אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ויה מתל אביב רוצה להתחרות באובר וגט טקסי צילום: אסף גלעד

ויה מתל אביב רוצה להתחרות באובר וגט טקסי

שני בוגרי תלפיות פיתחו אפליקציה שמציעה לתושבי ניו יורק שירות מוניות זול, חכם ושיתופי. המטרה: להיות גדולים כמו אובר. בחמישי האחרון הם השלימו גיוס של 27 מיליון דולר, בין היתר מרומן אברמוביץ'

05.04.2015, 07:01 | אסף גלעד, ניו יורק

כשדניאל רמות, מנכ"ל אפליקציית הנסיעות ויה (Via Transportation), שהשלימה ביום חמישי גיוס של 27 מיליון דולר בהובלת קרן פיטנגו, נוסע לעבודה כל יום, הוא עוצר ברחוב 32 והולך עוד חמישה רחובות ברגל אל המשרד שנמצא ברחוב 27, ממש על השדרה החמישית — מרחק נגיעה מכיכר מדיסון. ולא שיש לו בעייה לנסוע עוד כמה רחובות. העניין הוא ששירות מוניות השירות החכמות שהקים הוא עדיין מוגבל ומגיע רק עד הרחוב ה־32 במנהטן. בצפון הוא גובל ברחוב 110, המקביל לצלע הצפונית של הסנטרל פארק.

קראו עוד בכלכליסט

הסיבה לאזור הפעילות המוגבל היא שהאלגוריתם של ויה, חברת סטארט־אפ צעירה שהוקמה רק לפני שנתיים ומסיעה מוניות חכמות ברחבי העיר, חישב שזהו האזור היעיל ביותר לבחון בו את השירות שעדיין עושה את צעדיו הראשונים.

ויה מביאה לניו יורק את בשורת מוניות השירות מישראל. אלא שבשונה ממה שנוסע בכבישי הארץ, המוניות הניו יורקיות של ויה הן חכמות ומונחות על ידי אפליקציה שיודעת לאסוף שורה של נוסעים על גבי אותו המסלול, להעלות אותם ולהוריד אותם במרחק סביר, ולגבות מהם מחיר נמוך יחסית לאלטרנטיבות.

נסיעה במונית או בשירות של אובר מהאפר ווסט סייד יכולה לעלות 15–20 דולר. בוויה אותה הנסיעה תעלה 5 דולר (אם אתה משתמש רשום באפליקציה. לנוסע מזדמן היא תעלה 7 דולר). ואף על פי שהנוסע יידרש להצטופף עם נוסעים נוספים, הנסיעה תארך זמן כמעט דומה לזה של נסיעה במונית רגילה, אבל תעלה שליש ממחירה.

40 אלף משתמשים רשומים, 300 אלף נסיעות

 

חוויה אישית עם סטיוארט וקלייר במונית כך הפעיל כתב "כלכליסט" את אפלקציית ויה בניו יורק והגיע בתוך 20 דקות בחברת עוד 3 נוסעים ליעדו, הרבה פחות מנסיעה באוטובוס אסף גלעד, 3 תגובותלכתבה המלאה

השירות הזה, שעדיין מוגבל מאוד בטריטוריה שאותה הוא משרת, הפך לפופולרי במיוחד בשנה האחרונה בקרב ניו יורקרים צעירים שנוסעים מביתם בשכונות האפר ווסט סייד או אפר איסט סייד אל מרכז העיר העסקי המכונה מידטאון — אזור המאוכלס בעיקר בידי גורדי שחקים ותאגידי ענק. הוא משרת אותם גם בדרך חזרה, אך בינתיים לא מסייע להם לנסוע למרכזי הבילוי, שכן השירות נסגר ב־21:00. כך האלגוריתם מצמצם עלויות ומתמקד בשעות העבודה בלבד. ובכל זאת, כיום משתמשים באפליקציה 40 אלף משתמשים רשומים שביצעו עד כה 300 אלף נסיעות תוך גידול מתמיד.

גם עבור הנהגים מדובר בחוויה אחרת: 500 הנהגים של ויה מקבלים משכורת קבועה שעומדת על 33 דולר בשעה, בעוד ששכרם של הקולגות בחברות כמו אובר או ליפט משתנה ונקבע כעמלה הנגזרת מעלות הנסיעה. עוד בניגוד לאובר, אלה הם נהגים מורשים המחזיקים ברישיון הסעה שנוהגים ברכבי הסעות או ברכבים מסחריים, ולא אנשים פרטיים שעל הדרך לעבודה מסיעים אחרים. מרבית הנסיעות נערכות ברכבים מסחריים שחורים וחדשים מסוג סברבן של שברולט או אסקלייד של קאדילק. הרכבים האלו כוללים ארבעה מושבים לנוסעים ועוד שלושה המוקדשים לתיקיהם ולחפציהם.

מונית של ויה, צילום: אסף גלעד מונית של ויה | צילום: אסף גלעד מונית של ויה, צילום: אסף גלעד

ממשק האפליקציה בזמן נסיעה, צילום: אסף גלעד ממשק האפליקציה בזמן נסיעה | צילום: אסף גלעד ממשק האפליקציה בזמן נסיעה, צילום: אסף גלעד

אחד המשתתפים הבולטים בסבב הגיוס של ויה, שעליו השלמתו הכריזה החברה ביום חמישי האחרון, הוא המיליארדר רומן אברמוביץ' שעושה את צעדיו הראשונים בהשקעות בהייטק הישראלי. אברמוביץ’ השקיע כבר בחברת הסוללות הנטענות במהירות, Storedot, חברת בדיקת תשתיות הגז והמים AcousticEye ובמיזם iAngles. את ההשקעה ביצע אברמוביץ' באמצעות חברת ההשקעות שלו Ervington, והצטרפו אליו גם הקרנות פיטנגו ו־83North הישראליות וקרן הרסט האמריקאית.

רק לפני שנה גייסה ויה 10 מיליון דולר מגריילוק ישראל, שמה הקודם של קרן 83North, ומהמשקיע מיטש קאפור, מייסד לוטוס שנמכרה ליבמ. כלומר, פחות משנתיים לאחר שנוסדה, ויה גייסה כבר 37 מיליון דולר.

בשביל להראות לי היכן הכל התחיל, מבקש רמות שנתחיל את הסיור ברחוב 91 פינת יורק, בפינה צפונית־מזרחית ומרוחקת של מנהטן.

הנסיעה לשם אפשרית רק באוטובוס ואורכת כשעה מהמידטאון. ולא שמדובר במרחק גדול: ריבוי הרמזורים והתחנות מאלץ את האוטובוס לעצור ולהמתין כמעט מדי דקה. "כשהתחלנו כאן, חשבנו כמה הנקודה הזו רחוקה מכל מקום", מספר רמות בבית הקפה של אלי צברי ברחוב ה־91. "יש בו גישה גרועה לתחתית, והאלטרנטיבה היא אוטובוס עם משך נסיעה ארוך מאוד, או מונית יקרה".

ההתחלה: מחלקים פליירים ומשכנעים נוסעים

 

בספטמבר 2013 החלו הוא ואורן שובל להפעיל את השירות שפעל חמש שעות בלבד, בזמני השיא בבוקר ובערב. המכוניות הראשונות שגייסו אספו את הנוסעים הראשונים משדרת יורק והורידו אותם בשדרה החמישית. המסלול חזרה היה זהה, אבל הפוך. "חילקנו להם פליירים, ושכנענו אותם להירשם לשירות ולהיכנס למכונית", מספר רמות.

קודם לכן עשו רמות ושובל חקר שוק. הם קיבלו מתאגיד המוניות והלימוזינות הממשלתי של ניו יורק הררים של נתונים על הנסיעות הנערכות בעיר — נתונים שפתוחים לכל דורש מתוקף חוקי חופש המידע האמריקאיים ומכילים לא רק מסלולים אלא גם מחירים, זמנים ומרחקים.

השניים ציפו לראות צפיפות גדולה של נסיעות בבוקר ובערב, אך הופתעו לראות כי קצב הזמנת הנסיעות בניו יורק קבוע בכל שעות היום למעט בסביבות 17:00. בשעה זו מתרחשים חילופי המשמרות בין נהגי המוניות ומספר הנסיעות צונח דרמטית."אי אפשר למצוא מונית בניו יורק ב־17:00, מה שמתסכל ניו יורקרים רבים", אומר רמות. "אבל הדבר החשוב שהנתון הזה מספר לנו הוא שקיים ביקוש גבוה לנסיעות, יותר מכלי רכב שמסוגלים לספק אותו, אפילו אם בניו יורק יש 13 אלף מוניות. זו הסיבה שחברות כמו אובר וליפט מצליחות כאן, כי הן מזריקות לשוק היצע נסיעות שלא היה קיים קודם לכן. הן משתמשות בנהגים פרטיים ובעצם מכניסות אותם למעגל המסיעים, אבל הביקוש הזה עדיין לא הושבע".

"באובר אתה מזמין מכונית. בוויה אתה מזמין כיסא"

 

ויה לא היתה הראשונה שפיתחה שירות שבו יכולים נוסעים שונים לחלוק ביניהם נסיעה. בישראל היתה זו Waybetter שנסגרה מחוסר מימון, ובארה"ב פעלו Fair Share ו־Wheelz, שנכסיה נמכרו לחברת שיתוף הרכבים RelayRides. "שאר השירותים העמיסו על הנוסע את ארגון השותפים לנסיעה ונתנו לו להמתין שתעבור לידו נסיעה זמינה", אומר רמות. "בוויה אתה פשוט מזמין נסיעה ואינך יודע האם תהיה לבד או תשב עם עוד כמה, אבל מה שבטוח הוא שהמכונית תגיע אליך ושהמחיר לא ישתנה. במוניות או באובר אתה מזמין מכונית. בוויה אתה מזמין כיסא".

מן הסתם, נסיעה בוויה לא תהיה נוחה לכל הסיטואציות. מי שדרושה לו פרטיות כי יש לו שיחה עסקית חשובה או נמצא בדייט רומנטי — עדיף לו שייתפוס מונית או יזמין אחת.

"ויה היא כיסא בהזמנה למי שצריך להגיע במהירות ובזול, ואין לו סיבה לשלם סכום גבוה יותר באותו הרגע", מסביר רמות. מרכיב שלישי שרמות מסמן כיתרון על פני המתחרות הוא אלגוריתם מיוחד האחראי לניתוב מוניות השירות שבונה נתיב בין כל נקודות האיסוף וההורדה, מקצה את המוניות לאנשים לפי המרחק והזמן להגעתם, ואומר לנוסע היכן לחכות.

מעל לכל, וויה רואה בעצמה כחברה טכנולוגית. מייסדיה, רמות ושובל, הם יוצאי תוכנית תלפיות היוקרתית של חיל האוויר. החברה מעסיקה כ־30 עובדים. מחלקת הפיתוח של החברה ממוקמת בתל אביב ומעסיקה 15 אנשי תוכנה ואלגוריתמאים. בארה"ב מועסקים 15 אנשי אופרציה ושיווק.

הכסף שגויס על ידיה ישמש את וויה כדי להתרחב אל מעבר לרצועה הצרה במנהטן. החברה רוצה להגיע לברוקלין, בוסטון, שיקגו, סן פרנסיסקו, סיאטל, וושינגטון ופילדלפיה.

יש לציין כי לא בטוח כלל וכלל שוויה היא חברה רווחית, נכון להיום, וזאת משום ששכר הנהגים הוא קבוע ועל מנת לכסות את ההוצאות ולהגיע לרווחיות, המוניות צריכות להיות מלאות כמעט תמיד, וזה אתגר לא קטן. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות