אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמלי ישראל מסרבת לשלם היטל השבחה על הרחבת נמל אשדוד צילום: גלעד קוולרצ'יק, עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

נמלי ישראל מסרבת לשלם היטל השבחה על הרחבת נמל אשדוד

פרויקט הנמל החדש באשדוד, שכולל הרחבה של שטח הנמל והעמקתו, יעלה 3 מיליארד שקל. אולם חברת נמלי ישראל הממשלתית מתנגדת לשלם היטל השבחה בסכום של כ־21.5 מיליון שקל, בטענה שההיטל תקף רק על היבשה

01.04.2015, 07:37 | יעל דראל

הקמת נמל הדרום באשדוד - פרויקט בהיקף של כ־3 מיליארד שקל - מגיעה לוועדת הערר לפיצויים במחוז דרום: חברת נמלי ישראל הגישה ערר לוועדה, ובו היא מתנגדת לדרישת תשלום היטל ההשבחה שהטילה עליה הוועדה המקומית אשדוד בסכום של כ־21.5 מיליון שקל. החיוב בהיטל השבחה הוטל על החברה בעקבות בקשה שהגישה להיתר בנייה לצורך הקמת נמל אשדוד החדש - פרויקט תשתית נרחב הכולל את בנייתו של מסוף מכולות חדש, הארכת שובר הגלים והעמקתם של רציפי הנמל.

קראו עוד בכלכליסט

נמל אשדוד החל לפעול ב־1965, ובחלקו הוותיק קיימים כיום תשעה רציפים תפעוליים. בשנת 2006 הושק "נמל היובל", הכולל שלושה רציפים באורך כולל של 1.7 ק"מ. לנמל זה שלושה שערים ושובר גלים עיקרי באורך של כ־3.3 ק"מ, אולם נמל הוא הוקם רק כשלב א' של התוכנית. השלב הבא הוא הקמת הנמל החדש, אשר ממוקם צפונית לנמל היובל, על שטחי ים בהיקף כ־632 דונם שאותם צפויים לייבש לצורך הקמת הפרויקט.

על פי התוכנית ובקשת היתר הבנייה, הפרויקט כולל את הארכת שובר הגלים הראשי בכ־600 מ' והעמקת הנמל ל־27 מטר במקום נמל המים הרדודים הפועל כיום, שאינו מאפשר את כניסתן של אוניות משא גדולות לשטחו.

בשומה שגובשה על ידי הוועדה המקומית הוערך סכום ההשבחה לתוכנית כולה ב־127 מיליון שקל. מתוך הסכום הזה נקבע כי סכום ההשבחה בחלק הכלול במרחב התכנון של אשדוד עומד על כ־43 מיליון שקל - מתוכם נדרש נמל אשדוד לשלם כ־21.5 מיליון שקל.

אולם חברת נמלי ישראל - שהיא חברה בבעלות ממשלתית מלאה הכפופה למשרד התחבורה - טוענת בערר כי היא אינה בעלת הקרקע, אלא רק בעלת זכויות לחכירה ושימוש בה.

טקס הנחת אבן פינה בנמל אשדוד החדש. מימין: בנימין נתניהו, ישראל כץ ויאיר לפיד, צילום: ליאור גוטמן טקס הנחת אבן פינה בנמל אשדוד החדש. מימין: בנימין נתניהו, ישראל כץ ויאיר לפיד | צילום: ליאור גוטמן טקס הנחת אבן פינה בנמל אשדוד החדש. מימין: בנימין נתניהו, ישראל כץ ויאיר לפיד, צילום: ליאור גוטמן

עד ל־2004 הופעלו כל נמלי ישראל תחת אחריותה של רשות נמלי ישראל, אך לאחר הרפורמה והקמתן של החברות לפיתוח הנמלים הוחלט כי שטחי הנמלים עצמם יועברו לקניין המדינה, וכי לרשות הנמלים יעמדו זכויות שימוש וחכירה בלבד.

אחת הטענות המרכזיות של חברת נמלי ישראל בערר היא כי אין להטיל היטל השבחה על שטח המוגדר כיום כשטח ימי: "קיים הבדל ברור, מושגי וחוקי, בין ים לבין יבשה, בין מים לבין קרקע", נכתב בערר שהוגש לוועדה. "לא ניתן לסווג שטחי ים כיבשה, כמקרקעין, לצורך חיוב בהיטל השבחה. זאת לא מבחינה לשונית־מילולית, לא מבחינת 'מבחן השכל הישר' ולא מבחינה תכליתית".

בוועדה המקומית אשדוד טוענים מנגד, באמצעות משרד עו"ד ענת בירן, כי יש לדחות את הערר. לטענתם, חברת הנכסים של נמל אשדוד היא היזם בפועל של התוכנית, היא בעלת הקרקע, היא החתומה על הבקשה להיתר הבנייה, והיא גם בעלת העניין שצפויה ליהנות מהשבחת המתחם כתוצאה מפרויקט הקמת הנמל החדש. "טענה נוספת של נמל אשדוד שהתוכנית מתייחסת לים ולא לקרקע היא טענה מופרכת, שכן גם מקרקעין תת־ימיים נחשבים כשטחי קרקע על פי חוק המקרקעין, ולכן חייבים בהיטל השבחה", נטען בתשובת הוועדה המקומית.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות