אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הניסיון הקנדי יוביל את HOT ו־yes לוותר על החבילות המנופחות צילום: אריאל בשור

ניתוח כלכליסט

הניסיון הקנדי יוביל את HOT ו־yes לוותר על החבילות המנופחות

הרגולטור בקנדה החליט לחייב את חברות הטלוויזיה להציע ללקוחותיהן לרכוש ערוצים בודדים בתשלום. החברות הישראליות, שהתנגדו בעבר להצעה דומה בנימוק שהיא תהווה תקדים, עלולות לגלות שהשלכות ההחלטה יגיעו עד לפתחן

25.03.2015, 13:44 | אופיר דור

לפני שנה וחצי, באוגוסט 2013, יצא משרד התקשורת בשימוע יומרני לחברות הכבלים והלוויין. המשרד ביקש לחייב את HOT ו־yes להציע ללקוחות חבילת ערוצים צרה במחיר מופחת, שתכלול את ערוצי עידן פלוס החינמיים בנוסף לערוצים שיבחר הלקוח בעצמו מבין כלל האפשרויות שמציעות החברות. אלא שלאור התנגדות נחרצת מצד החברות הוחלט בסופו של דבר לאמץ מודל קונבנציונאלי יותר לחבילה הצרה, כשהערוצים הכלולים בה נקבעו על ידי החברות. הטיעון המנצח של HOT ו־yes היה שבעולם לא קיים מודל שבו הלקוח בוחר ישירות את הערוצים שהוא רוצה.

קראו עוד בכלכליסט

הטיעון הזה היה נכון עד לסוף השבוע האחרון, אז הטיל רגולטור התקשורת בקנדה CTTC פצצה על שוק הטלוויזיה בתשלום. הרגולטור הקנדי היה לראשון במדינות המפותחות שמחייב את חברות הטלוויזיה הרב־ערוצית להציע ללקוח לרכוש ערוצים בודדים בתשלום. לפי המתווה שייכנס לתוקף עד סוף 2016, יידרשו חברות הכבלים והלוויין בקנדה להציע חבילת ערוצים רזה במחיר של עד 25 דולר קנדי (כ־80 שקל), שעליה יוכל הלקוח להוסיף ערוצים בודדים לבחירתו או קבוצות ערוצים בתחומים כמו ספורט ובידור.

כמו בישראל כך גם בקנדה, חברות הכבלים והלוויין מחייבות את הצופה לרכוש חבילות עם עשרות ומאות ערוצים שבהם הוא לא בהכרח צופה, רק כדי לקבל את התוכן הספציפי שמעניין אותו. החבילה הבסיסית ביותר של חברת החבלים הקנדית רוג'רס כוללת 190 ערוצים ומתומחרת ב־40.5 דולר קנדי. החבילה הפופולארית ביותר שלה כוללת 250 ערוצים ומתומחרת ב־78 דולר קנדי (250 שקל). כך לקוח שבסך הכל רוצה לצפות ב־HBO, בנשיונל גיואגרפיק או בערוץ ההוקי קרח, נאלץ לשלם על 247 ערוצים נוספים.

הרגולטור הקנדי קיבל את ההחלטה התקדימית לאחר שבמהלך השימוע שערך הגיעו אליו יותר מ־13 אלף תגובות, רובן מלקוחות שהביעו חוסר שביעות רצון מהחבילות הגדולות והיקרות. מאידך הוצגו לרגולטור עבודות לפיהן השינוי עלול לפגוע משמעותית בתוצאות חברות הטלוויזיה ולהוביל לפיטורים של עד 10,000 עובדים. תאגיד התקשורת האמריקאי ויאקום, הבעלים של ערוצים כמו ניקולדיאון וקומדי סנטרל, איים לצאת מהשוק הקנדי אם תוטל רגולציה מחמירה מדי.

בתעשיית הטלוויזיה העולמית יצפו בעניין רב בתוצאות הניסוי הקנדי, ולא מן הנמנע שאם הוא ינחל הצלחה מדינות נוספות יטילו רגולציה ברוח דומה על ספקי הטלוויזיה. אלא שברגולציה החדשה יש גם חורים שעלולים להביא לכישלונה: הרגולטור השאיר בידי החברות את קביעת המחיר עבור רכישת ערוץ בודד ויש מי שחוזים כי אלו ידרשו תעריפים גבוהים כדי להכשיל את הרפורמה. כמו כן קיים חשש שערוצים קטנים ונישתיים, כמו לדוגמה ערוצי מדע ודוקומנטרי, ייעלמו מהמסך.

המאבק בטכנולוגיה בעיצומו

גם בלי רגולציה חברות הטלוויזיה הרב ערוצית בעולם נאלצות לבצע התאמות במודל העסקי כדי להתמודד עם הזמנים המשתנים. האתגר המרכזי של החברות הוותיקות הוא להתמודד עם שירותי תוכן אינטרנטיים זולים כמו נטפליקס ואמזון פריים שנוגסים במספר הלקוחות שלהן בהתמדה. לפי סקר עדכני של נילסן, 40% ממשקי הבית בארה"ב כבר מנויים לאחד משירותי התוכן האינטרנטיים, כאשר לנטפליקס לבד יש 40 מיליון מנויים בארה"ב. אחוז הולך וגדל ממנויי נטפליקס ודומותיה מוותר על מנוי לכבלים.

כדי להתמודד עם החבילות הזולות, השיקה בחודש שעבר חברת הלווין האמריקאית דיש (Dish), חבילת ערוצים אינטרנטית רזה במחיר של 20 דולר בלבד. החבילה כוללת 14 ערוצים פופולאריים ביניהם ערוץ הספורט ESPN, דיסני ו־CNN. בכך סימנה דיש את הכיוון שבו צפויים ללכת גם ספקי טלוויזיה ותיקים נוספים בהמשך.

אבל לא בטוח שזה יספיק: בחודש הבא תחל HBO להציע שירות לצפייה ישירה דרך האינטרנט במגוון התכנים שלה, כולל העונה החדשה של משחקי הכס, תמורת 14.99 דולר לחודש. HBO הוא אחד מערוצי הפרימיום הנחשבים ביותר בטלוויזיה האמריקאית, ועבור לקוחות רבים הוא הסיבה המרכזית לכך שהם משלמים על חבילות הכבלים והלוויין היקרות. וכעת לראשונה ניתן יהיה להתחבר אליו ישירות.

רון אילון, מנכ"ל yes. ייתכן שיצטרך ליישר קו, צילום: אריאל בשור רון אילון, מנכ"ל yes. ייתכן שיצטרך ליישר קו | צילום: אריאל בשור רון אילון, מנכ"ל yes. ייתכן שיצטרך ליישר קו, צילום: אריאל בשור

המאבק בארץ בתחילתו

כל עוד אמזון ונטפליקס לא נכנסו לישראל, האיום הגדול ביותר על HOT ו־yes מגיע משירותי טלוויזיה חדשים כמו סלקום TV. השירות של סלקום מציע אלטרנטיבה רזה מבחינת התוכן, עם מעט ערוצים והתמקדות בספריית VOD, במחיר של 99 שקל, נמוך משמעותית מ־HOT ו־yes. השירות צפוי לגייס מעל 20 אלף מנויים עד סוף החודש.

בשלב זה ב־HOT ו־yes מעדיפים עדיין להכיל את האיום ומוכנים לספוג אובדן של עשרות אלפי לקוחות לפני שהם משנים את המודל העסקי. אך ככל שהשירותים המתחרים יתפסו תאוצה, גם עליהם יגבר הלחץ לפרק את החבילות הגדולות והיקרות.

מ-yes נמסר בתגובה: "בניגוד לקנדה בישראל יש רגולטור שסובר מזה שנים כי חבילת הבסיס חייב שתיישא מאות שעות הפקות מקור, משחקי ספורט, ערוצי ילדים וחובות יקרות אחרות. כל אלו אינם מאפשרים כלל לבדוק מודלים כלכליים אחרים"

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
אין כאן כל איום על יס/הוט - יש כאן באזר פרסי בשוק הטלויזה !!
אין כאן כל איום על יס/הוט - יש כאן באזר פרסי ברפורמה חארטה בשוק הטלויזה !! היד המפקחת של הרגולטור והקנסות שמועצת הכבלים והלווין מטילים על חברות הכבלים כאן מעוררות המון שאלות על משרד התקשורת ועל התנהלות הרפורמה והתחרות בשוק הטלויזה ברפורמה שבה נותנים חסינות להפרת החוק ! הרגולטור בישראל מזה שנים מחייב את יס/הוט כי חבילת הבסיס חייב שתיישא מאות שעות הפקות מקור, משחקי ספורט, ערוצי ילדים וחובות יקרות אחרות. כל אלו אינם מאפשרים כלל לבדוק מודלים כלכליים אחרים אל מול מודל חברות הכבלים בעולם !! אפשר גם לספק שירותי תקשורת בלי רישיון ולצפצף בגלוי על החוק בחסות ראשי משרד התקשורת דהיום, וגם להתלונן כנגד אחרים שמפירים (אולי) את החוק...??? הכיצד מגיעים לאירוע, שבו משיקים אנשי משרד התקשורת שירות ללא רישיון כחוק? די ברור, שהמקום הראוי לחקור ויפה שעה אחד קודם את ההתנהגויות הכאוטיות הללו של ראשי משרד התקשורת- מועצת הכבלים והלווין והרשות להגבלים עסקיים דהיום ביחידת 433. סלקום לא ביקשה (וגם לא קיבלה) רישיון ל-2 סוגי שירותים, שהיא מפעילה כעת בו זמנית. תזכורת: בישראל עפ"י חוק אסור לספק שום שירות תקשורת ללא רישיון שירות טלוויזיה על האינטרנט ??. סלקום לוקחת ערוצים חינמיים מכל הבא ליד ומעבירה אותם על רשת האינטרנט ללקוחות, וגובה על זה כסף ממש לא קטן (99 ₪ לחודש). זה "שירות תקשורת" כהגדרת החוק הדורש רישיון. איזה סוג רישיון? אין רישיון כזה על המדף... החוק לזה טרם עודכן. אולם, יכלו להוציא לסלקום רישיון זמני! יתרה מכך, סלקום לוקחת שירות ממשלתי חינמי המופץ ע"י "הרשות השנייה" (גוף ממשלתי סטוטורי) וממומן ע"י משלמי המיסים, וגובה עליו כסף מלקוחותיה. די ברור, שזה מעורר שאלות כבדות של חוקיות, שלא בוררו עד תום: הכיצד חברה פרטית לוקחת שירות ממשלתי חינמי וגובה על זה כסף מלקוחותיה? שירותי VOD על האינטרנט הקווי ??? גם כאן אין ספקות וחוסר בהירות חוקית. לזה יש רישיון ממועצת הכבלים והלוויין, וגם כאן סלקום לא ביקשה ולא קיבלה רישיון !! מעניין מה עומד מאחורי כוונת משרד התקשורת להטיל על קבוצת הוט כמיליון ש"ח קנס על איזה פגם שטותי ברישום טכני במסמכי החברה ??להטיל קנסות על הוט על חריגות פעוטות ערך, שלא גרמו לנזק לאיש?? ומה משרד עושה משרד התקשורת עם הפרות חוק ורישיונות שגורמות נזק למאות אלפים ואולי למיליונים, למשל בעניין של גולן טלקום שמחמם מנועים לצאת לתחרות בשוק הפס הרחב/הטלויזה גם ?
מביט מהצד  |  27.04.15
4.
ל-3 אתה משלם כ-400 שח עבור טריפל HOT !!! מעניין שראייתך סלקטיבית ...)))
אתה מקבל תשתית במהירות 200 מגה+ספק+קווי+טלויזיה רב ערוצית שלא מבוססת על תשתית אינטרנט ולויין ומקבל את כלל הערוצים פתוחים . אז מה בכלל ההשוואה בין טלויזה על בסיס תשתיות אינטרנט כדוגמת סלקום לבין המתחרים שייכנסו לשוק ?? המתחרים לא ישווקו קווי+טלויזה רב ערוצית+תשתיות+ספק אינטרנט במתכונת טריפל . כשמפרקים כל שרות בניפרד גם ואם מחליטים להתנייד למתחרים כדוגמת סלקום TV או אקספון מתגלה שזה עולה לנו יותר יקר. במתכונת חבילת טריפל של HOT המחוייבת להשקיע מיליונים ברכש יצירות מקור אז את הסרטים שאתה רוצה לראות אינך חייב להוריד פיראטית. בקיצור אני רוצה להגיד שכמה שהאינטרנט עשה מהפכה, בסוף אני משלם לHOT כסף ומקבל חבילה מושלמת של טלויזה רב ערוצית ללא כל תלות בתשתיות אינטרנט עם איכות צפיה שאיננה מוגבלת על עידן + המקרטע ומהירות תשתיות 15 מגה ...
מנוי הוט מרוצה ולא פראייר  |  01.04.15
3.
המודל של סלקום TV יכול היה להיות מצוין
אם היה נותן אפשרות להוסיף את ערוצי הספורט והילדים. מאד קורץ לי לעבור לסלקום אבל הילדים שלי כל הזמן רוצים לראות בוב ספוג ושאר סדרות שיש ב HOT VOD YOUNG ומבירור שעשיתי מול סלקום אין להם אותם. אז אני תקוע עם מחיר של 400 שקל. רוב מה שאני רואה זה ערוץ 1 ,2 ,10 וספורט. מאז שאני מנוי של HOT לא ראיתי אפילו סרט אחד ב VOD . כשזה מגיע לסרטים אני רואה אולי 4 סרטים בשנה והכל מהורדה בטורנטים. את הסרטים שאני רוצה לראות אני בד"כ לא מוצא ב Netflix וגם לא ב HOT VOD אז אני חייב להוריד פיראטית. בקיצור אני רוצה להגיד שכמה שהאינטרנט עשה מהפכה, בסוף אני משלם לHOT מלא כסף ועדיין מוריד סרטים פיראטית. מבאס.
מחכה כבר הרבה זמן , חיפה  |  30.03.15
1.
אין מה ללמוד מהרגולטור הקנדי... יש בעיה עם הנושא שאף אחד לא נתן תשובה עליה...
מה בסופו של עניין יהיה מחיר החבילה שתבנה לעצמך? כי את מחיר הערוצים לא קבע הרגולטור ברפורמה שלו. כלומר כל חברה, ויש בסך הכל 3 כאלו (BELL, ROGERS, SHAW) כאשר כל אחת אחראית על חלק מהערוצים ובסך הכל מחליפות בינן את הערוצים לצפייה, תוכל לקבוע את המחיר עבור הערוץ לפי ראות עיניה או אפילו אפשרות לתיאום מחירים. יתרה מכך חלק לא מבוטל מהערוצים בחבילות הבסיסיות יהיו מעתה בתשלום. כך שלפי דעתי בסופו של יום חיסכון לא יהיה כאן אלא מיקסום הרווח של חברות הכבלים. אני לא חושב שהמודל הנ"ל הוא האופטימלי. אך קנדה, לצערי הרב יקרה הרבה יותר משכנתה בדרום, ארה"ב, בנושאים הללו (טלפון קווי, אינטרנט, טלוויזיה וסלולרי). כך שאל תקפצו משימחה על דבר שעדיין לא רץ בפועל אלא יתחיל בשלב כלשהוא של 2016. הם עשו את זה בחשמל של טורונטו. שמו מונים חכמים, חילקו את המחירים לשעות עומס, ביניים ושפל. נתנו מחירים לכל אחת מהזמנים כאשר המחיר הכי זול הוא בשעות השפל. אחרי כ-5 שנים סקר של הטלוויזיה הראה כי בפועל לא היה שום חיסכון בחשבון הדו-חודשי למשתמש הבייתי. במיקרים טובים החשבון נשאר כפי שהיה לפני השינוי במיקרים רעים החשבון עלה בעשרות אחוזים. כך שהדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות....
טורונטו, קנדה  |  27.03.15