזם, היא חברה העוסקת בשילוח ובלוגיסטיקה.  

קראו עוד בכלכליסט

בשנת 2014 הגיע תל אופן לרווח תפעולי צנוע של 164 אלף שקל – אחרי שנתיים של הפסדים תפעוליים (המיזם הפסיד תפעולית 283 אלף שקל ב-2013 וסכום נוסף של 418 אלף שקל בשנת 2012). בשנת 2011 רשם המיזם רווח תפעולי של 6.9 מיליון שקל, אך הרווח נבע מתשלומים לחברה על הקמת המיזם, ולא מהפעלתו.

עם זאת, לאורך השנים קיימת מגמת שיפור בתוצאות התפעוליות של המיזם. המעבר לרווח בשנת 2014 הגיע למרות ירידה בהכנסות (לעומת 2013) של 10.6% לרמה של 15.7 מיליון שקל.

תל אופן פועל מאז הרבעון השני של 2011, כך שדו"חות פרידנזון מאפשרים לעשות סיכום פיננסי של 3.5 שנות פעילות. באותן שנים, תל אופן יצר הכנסות של 92.9 מיליון שקל, ורווח תפעולי של 6.4 מיליון שקל.

במהלך שנת 2014 רכשה פרידנזון מבעלי מניות אחרים במיזם (החברה לא ציינה מי המוכרים) נתח של 9% ממניותיו, תמורת 700 אלף שקל. עסקה זו שיקפה לתל אופן (שפעילותו מרוכזת בחברה הבת FSM) שווי של 7.8 מיליון שקל.

הדו"חות חושפים כי במהלך שנת 2014 מספר המנויים של תל אופן ירד ב-8.8% ועמד על 15.5 מחזיקי מנוי. באותה תקופה כמות תחנות העגינה להשכרת אופניים עלה ב-4.6% ל-182. כמו כן מגלים הדו"חות כי לקראת סוף 2014 הזמינה עירית תל אביב (שהיא למעשה הבעלים של תשתיות תל אופן, כאשר חברת FSM היא מפעילת השירות) עוד 720 זוגות אופניים, שסופקו לעיריה בתחילת 2015 וצפויים להעלות את הכנסות החברה מהמיזם ברבעון הראשון של השנה. יחד עם התוספת החדשה, מספר האופניים בתל אופן צפוי לעבור את ה-3,000.

החוזה של FSM מאפשר לה להרחיב את שירות השכרת האופנים גם לערים שכנות לתל אביב – אך החברה לא עידכנה אם יש תהליכים או מגעים כעת לביצוע הרחבות שכאלה.

פרידנזון כולה סיימה את 2014 עם הכנסות של 145.7 מיליון שקל, עליה של 6.5% לעומת שנת 2013. ההשפעה של תל אופן על חברת השילוח והלוגיסטיקה די זניחה, והצמיחה נבעה מעלייה בפעילות שילוח והובלות. הרווח התפעולי עמד על 15.4 מיליון שקל, צמיחה של 28%, ובשורה התחתונה על רווח נקי של 9.2 מיליון שקל, קפיצה של 70% לעומת שנת 2013.  

רמי ודוד פרידנזון, מבעלי המניות בפרידנזון, לצד אופני תל אופן, צילום: עמית שעל רמי ודוד פרידנזון, מבעלי המניות בפרידנזון, לצד אופני תל אופן | צילום: עמית שעל רמי ודוד פרידנזון, מבעלי המניות בפרידנזון, לצד אופני תל אופן, צילום: עמית שעל

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
5, האופניים צריכות להיות עמידות במיוחד
אני מציע שתתחיל להסתכל על משתמשים אחרים בשירות המבורך. אתה עלול להחרד ממה שתראה - יש פרחחים שפשוט מתעללים בכלים (קופצים מדרכה כביש בלי רגישות, ילדים מרכיבים אחרים למרות שאסור, אנשים זורקים כלים בגסות על המדרכה ועוד) ומי שסובל אלה המשתמשים התמימים שבאים אחריהם. אני אומר לך שהכלי הפרטי שלי לא היה שורד שבוע אצל הישראלים הברברים. יש מצב שאפילו יום הם לא היו מחזיקים. אתה בחיים לא היית מרשה שיתייחסו ככה לאופניים הפרטיים שלך.
dw  |  17.03.15
15.
9, חבל שלא הסברת לאורחיך את מודל התימחור
מטרת התל אופן הוא נסיעה מנהלתית מנקודה א לנקודה ב, ולא לעשות טיולי יום. נקודה. בדיוק בגלל זה הזינוק במחיר אקספוננציאלי: המחיר הוא חינם לחצי שעה ראשונה, כמה שקלים לחצי שעה שניה, קופץ קצת בשעה השנייה ומזנק לאחר מכן. זה נעשה בכוונה תחילה!!! אדוני רוצה להתמזמז עם אופניים כל היום? אדרבא. ייגש בבקשה לחנות אופניים פרטית וישכור אופניים לכמה שעות הוא רוצה. מטרת התל אופן איננה שתסתובב איתם כל היום (ואם תעשה כן אז זה יעלה לך בכיס). גם חנויות רוצות להתפרנס וזה בסדר גמור. כאשר אתה לוקח כלי לכמה שעות אתה מונע מהרבה משתמשים אחרים להשתמש בהם, ומאחר ואין מספיק כלים לכולם זה מצב בלתי נסבל. בפרט כאשר העלות זולה ויש עודף משתמשים. שוב - אין פה שום טעות! אם לא יעשו מודל אקספוננציאלי אנשים יסתובבו עם הכלים כל היום ואז בתחנות פשוט לא יהיו כלים. מטרת התל אופן היא רכיבה מנהלתית מנקודה א לנקודה ב, וזהו. לא יותר ולא פחות.
dw  |  17.03.15
14.
שינוי קטן בתוכנה, כמה ימי עבודה של מתכנת עם שכל, והשירות ישתפר פלאים! הנה שינוי קטן לדוגמא:
המחשב צריך לזהות מקרים בהם אנשים לוקחים אופניים ומחזירים אחרי דקה, ואחר כך זה ממשיך לקרות עם אותו זוג אופניים, שוב ושוב ושוב - עם משתמשים אחרים. במצב זה המערכת צריכה להבין שיש משהו דפוק באופניים ובגלל זה אנשים לא רוצים אותם. אלא שהיום האופניים ממשיכות להופיע בתור תקינות במערכת. הרבה פעמים מה שלא בסדר איתם זה שאין בכלל שרשרת, יש פנצ'ר, חסר פדל!!! האם תל אופן באמת חושבים שאנשים יתקשרו לדווח להם על התקלה? הרי מי שזה קורה לו חוטף עצבים לגלות שהוא השקיעו זמן בלהוציא אופניים ואז פתאום מסתבר שהם לא בסדר, וצריך להתחיל הכל מהתחלה! ולהתקשר לתל אופן זה לחכות עשר דקות על הקו, ממש תענוג! התוכנה חייבת לזהות מקרים כאלה אוטומטית. ולא רק זה, אופניים שיש בעיה במנגנון והם לא משתחררות, נמחקות מהמסך כדי שתבחר זוג אחר (הופכות להיות מסומנות כלא תקינות). אבל אחרי שאתה לוקח זוג אחר ונוסע לדרכך, מגיע למסוף משתמש אחר, ופתאום אותן אופניים דפוקות שוב מופיעות כתקינות! ואז המשתמש המסכן שוב בוחר אותן, ושוב צריך לחכות חצי דקה רק כדי לגלות שהן לא תקינות, ושוב לבחור אחרות וככה כל אחד שבא לתחנה.... הזוי לפעמים מתוך 5 אופניים בתחנה 4 לא תקינות, ואז אתה מנסה ומנסה ומנסה... שלא לדבר על זה שבאפליקציה התחנה מופיע כאילו יש בה 5 אופניים ואז אנשים הולכים לשם ומתאכזבים אחד אחרי השני. בקיצור- נא לשנות, זה באמת שינוי קטן בלוגיקה של התוכנה
רפי  |  17.03.15
13.
מיזם של חולדאי שמבקר המדינה צריך לחקור לעומק. מסריח לגמרי.
מדוע לא בוצע מכרזע לבחירת המפעיל? מה פתאום העיריה משלמת למפעיל פרטי מליוני דולרים? מיהם אותם בעלים שהחלק שלהם נקנה מהם? מה הקשר בין בכירים בעיריה לבין חלק מהבעלים? לכאורה, יש תחושה קשה שאחד ממי שהיו בעלים של החברה בזמן שהיא קיבלה כבף מהעיריה, גזר קופון של מליוני שקלים. העיריה שילמה לחברה שהוקמה ע"י גורמים עלומים מליוני שקלים, חלק מהבעלים פרשו ומכרו את חלקם לאחרים ואז החברה חלה להפסיד. אם אין כאן מישהו שכל נורות האזהרה נדלקו לו, אין לו מושג מה זו שחיתות.
תמיד היו שמועות  |  16.03.15
12.
חברה של שיילוקים. מוציאים שם רע לעם ישראל בעיני התיירים
אורחים שלי, זוג תיירים משוויצריה לקחו שני אופניים ל-5 שעות וחוייבו ב- 712 ש"ח. ניסיתי לעזור להם ומתברר שזה התעריף. התיירים אמרו שעכשיו הם מבינים למה ליהודים יש את התדמית הרעה שלהם. נחרדתי. לא ידעתי איפה לקבור את עצמי. ונאלצתי להסכים עם אורחיי.
אזרח שנפגע מאד  |  16.03.15
לכל התגובות