צילום: גלעד קוולרצ'יק, עמית שעל
בלעדי לכלכליסט
נמלי ישראל מסרבת לשלם היטל השבחה על הרחבת נמל אשדוד
פרויקט הנמל החדש באשדוד, שכולל הרחבה של שטח הנמל והעמקתו, יעלה 3 מיליארד שקל. אולם חברת נמלי ישראל הממשלתית מתנגדת לשלם היטל השבחה בסכום של כ־21.5 מיליון שקל, בטענה שההיטל תקף רק על היבשה
01.04.2015, 07:37 | יעל דראל
הקמת נמל הדרום באשדוד - פרויקט בהיקף של כ־3 מיליארד שקל - מגיעה לוועדת הערר לפיצויים במחוז דרום: חברת נמלי ישראל הגישה ערר לוועדה, ובו היא מתנגדת לדרישת תשלום היטל ההשבחה שהטילה עליה הוועדה המקומית אשדוד בסכום של כ־21.5 מיליון שקל. החיוב בהיטל השבחה הוטל על החברה בעקבות בקשה שהגישה להיתר בנייה לצורך הקמת נמל אשדוד החדש - פרויקט תשתית נרחב הכולל את בנייתו של מסוף מכולות חדש, הארכת שובר הגלים והעמקתם של רציפי הנמל.
קראו עוד בכלכליסט
אולם חברת נמלי ישראל - שהיא חברה בבעלות ממשלתית מלאה הכפופה למשרד התחבורה - טוענת בערר כי היא אינה בעלת הקרקע, אלא רק בעלת זכויות לחכירה ושימוש בה.
עד ל־2004 הופעלו כל נמלי ישראל תחת אחריותה של רשות נמלי ישראל, אך לאחר הרפורמה והקמתן של החברות לפיתוח הנמלים הוחלט כי שטחי הנמלים עצמם יועברו לקניין המדינה, וכי לרשות הנמלים יעמדו זכויות שימוש וחכירה בלבד. אחת הטענות המרכזיות של חברת נמלי ישראל בערר היא כי אין להטיל היטל השבחה על שטח המוגדר כיום כשטח ימי: "קיים הבדל ברור, מושגי וחוקי, בין ים לבין יבשה, בין מים לבין קרקע", נכתב בערר שהוגש לוועדה. "לא ניתן לסווג שטחי ים כיבשה, כמקרקעין, לצורך חיוב בהיטל השבחה. זאת לא מבחינה לשונית־מילולית, לא מבחינת 'מבחן השכל הישר' ולא מבחינה תכליתית". בוועדה המקומית אשדוד טוענים מנגד, באמצעות משרד עו"ד ענת בירן, כי יש לדחות את הערר. לטענתם, חברת הנכסים של נמל אשדוד היא היזם בפועל של התוכנית, היא בעלת הקרקע, היא החתומה על הבקשה להיתר הבנייה, והיא גם בעלת העניין שצפויה ליהנות מהשבחת המתחם כתוצאה מפרויקט הקמת הנמל החדש. "טענה נוספת של נמל אשדוד שהתוכנית מתייחסת לים ולא לקרקע היא טענה מופרכת, שכן גם מקרקעין תת־ימיים נחשבים כשטחי קרקע על פי חוק המקרקעין, ולכן חייבים בהיטל השבחה", נטען בתשובת הוועדה המקומית.
6 תגובות לכתיבת תגובה