אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

צוללת, על יבש

חיל הים מפעיל סימולטורים כדי להכשיר לוחמי צוללות וספינות טילים, ובכך חוסך ימי הפלגה יקרים ומצמצם אפשרות לתאונות

10.04.2015, 08:09 | עוזי בלומר

בשנים האחרונות עובר חיל הים תהליך שינוי והצטיידות משמעותי. כיום משרתות בחיל הים ארבע צוללות מדגם דולפין מתוצרת גרמניה, ועד שנת 2017 אמורות לשרת בו שש צוללות מתקדמות שעלות כל אחת מהן כחצי מיליארד דולר.

מטבע הדברים, שעות אימון והפלגה בצוללת או בספינת טילים עולות כסף רב. בנוסף, בהפלגה ובעיקר בצלילה מתחת למים קיימת אפשרות לתאונות ותקלות מסכנות חיים. כדי להתמודד עם הבעיות האלה מפעילים בחיל הים סימולטורים של סטי"לים וצוללת, ואנחנו קיבלנו הצצה קטנה לאימוני חיל הים במתקנים האלה.

סימולטור הצוללת בנוי באופן שמחקה כמעט לחלוטין את מבנה החלק המקביל לו בצוללת האמיתית. כל המתקן עומד על מנגנון הידראולי שמגיב לתנועות הניהוג המבוצעות בו. כשהנהג מושך את הההגה ו"מעלה" את הצוללת, מתרומם חרטום הסימולטור בהתאם, וכדאי לכל מי שנמצא בתוכו להיאחז מיד במעקה או חפץ שמעוגן היטב למקומו. כשמתורגלת עלייה מהירה אל פני המים, צונח כל החלק האחורי של הסימולטור, וכך הוא גם נוטה ומתגלגל ימינה או שמאלה, כשמתורגלת הטיה או פנייה של הצוללת.

בסימולטור ספינת הטילים מתורגלים חניכי קורס חובלים במצבי ים שונים, ובמצבים טקטיים שונים. הסימולטור בנוי בצורת גשר פיקוד של ספינת טילים, ואת מקום החלונות הרגילים מחליפים מסכי מחשב עליהם מוקרן הים או האזור בו "שט" הסימולטור. מדריכי הסימלטור יכולים להזין לתוכו מצבי ים שונים, מים רגוע ועד ים סוער מאד, מיום בהיר ועד לילה גשום, ומהפלגה בים הפתוח עד כניסה למספר רב של נמלים ואזורי מטרה רלוונטיים. בחדר סמוך מתורגלים החניכים בתפעול מערכות המכ"ם והניווט, ובשליטה בהגה ובתפעול המנוע. כל הפעילות מתועדת, וכל חניך מקבל משוב על אופן תפקודו במהלך ה"הפלגה". 

אגב, האשליה של "גשר הפיקוד" עובדת, לפחות עלי. תוך דקות ספורות מול מסכי הים הסוער, התחלתי להרגיש סימנים ראשונים למחלת ים, ושמחתי לצאת לחלל פתוח ויציב.

צוללת חיל הים, אח"י תנין, צילום: דובר צה"ל צוללת חיל הים, אח"י תנין | צילום: דובר צה"ל צוללת חיל הים, אח"י תנין, צילום: דובר צה"ל

תגיות