אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה נשאר ולא כואב צילום: נמרוד גליקמן

מה נשאר ולא כואב

אחרי קרוב ל־30 שנות פעילות, כנסיית השכל מפשיטה את שיריה מהעיבודים המוכרים. התוצאה חזקה ומרגשת

07.04.2015, 08:23 | שי ליברובסקי

במת הזאפה חשוכה, ועליה יושבים חמשת חברי כנסיית השכל. עד שיתחיל "דברים בלחש", השיר הראשון, הלהקה מנגנת קטע אינסטרומנטלי עדין ומאופק: הפסנתר נותן את הטון, ולצדו גיטרה, תופים, בס וסקסופון, שצץ לרגעים משובחים במהלך הערב.

כנסיית השכל קיימת כבר קרוב ל־30 שנה, ועדיין יש בה משהו חמקמק ומרתק. הזהות המוזיקלית שלה מושכת לכיוונים שונים: בין רוק מערבי לשורשים ים־תיכוניים, בין טקסטים ליריים לשירים פשוטים וישירים, בין סיבובי הופעות בליווי 40 נגנים להופעות מינימליסטיות כמו הסיבוב הנוכחי. "קוראים למופע הזה 'מתפשטת', אבל אל תדאגו - אנחנו לא נתפשט", מבהיר הסולן יורם חזן בתחילת ההופעה. "הכוונה היא לקחת את השירים ולהפשיט מהם את העיבודים מהתקליטים. להביא אותם לבסיס של הכתיבה".

כנסיית השכל בהופעה, צילום: נמרוד גליקמן כנסיית השכל בהופעה | צילום: נמרוד גליקמן כנסיית השכל בהופעה, צילום: נמרוד גליקמן

אפשר לפרש את ההגדרה "הבסיס של הכתיבה" בכל מיני צורות. ב"למאיה יש אקדח" היה משקל רב לפסנתר, שאפילו הגיח לסולו קצרצר בסוף השיר. ב"מעל הים" כלי ההקשה מילאו את נפח השיר באופן שאפשר לו להישבר בקלות למקצב ים־תיכוני שמח. גם ב"אני מאמין" שבא אחריו הצליח המתופף דניאל זייבלט ליצור אווירה ייחודית באמצעות שילוב מרשים של כלי הקשה ותופים.

פרשנות פחות מחמיאה ל"בסיס של הכתיבה" אפשר היה לגלות ברצף של שלושה שירים ("אושר", "אפילו אז", "האהבה שלי") שנוגנו באמצע ההופעה והרגישו מעט שטוחים וצפויים - גם מבחינת ביצוע וגם מבחינת עיבוד. אבל אז הגיע "תנו לי לשתות" ששבר את הקרח, כשהקלידן עמי רייס מזגזג בין הפסנתר למלודיקה. ב"ידיים למעלה" הוא כבר החליף לאקורדיון, ואת הגיטרה של דוד רז החליף יוקלילי. "יוקלילי זה כלי מעצבן שמתאים רק לשיר אחד", טען חזן.

"מה נשאר" הפגיש כמה מהניגודים הבולטים של הלהקה: מצד אחד השיר השמח וכלי ההקשה הים־תיכוניים, שגוררים מחיאות כפיים ושריקות מהקהל, מצד שני גוון הקול המחוספס של חזן והטקסט האפלולי. החיבור מוצלח ביותר.

ההדרן סיפק חתימה מוצלחת ביותר לערב: "שום דבר לא יפגע בי", שכתב החייל ארז שטרק שנפל באסון המסוקים, קיבל ביצוע מינימליסטי מדהים והעביר צמרמורות בקהל. לפני השיר האחרון חזן התנצל בפני מי שזיהה צרידות בקולו, והודיע שנולד לו ילד ראשון והוא לא ישן בימים האחרונים. הקהל כמובן הריע.

ההופעה הבאה: 16 באפריל, אמפי שוני (עם מיכה שטרית וארקדי דוכין).

רגעים שנזכור ביום שאחרי

1."שום דבר לא יפגע בי". השיא המרגש של הערב

2. "היינו עושים אהבה" בעיבוד מעניין שנשען דווקא על תופים ובס

3. "מעל הים". חיבור מושלם בין האופל והשמחה של הלהקה

תגיות