אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זוללות האנרגיה השקטות

זוללות האנרגיה השקטות

קונסולות משחקים כמו Xbox יביאו את הגיימרים האמריקאים להוצאה של 250 מיליון דולר בשנה על צריכת חשמל במצב של standby. התקן האירופי דאג לכיבוי התכונה הבזבזנית

01.04.2015, 07:59 | איתי להט

"אנרגיה ערפדית" אינה מונח שמתאר התרחשות בסדרת הפולחן "דמדומים" או "דם אמיתי". הערפד הזה חי וקיים בכל בית, ובשקט־בשקט הוא מוצץ לכם אנרגיה מהשקע, בלי שתדעו שהוא שם: מדובר באנרגיה שמכשירים חשמליים שואבים במצב של המתנה (Standby).

למשל כאשר מכשיר הטלוויזיה מכובה דרך השלט, הוא ממשיך לצרוך חשמל מהרשת כדי שיוכל "להתעורר" לזמינות מיידית על פי פקודה. לכאורה אין מדובר בתצרוכת גדולה של חשמל, כמה וואטים כאן ושם, אלא שיש לזכור שרבים מהמכשירים האלקטרוניים שלנו מופעלים בממוצע רק שעה ביום, כך שבכללו של דבר מצב ההמתנה צורך יותר אנרגיה ממצב ההפעלה הקצר יחסית.

האלופות בקטגוריית ערפדי האנרגיה הן קונסולות המשחקים Xbox One ,PS4 ו־Wii U. לשלושתן יש יכולת למצוץ כמויות אנרגיה כה גדולות מהשקע, שכשמחברים אותן יחדיו, הן מסתכמות ביכולת הייצור של ארבע תחנות אנרגיה טיפוסיות באמריקה לבדה. והדגש הוא על אמריקה. בדיקות שערך ארגון NRDC

(Natural Resources Defense Council) מלמדות על כוחה וחשיבותה של תקינה נכונה. הארגון מצא שהאקס בוקס החדש, זה שמצויד בתכונה instant on, המאפשרת הפעלה קולית ומיידית שלו, יעלה לגיימרים האמריקאים 250 מיליון דולר מדי שנה: התכונה החכמה הזו, שמאזינה בכל רגע נתון למתרחש בחדר וממתינה להפעלה קולית של משתמשים, אחראית ל־40% מצריכת האנרגיה השנתית של הקונסולה. במכשירים שנמכרים בארצות הברית היא מופעלת כברירת מחדל במכשיר, וכיבויה מצריך כניסה לעומק תפריטי ההגדרות ‑ דבר שרובם המוחלט של המשתמשים לא טורח לעשות.

הדבר המעניין הוא שבניגוד גמור לאמריקה, אצל האירופים תקינה מעודכנת של צריכת אנרגיה מחייבת את מייקרוסופט למכור את המכשירים כשברירת המחדל של תכונת ה־Instant on כבויה. זה כל ההבדל. והוא יוצר חיסכון משמעותי בצריכת אנרגיה.

כדי להבין יותר את התופעה, צריך לצלול אל החישובים של NRDC. הדור הרביעי של קונסולות משחקים שהושק בשנה שעברה יצרוך בצפון אמריקה לבדה כ־11 מיליארד קילו־ואט לשנה. חשבון החשמל הזה יעמוד על סכום של מיליארד דולר, וזו בערך אותה כמות חשמל שכל משקי הבית בעיר יוסטון, על 2.13 מיליון התושבים שלה, צורכים מדי שנה. כשמביאים בחשבון שכ־40% מהאנרגיה הזו מבוזבזת על מצבי המתנה, אפשר להבין בקלות מדוע האירופים מכריחים את יצרני הקונסולות להסיר את האופציות האלה מברירת המחדל. וזה בלי להזכיר את היכולות של המכשירים האלה לשמש כסטרימרים של סרטים וסדרות. כשמשתמשים בהם ככאלה הם שואבים עד פי 45 יותר אנרגיה מ־Chromecast של גוגל או Apple TV, למשל.

קונסולת משחקים Xbox One קונסולת משחקים Xbox One קונסולת משחקים Xbox One

תגיות