אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מקום שלישי: IronSource - הברזל החם של עולם ההמלצות צילום: תומי הרפז

מקום שלישי: IronSource - הברזל החם של עולם ההמלצות

איירון סורס עברה מסרגלים להמלצות לאפליקציות מובייל תוך אחיזה בשווי הגבוה ביותר לסטארט־אפ ישראלי

23.04.2015, 17:20 | אסף גלעד
רק לפני חמש שנים היתה איירון סורס (IronSource) חברה קטנה בשם פוקסטאב, שפיתחה תוספים לדפדפן פיירפוקס. כיום היא אימפריית התקנות תוכנה שמעסיקה 550 עובדים, ורק לאחרונה השלימה גיוס של יותר מ־100 מיליון דולר ממשקיעים כמו לן בלווטניק וחיים סבן. חציו השני של הסיבוב, שנסגר השנה, שיקף לאיירון סורס על פי ההערכות שווי של 1.15 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לחברת הסטארט־אפ הישראלית הגדולה ביותר בהיבט זה.

איירון סורס היא לא רק אחת מחברות התוכנה הצומחות בארץ, אלא גם נחשבת לאחת ממפיצות התוכנה הגדולות בעולם למחשב האישי ולמובייל. היא מדורגת שנייה אחרי Admob של גוגל בהפצת אפליקציות לאנדרואיד, כאחראית על 17% מההתקנות בה. רכיב התוכנה שלה, המציע לבעלי אפליקציות אפשרויות בקרה, ניתוח והמלצות, מותקן כבר על כמעט 3 מיליארד מכשירים שמשרתים יותר ממיליארד משתמשים בחודש.

עובדי איירון סורס. שרדה בהצלחה את צניחת סרגלי הכלים, צילום: תומי הרפז עובדי איירון סורס. שרדה בהצלחה את צניחת סרגלי הכלים | צילום: תומי הרפז עובדי איירון סורס. שרדה בהצלחה את צניחת סרגלי הכלים, צילום: תומי הרפז

כבר בתחילת העשור הנוכחי היתה איירון סורס אחד ממנועי ההתקנה הגדולים ביותר לתוכנות במחשב האישי: ענקיות אנטי־וירוס כגון סימנטק ו־AVG נעזרו בה, לצד מיקרוסופט, סקייפ, אדובי והאתר Cnet. איירון סורס פיתחה שיטות לקידום מפתחי תוכנה שמשלמים לה סכומים גבוהים על חשבון חבריהם, מה שהוביל לא מעט ספקיות תוכנה לשלם לה הון תועפות.

כמו חברות רבות ישראליות בעידן סרגלי הכלים, איירון סורס פרחה כשגוגל, יאהו ומיקרוסופט התחרו זו בזו ושילמו לה ולמפיצות שכמותה מיליוני דולרים כדי לדחוק את המתחרות מהשוק. אולם עם היחלשות התחרות והרגולציה שהענקיות החלו לכפות על תחום סרגלי הכלים, נחלשו חברות ישראליות רבות ובהן בבילון וקונדואיט. איירון סורס היתה אחת היחידות שביצעו מעבר חלק לעולם המובייל, שאחראי היום ליותר ממחצית מהכנסותיה. הצמיחה הגדולה של משחקי המובייל אפשרה לה גם להיחשף בעקיפין לשוק הרווחי של מכירת מוצרים וירטואליים בתוך משחקים.

עם לקוחותיה הבולטים נמנות אפליקציות ענק כקנדי קראש, טמפל ראן, טוויטר וספוטיפיי. ואולם, איירון סורס לא שוקטת על השמרים: עומדים לרשותה עשרות מיליוני דולרים שאותם תוכל לנצל כדי להוסיף לקוחות רבים יותר למעגל האפליקציות שלה, גם באזורים גיאוגרפיים חדשים כמו מזרח אסיה. אתגרים נוספים יהיו לקחת נתחי שוק מ־Admob של גוגל ולפתח יכולות רבות יותר של בקרה, המלצות וטכנולוגיות חדשניות של פרסום על גבי אפליקציות.

מוצר: מנוע להתקנת תוכנות ואפליקציות

שנת הקמה: 2009

עובדים: 550

מיקום: תל אביב

מייסדים: תומר בר זאב והאחים רועי, אייל ואיתי מילרד, ארנון חריש, תמיר כרמי, נתנאל שדמי ועומר קפלן.

מנכ"ל: תומר בר זאב

השקעות: 123 מיליון דולר מאקסס של לן בלווטניק, חיים סבן, כרמל, לאומי־טק, דיסרפטיב של טל ברנוח, ופינג אן ו־CBC הסיניות

הכנסות מוערכות ב־2014: 300 מיליון דולר

הכנסות צפויות ב־2015: 400 מיליון דולר

תגיות