אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קיצוץ בלימודי המדעים - סכנה לעתיד המדינה

קיצוץ בלימודי המדעים - סכנה לעתיד המדינה

ההנחיות שמשרד החינוך פרסם השבוע בדבר צמצום היקף שעות לימודי המדעים מצביעות על חוסר הבנה של חיוניותם לחוסנה של מדינת ישראל. מה ניתן לעשות כדי לשנות את המצב הקיים?

24.04.2015, 08:02 | קן צוויבל

הנחיית משרד החינוך אשר פורסמה השבוע בדבר צמצום היקף שעות לימודי המדעים, צריכה להדליק נורה אדומה בקרב כל מי שחרד לעתיד מדינת ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

לימוד המדעים, והנחלת האהבה למקצועות אלו, הם שיבטיחו כי "נס" תעשיית ההייטק במדינת ישראל ימשיך להתחולל ויוביל את מגזר הייצוא הישראלי. כך למשל נמצא כי בכל שנה גדל המחסור בבוגרי תואר בתחומי המחשבים בכ 2,500 איש בממוצע.

בהיבט הביטחוני, כבר כיום ישנו מחסור בכ"א מקצועי עם השכלה מדעית, הנדסאים ומהנדסים. כ"א אדם זה הוא המבטיח את יתרונו הצבאי של צה"ל ואת חוזקה של מדינת ישראל.

מי שמיטיב להבין את חשיבותם של לימודי המדעים הן מדינות שונות כמו סין, אשר הציבו לעצמן כיעד לאומי את הרחבת לימודי המדעים והתחלתם כבר מגיל צעיר. ריכוז משאבים רבים בלימוד המדעים לשכבות הגיל הצעירות הוכיח זה מכבר כי מספר התלמידים אשר יבחרו בלימודי המדעים בחטיבות העליונות יהיה גבוה בהרבה.

 , צילום: שאטרסטוק צילום: שאטרסטוק  , צילום: שאטרסטוק

הנתונים המספריים העולים ממחקרים שונים, מציירים תמונת מצב דומה. כך למשל מספרם של בוגרי 5 יחידות לימוד מתמטיקה בציון 85 ומעלה עמד על כ-6,000 תלמידים בלבד בשנת 2013.

אז מה עושים כדי לשנות את המצב הקיים? ראשית יש לגרום להיפוך המשולש. כלומר להגביר את השקעת המאמצים לטיפוח לימודי המדעים בבסיס המשולש, דהיינו בשנות הלימוד הראשונות של התלמידים, מהלך אשר יגדיל את מספר תלמידי המדעים בהמשך הדרך, בחטיבות העליונות. כך למשל נמצא כי תלמידי חטיבות הביניים לומדים מדעים בהיקף של כ-4 שעות שבועיות בממוצע, ואין זה מפתיע כי אחוז התלמידים הניגשים לבגרות באחד ממקצועות המדעים (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב) עומד על 35% בלבד.

בנוסף, יש להשקיע בהכשרת מורי מדעים. בישראל ישנו מחסור במורי מדעים בעלי הכשרה אקדמאית במדעים, התגמול הכספי של בוגרי תארים מדעיים גבוה יותר מחוץ למערכת החינוך. וכך נוצר מצב בו מורים חסרי הכשרה מתאימה נאלצים למלא את השורות. על מערכת החינוך למצוא פתרון הולם לבעיה זו. ע"פ הערכות הלמ"ס בשנת 2018 צפוי מחסור של כ 7,700 מורים במערכת החינוך. נתון מדאיג נוסף הינו היקף הנשירה הגבוה של עובדי הוראה: נמצא כי 50% מהמורים נושרים במהלך חמש השנים הראשונות לעבודתם.

וחשוב לא פחות, להטמיע טכנולוגיות מתקדמות ללימודי המדעים כולל שימוש באמצעים מתקדמים כגון: טאבלטים עם חיישנים שונים, ואפליקציות מולטימדיה המשלבות לימוד מדעים עם הפעלות משחק שונות, גורמים לתלמידים להתחבר לעולם המדע, ובהמשך לעיסוק במחקר מדעי ברמות מתקדמות. ברור כי קיצוץ בהיקף לימודי המדעים הינו צעד בעל השלכות מרחיקות לכת על חוסנה של מדינת ישראל, ועל העומדים בראש המערכת מוטלת האחריות, לא רק למנוע קיצוץ זה, אלא להוציא אל הפועל תוכנית לאומית להצלת לימודי המדעים במדינת ישראל.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת FourierEdu

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
ניגוד עניינים? פרסומת עצמית?
גם אני כמו 4 (YOYO) לא מצאתי שום הנחיות של משרד החינוך לצמצום שעות מדעים. לעומת זאת מצאתי מה מייצרת חברת FURRIER-EDU שהכותב הוא המנכ"ל שלה. מישהו רוצה לנחש? רמז: הפסקה האחרונה של המאמר אומרת: "וחשוב לא פחות, להטמיע טכנולוגיות מתקדמות ללימודי המדעים כולל שימוש באמצעים מתקדמים כגון: טאבלטים עם חיישנים שונים, ואפליקציות מולטימדיה המשלבות לימוד מדעים עם הפעלות משחק שונות, ..." ואכן, זה בדיוק מה שמייצרת החברה. כלכליסט, היה נכון לסמן מאמר זה בתור "תוכן שיווקי".
מיכל  |  26.04.15
לכל התגובות