אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הישראלים מחפשים ומשווים במובייל, אך עדיין קונים בחנויות

הישראלים מחפשים ומשווים במובייל, אך עדיין קונים בחנויות

סקר שוק מקיף שנעשה עבור חברת פייפאל לגבי קניות מקוונות בישראל מצא כי ישראלים הוציאו 7.9 מיליארד שקל ברשת ב־2014, מתוכם כמעט מיליארד שקל באמצעות מכשירים ניידים, וכי מגמת הרכישה במובייל תמשיך להתחזק. למרות זאת רבים עדיין חוששים לקנות דרך הסמארטפון והם לא ממהרים לוותר על מראה עיניים

08.04.2015, 07:02 | עומר כביר

מגמת הרכישה באמצעות מכשירי המובייל מתחזקת וב־2014 שוק הקניות המקוונות בישראל עמד על 7.9 מיליארד שקל, עלייה של 14% לעומת 2013 — כך לפי נתונים שנמסרו ל"כלכליסט" שמתבססים על מחקר שוק וסקר מקיף שערכה חברת המחקר Ipsos MORI עבור חברת התשלומים פייפאל. הנתונים הנם חלק ממחקר גלובלי שהקיף 17.6 אלף נשאלים ב־22 מדינות, ונועד למפות את הרגלי הקניות המקוונות של גולשים תוך עמידה על עליית מכשירי המובייל כגורם דומיננטי בתחום. ניכר כי העלייה ברכישות באמצעות מכשירי המובייל, שבלטה גם בבלאק פריידי האחרון, נמשכת.

קראו עוד בכלכליסט

לפי המחקר, בשנים הקרובות צפוי היקף הרכישות של ישראלים ברשת לגדול מדי בשנה בשיעור דו־ספרתי ולהגיע ב־2016 להיקף של מעל 10 מיליארד שקל. בשנים הקרובות יואט קצב הצמיחה של השוק, אך עדיין ישמור על קצב גבוה: ב־2015 צפוי השוק לגדול ב־14% ל־9.02 מיליארד שקל, וב־2016 הוא יצמח ב־12%.

מנוע הצמיחה העיקרי בישראל עתיד להיות הרכישות ממכשירי מובייל. אלו עדיין מהוות חלק קטן יחסית מכלל שוק הרכישות המקוונות בישראל, אך קצב הגידול שלהן גבוה יותר מפי שניים. כך למשל, ב־2014 היקף הרכישות במובייל בישראל עמד על 936 מיליון שקל — גידול עצום של 43% מ־2013, אז עמד היקף הרכישות על 654 מיליון שקל. בשנה הנוכחית צפויות רכישות המובייל לרשום צמיחה של 38% ולהגיע ל־1.3 מיליארד שקל, וב־2016 הן עתידות לצמוח ב־36% ל־1.76 מיליארד שקל. הסמארטפון, אגב הוא מכשיר מובייל פופולרי יותר לקניות מאשר הטאבלט: 37% מהישראלים ביצעו רכישה כלשהי באמצעותו לעומת 15% בלבד באמצעות טאבלט. "בישראל אחוז החדירה של מובייל הוא מהגבוהים בעולם", אומר ל"כלכליסט" מנהל אזור ישראל ואפריקה בפייפאל, אפי דהן. "הישראלים מחוברים לטלפון שלהם כמעט 24 שעות ביממה. יותר סוחרים מבינים זאת ומבצעים התאמות לאתרים שלהם ולצרכנים יש יותר ויותר הזדמנויות לקניות במובייל".

קטגוריית מוצרי התינוקות תצמח

 

חרף הנתונים, הצמיחה בישראל אינה מרשימה ביחס למדינות אחרות. שיעור הצמיחה השנתי של קניות מקוונות בשנים 2013–2016 צפוי לעמוד בישראל על 15%, גבוה רק במעט מהממוצע העולמי שיעמוד על 13%. שיעור הגידול ברכישות במובייל יהיה, מנגד, נמוך מהממוצע העולמי ויעמוד על 39% בלבד לעומת גידול גלובלי של 42%.

תחום הגידול המשמעותי ביותר ברכישות מקוונות ב־2015 צפוי להיות, לפי המחקר, בקטגוריית מוצרי ילדים ותינוקות שתגדל ב־17%. קטגוריה זו נחשבת ליקרה יחסית, במיוחד בכל הנוגע למוצרי תינוקות שעלולים להיות נטל כבד על התקציב המשפחתי.

במקום השני נמצאת קטגוריית המוצרים הביתיים, שתגדל ב־16%, ולאחריה קטגוריית מוצרי המזון והאלכוהול וקטגוריית הפנאי והתחביבים שיגדלו ב־15% כל אחת. תחום מוצרי בריאות ויופי צפוי לגדול ב־13%, ותחומי הבגדים והאקססוריז ומוצרי האלקטרוניקה יגדלו ב־11% כל אחד. קטגוריית הבידור צפויה לרשום גידול של 10%, התיירות והתחבורה 9%, והרכישה המקוונת של כרטיסים לאירועים צפויה לגדול ב־8%.

הקטגוריות האחרונות, ובפרט מוצרי אלקטרוניקה ותיירות, נחשבות זה כמה שנים לקטגוריות פופולריות במיוחד ברשת. לכן אין להתפלא על שיעור הגידול הנמוך יחסית אצלן, שכן נראה שהן קרובות יותר לרוויה מאשר קטגוריות אחרות שנמצאות בשלבי התפתחות מוקדמים יותר.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

 

הישראלים מהססים לקנות בסמארטפון

 

לרכישות במובייל עדיין יש מקום רב להתפתח, ולפי הסקר של פייפאל, ב־12 החודשים שקדמו לעריכתו רק 37% מהנשאלים בישראל קנו לפחות מוצר אחד באמצעות סמארטפון. מדובר בנתון נמוך משמעותית לעומת מדינות כמו סין, שנמצאת בראש הדירוג עם 68%, איחוד האמירויות הערביות (57%) וטורקיה (53%). אך עדיין מדובר בנתון גבוה מהממוצע העולמי (33%) או ממדינות מערביות כמו בריטניה (33%), ארה"ב (31%), גרמניה (26%) או צרפת (21%).

בממוצע העולמי, בני 18 עד 34 מהווים 59% ממבצעי הקניות בסמארטפון, לעומת 44% מכלל מבצעי הקניות המקוונות. בישראל, לעומת זאת, השיעורים בשתי הקטגוריות זהים ועומדים על 51%. למעשה, ישראל היא המדינה היחידה מבין אלו שנבדקו, שבה חלקה של קבוצת גיל זו מקרב רוכשי המובייל לא גבוה מחלקה מקרב כלל מבצעי הקניות המקוונות.

חלק אחר בסקר בדק מהן הפעולות הפופולריות שנוגעות לקניות במכשירי סמארטפון בקרב ישראלים. מרבית הנשאלים אמרו שבשנה שקדמה לסקר הם השתמשו בסמארטפון כדי לחפש מידע על מוצר (54%) או כדי לאתר מידע על חנות או בית עסק (53%). יותר משליש (37%) השתמשו בסמארטפון כד להשוות מחירים בעת ביקור בחנות פיזית, 29% השתמשו במכשיר כדי לקרוא ביקורות על חנויות או מוצרים, ו־27% הורידו אפליקציה של בית עסק אהוב עליהם.

מנגד, רק 16% מהנשאלים השתמשו בסמארטפון כדי לבצע רכישות בבית או במשרד, 13% השתמשו במכשיר כדי לבצע רכישה בבית עסק ו־11% כדי לבצע רכישה תוך כדי תנועה (למשל, בעת נסיעה או הליכה ברחוב). 10% השתמשו בסמארטפון כדי לבצע הזמנה מראש (למשל של מזון או שתייה) לפני הגעה לבית העסק לאיסוף ההזמנה, 7% לתשלום עבור טובין דיגיטליים, 6% כדי לשלוח כסף לאנשים אחרים, 4% כדי להודיע לבית עסק על הימצאותם בשטח, ו־3% בלבד השתמשו בסמארטפון כדי לשלם באמצעות מגע בבית עסק פיזי (למשל, עם שירות אפל פיי).

הנתונים מצביעים באופן ברור על העדפות השימוש של ישראלים בכל הנוגע לסמארטפון שלהם. הניידות וקלות התפעול של המכשיר הפכו אותו לאמצעי מועדף בכל הנוגע לביצוע חקר שוק ופעולות אחרות הקשורות להכנה לקנייה — פעולות שמבוצעות על ידי מרבית בעלי הסמארטפונים או חלק ניכר מהם. עם זאת, כאשר מגיעים הישראלים לרגע האמת, מרביתם עדיין מעדיפים לבצע את הרכישה שלא באמצעות הסמארטפון אלא בדרכים מסורתיות יותר, דוגמת קנייה מהמחשב או רכישה פיזית בחנות.

ואולם, לא מדובר בהכרח בתפיסה שמרנית שעלולה לקבע את השוק. בשאלה אחרת התבקשו הנשאלים להשיב אילו פעולות הם לא ביצעו בסמארטפון אך יהיו מעוניינים לבצען בעתיד. וכאן, בראש הדירוג מופיעות תשובות שנוגעות לרכישות בפועל. כמעט רבע מהנשאלים (24%) אמרו שיהיו מעוניינים להשתמש בסמארטפון כדי לבצע הזמנה מראש לפני הגעה לבית העסק, 19% רוצים לשלם באמצעות מגע (חדשות מצוינות לשירותים כמו אפל פיי), 17% מעוניינים להשתמש במכשיר לביצוע רכישות בתוך בית עסק ו־14% כדי לבצע רכישות בבית או במשרד.

שירות התשלום אפל פיי שירות התשלום אפל פיי שירות התשלום אפל פיי

 

החוויה במובייל עדיין לא טובה

 

עבור ישראלים רבים, הנכונות לבצע רכישות באמצעות הסמארטפון מוגבלת על ידי כמה חסמים בולטים, ובראשם העובדה שהמסך של הסמארטפון קטן מדי עבורם; העדפה לבצע רכישות מקוונות ממחשב, דאגות לגבי האבטחה של הקנייה במכשיר המובייל; והעובדה שממשקי המשתמש אינם נוחים דיים (פייפאל לא סיפקה את שיעור המשיבים המדויק לכל חסם). לפיכך נראה שהרחבת אפשרויות הרכישה במובייל, שכלול של ממשקי הקנייה והתשלום ושיפור האמינות של הליך הרכישה יסייעו למשוך קונים נוספים, שבבירור מביעים נכונות להתנסות ברכישות באמצעות הסמארטפון שלהם.

בסך הכל הישראלים מגלים אהדה רבה לשימוש בסמארטפון לקניות מקוונות, ובעיקר באפליקציות מובייל (בניגוד לאתרי מובייל). 38% מהנשאלים אמרו שאפליקציית מובייל היא דרך נוחה לשלם ברשת או בבתי עסק, 35% ציינו לחיוב את העובדה שהיא מייתרת את הצורך בנשיאת ארנק פיזי עם מידע אישי וכרטיסי אשראי, שליש סבורים שהיא דרך תשלום מהירה, ו־29% ציינו לטובה את האפשרות לקבל אישור תשלום מיידי.

"יש עוד דרך לעשות, אך אנחנו בכיוון הנכון", אומר דהן. "אנשים משתמשים בנייד לבדוק מחירים, לאסוף מידע ולמצוא את המוצר הטוב ביותר, אבל כשזה מגיע לקנייה עצמה, עדיין יש מקום לשיפור. החוויה המוצעת היום עדיין לא טובה מספיק במובייל. אם הקנייה והתשלום לא עובדים מהר, חלק ובצורה בטוחה, אנשים לא ישלימו את הקנייה מהנייד".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
לפחות אצלי החשש הוא לא מאבטחה או מסך קטן....
הסיפור בישראל 2015 הוא אחר לגמרי (בלי לרמוז על שום עסק .. כמה "חסמים" שגורמים לי למעט ברכישות אונליין בישראל: 1. אי עמידה בזמנים .. שלם וחכה ... נהיה בקשר .. אין במלאי ... איך בארה"ב הגדולה אפשר לתאם לוגיסטית אספקה תוך 24 שעות ובגוש דן הקטנטן אי איפשר לספק בתוך יום ? 2. איסוף עצמי במחסנים שנמצאים בסוף העולם שמאלה. 3. הרשמה מייגעת .. המון פרטים אישיים.. מיילים , תעודות זהות ... אפילו כדי להזמין פיצה ? למה אני צריך להיות חבר מועדון או להרשם באתר ? תנו לי לשלם באשראי או פייפאל בלי יותר מידי בלגנים - ואשרו אספקה רק אחרי שהתשלום אושר. אפשרו קנייה מזדמנת ...לא כל אחד רוצה להרשם, להיות חבר .. לקבל מיילים על מבצעים ובסוף לגלות שפרצו לאיזה מאגר והפרטים שלו דלפו. 4. לתאם קבלה עם שליחים ... איכשהו זה לא עובד כמו באמריקה ... בקיצור - לפחות בשבילי .. זה לא המסך, זו לא האבטחה. בהרבה מקרים יותר מהר ויעיל פשוט ללכת לחנות ולקנות.. במקום לקבל מפח נפש ועצבים. כמו שכתבתי.. אפילו לגבי פיצה .. יותר מהיר להתקשר מאשר להרשם ... למלא המון פרטים לא חשובים ... יש כמה יוצאים מן הכלל אבל בשביל שלא יגידו שאני "מטעם" לא אפרט ... בשביל שתהיה מהפכה - צריך לשפר את אמינות התהליך.
ת  |  08.04.15