אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעוד שלוש שנים: כביש גישה חדש לירושלים - בעלות של מיליארד שקל צילום: ששון תירם

בעוד שלוש שנים: כביש גישה חדש לירושלים - בעלות של מיליארד שקל

לפי משרד התחבורה, הכביש עתיד לחסוך למשק הישראלי 100 מיליון שקל כבר בשנה הראשונה לפתיחתו

20.04.2015, 11:53 | ליאור גוטמן

משרדי האוצר והתחבורה יחפשו החל מהבוקר (ב') זכיין חדש לאחד מפרויקטי תשתיות התחבורה הגדולים שייצאו לדרך עוד בשנת 2015. מדובר בכביש הגישה החדש לירושלים, הידוע יותר בכינויו כביש מס' 16. על פי התוכנית, הכביש יחבר בין מחלף מוצא שממוקם באמצע כביש ירושלים-תל אביב לבין ירושלים בשתי נקודות; הראשונה באזור גבעת שאול והשניה בדרך בגין (בסמוך לגבעת מרדכי).

קראו עוד בכלכליסט

משרד התחבורה טוען שבדיקת כדאיות שערכו כלכלני המשרד מצביעה כי הכביש עשוי לחסוך למשק הישראלי כ-100 מיליון שקל כבר בשנה הראשונה לפתיחתו. בשנים שלאחר מכן צפוי החיסכון לגדול לכ-400 מיליון שקל, כאשר מקור החיסכון הוא בזמן ובהוצאות התפעול של כלי הרכב. עוד נמצא בבדיקה שהכביש החדש יצמצם את מספר כלי הרכב הנכנסים לירושלים, דרך הכניסה המערבית (גינות סחרוב) בכ-30%. מדובר בהפחתה של כאלף כלי רכב בשעה (בשעות השיא בבוקר), לכל כיוון.

במשרד האוצר מחדדים שהפרויקט יבוצע בשיטת PFI (כלומר - Private Finance Initiative), מה שאומר שהמגזר הפרטי יהיה אחראי על כל שלבי התכנון, הבנייה, המימון והאחזקה.

בניית המנהרה לרכבת המהירה לירושלים, צילום: עמית שאבי בניית המנהרה לרכבת המהירה לירושלים | צילום: עמית שאבי בניית המנהרה לרכבת המהירה לירושלים, צילום: עמית שאבי

על פי ההערכות, עלות הפרויקט כולו היא כמיליארד וחצי שקל כאשר חלקו של הזכיין נאמד ב-900 מיליון שקל עד מיליארד שקל. תקופת הסלילה עד לפתיחת הכביש נאמדת בשלוש שנים. מי שילווה את המכרז יהיה סגן בכיר לחשבת הכללית, רו"ח יריב נחמה.

לפי משרד התחבורה, אורכו של הכביש החדש יהיה כ-5 קילומטרים והוא יכלול 2 נתיבים, בני 2 מסלולים כל אחד. הכביש יעבור ברובו דרך 2 מנהרות, באורך של קילומטר וחצי כל אחת ויכלול שלושה מחלפים, באזור מוצא, בנחל רבידה ובצומת בייט.

חלק מנתיבי ישראל

התוכנית לבניית כניסה חדשה לירושלים נכללה במקור בפרויקט "נתיבי ישראל" שאושרה עוד באפריל 2010, אולם בעיות תקציב דחו את הביצוע משנה לשנה. אישור התוכניות בוצע בתחילת 2014, אז גם החליט שר התחבורה ישראל כץ לקרוא את הכביש על שמו של הרב עובדיה יוסף ז"ל.

סלילת כביש 16 משלימה למעשה את תוכנית השדרוג של כביש הגישה החדש לירושלים, כך שיבוטל קטע הכביש בסיבוב מוצא ובמקומו ייבנו שני גשרים מקבילים, באורך של כ-900 מטרים כל אחד. הגשרים יתחברו ישירות לכביש 16 ויהוו כניסה נוספת לדרום הבירה, זאת, בנוסף לרכבת החשמלית המהירה (פרויקט A1, חצי שעה בין תל אביב לעיר הבירה)

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
3 שנים לגמר? וההחלטה על הבניה של כביש זה הייתה ב 2010 בדיוק לפני 5 שנים ורק עכשיו מחפשים
חברה לבניית הכביש? הכל בעיני רוחו של שר התחבורע הנוכחי (שלצערי ימשיך בתפקידו אבל לפחות לא יהיה שר האוצר כמו שרצה). רק בממשלתנו הייחודית קיימים דברים כאלה. לו זו הייתה ממשלה נורמלית הכביש הזה היה כבר קיים והתקציב היה יכול לבוא במקום כל מני פרויקטים הזויים אחרים (רכבת מבאר שבע לאשקלון, הרכבת לכרמיאל שלא עוצרת בעכו וכו'). הרי הבעיה בכניסה לירושלים קיימת כבר שנים. קו הרכבת לירושלים היה צריך לקום מזמן אבל קודם שיפצו את הקו הישן שבקושי מתאים לרכבת (למרות כל השיפורים זוחלת בקושי לירושלים ומגיעה לאזור מלחה בלבד) וירידה לטמיון של כמחצית הסכום שנדרשת כרגע לכביש הנ"ל (ולהערכתי כמיטב מסורת המשרד יעלה לפחות כפול מהערכה הנוכחית).
ליאור , דרום  |  20.04.15
לכל התגובות