אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה ישראל נכשלה במקום שבו טורקיה מצליחה?

למה ישראל נכשלה במקום שבו טורקיה מצליחה?

ישראל הפכה למדינה סופר-יקרה לתיירים ולכן בחג הקרוב לא נשמע בליל שפות זרות במלונות בארץ. בטורקיה התיירות נחשבת לאחד מעמודי התווך של הכלכלה. מה ניתן ללמוד מהם?

03.04.2015, 08:10 | יוסי פישר
השבוע פורסמו הדו"חות השנתיים של חברות תיירות, מלונאות והתעופה הנסחרות בבורסה. התמונה העולה מחתך מייצג של החברות היא הפסדים שגברו כתוצאה מההשפעות המתמשכות של מבצע צוק איתן בקיץ שעבר.

קראו עוד בכלכליסט

ממשלת ישראל הקודמת בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייבה בהחלטת ממשלה לפצות את חברות התעופה, המלונות ומורי הדרך על הפסדיהם אך עד היום כספים שהובטחו ותוקצבו לא הועברו.

התיירות הנכנסת זקוקה בדחיפות לעזרה והמדינה לא עושה דבר וחצי דבר לעזור. משרד התיירות מתנהל בקושי רב על בסיס תקציב השנה שעברה.

שר התיירות האחרון עוזי לנדאו נפרד מהפוליטיקה כבר בשלהי הקדנציה, ואין מי שיטפל בנושא. גם כשהיה בתפקיד היה נוכח-נפקד.

תיירים רוסים בכותל. בחג הקרוב לא נראה אותם, צילום: עמית שעל תיירים רוסים בכותל. בחג הקרוב לא נראה אותם | צילום: עמית שעל תיירים רוסים בכותל. בחג הקרוב לא נראה אותם, צילום: עמית שעל

על כל הבעיות הגיאו-פוליטיות שיש לנו, יש להוסיף את הפיחות המשמעותי בשער החליפין של הרובל לעומת הדולר - רוסיה היתה עד 2014 מדינת התיירות השנייה בחשיבותה בתיירות הנכנסת לישראל. שער היורו פוחת באופן דרמטי של קרוב ל-30% לעומת המטבע האמריקאי. כך, ישראל שהיתה על פי סקרי HPI - Hotel Price Index אחת מהמדינות היקרות באירופה (אם לא מעבר לכך) לתיירות, הפכה בן רגע ביחד עם שוויץ למדינה סופר-יקרה.

אם תסתובבו בבתי המלון בתל אביב, הרצליה, נתניה, אשקלון, אשדוד וכמובן אילת בפסח הקרוב ודאי תבחינו בקלות שכמעט אין בהם תיירות נכנסת. אם בשנים עברו היינו רגילים לשמוע הרבה צרפתית ורוסית בלובי של מלונות אילת בפסח, הרי שהשנה השפה השלטת היא העברית.

מדינת ישראל הפכה למדינת תיירות פנים - תיירות על הפנים. המלונאים נאלצים להשלים את אובדן התיירים הנכנסים באמצעות פניה לקהל המקומי. אין כל רע בכך, אבל האופי של המלונות משתנה ויהיה קשה להחזיר את התיירים למלונות המיועדים לקהל מקומי. תשאלו את עצמכם את השאלה, האם לשם כך נבנו המלונות בהשקעות של מיליארדים רבים ובמענקי מדינה נדיבים? מדוע חברות מלונאות רב-לאומיות מותגי על עזבו את ישראל?

תיירים באיסטנבול, טורקיה. הורידו מחירים, צילום: איי אף פי תיירים באיסטנבול, טורקיה. הורידו מחירים | צילום: איי אף פי תיירים באיסטנבול, טורקיה. הורידו מחירים, צילום: איי אף פי

אז מה קורה סביבנו? כיצד מדינות אחרות מתמודדות עם מצבים דומים?

טורקיה שבה התיירות נחשבת לאחד מעמודי התווך של הכלכלה פעלה באופן אגרסיבי. מלונות וסיטונאי תיירות הורידו מחירים בכ-35% על מנת לא לאבד תיירים רוסיים. הממשלה הטורקית מצידה מסבסדת טיסות של חברות תעופה רוסיות לאזור התיירות המרכזי של אנטליה ב-6,000 יורו  לטיסה וזאת על מנת לוודא שהטיסות ימשיכו להגיע. קוראים לזה בטרמינולוגיה מקצועית "לשמור על ערוצי השיווק פתוחים". אולי באיזה שהוא מקום אנחנו מפסידים בגלל שלישראל יש מגזר חזק ביותר של תיירות פנים דבר שבטורקיה מדינה בה התיירות היא תעשיית ענק תיירות הפנים זניחה לעומת התיירות הנכנסת. ברכה שקללה בצידה.

היום פורסם שמצבת חדרי המלון בהקמה כעת בטורקיה עומדת על 53 פרויקטים ובסך הכל 9,400 חדרי מלון בדרגות גבוהות. אלו לא פרויקטים בתכנון, אלא מלונות הנבנים בפועל שבנייתם תסתיים בחודשים הקרובים.

המצרים אף הם משקיעים סכומי עתק בהחזרת התיירות אליהם. הסכומים שעולים לשיח ציבורי מתקרבים למיליארד דולר בהשקעות בפיתוח תשתיות תיירות חדשות וכאלו שנפגעו בנוסף על השקעות גדולות בשיווק ובשמירה על ערוצי שיווק .

המצב מתסכל ומייאש. אנו מדינה שיש לה הכל. אתרים קדושים מהשורה הראשונה בעולם, תופעות טבע יחודיות - ים המלח, מכתש רמון, מדבר יהודה, נופים מדהימים, מזג אויר משובח, אוכל מגוון, יינות משובחים. עירוב תרבויות, קרבה גיאוגרפית ליבשת אירופה. עם כל זאת, אנו נכשלים לאורך השנים בהפיכתה של תעשיית התיירות לגורם מרכזי בכלכלה .

החברים שלי באירופה כבר ויתרו עלינו. הבעיה כעת שגם אלו שעובדים בישראל מבינים שאם רוצים לעסוק במקצוע התיירות ברצינות - ישראל היא לא המקום הנכון לכך. היטיב לומר לי זאת לאחרונה חבר שלי, מלונאי ישראלי העובד בברלין. אין עתיד לתיירות לישראל והאשמה היא המדינה ולא המוצר.

תגיות