אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שווים יותר ופחות: הרכבת מדגימה את הרעות החולות במגזר הציבורי צילום: גיל נחושתן

שווים יותר ופחות: הרכבת מדגימה את הרעות החולות במגזר הציבורי

התשקיף של רכבת ישראל חושף את מגוון סוגי העובדים במגזר הציבורי ואת הפערים בתנאים שבהם הם מועסקים, לצד נפוטיזם וקומבינות קטנות סביב השלמות לשכר המינימום

26.04.2015, 07:11 | מיקי פלד

מצב תנאי העבודה בחברות הממשלתיות בא לידי ביטוי בתשקיף שפרסמה רכבת ישראל לפני הנפקת האג"ח בסוף השנה שעברה. מהתשקיף עולים הבדלי "מעמדות" ניכרים בין עובדי הרכבת. כ־24% מתוך 4,712 המועסקים באופן ישיר ועקיף ברכבת מוגדרים כדור א' וזוכים לתנאים מפליגים הכוללים עלות שכר חודשית ממוצעת של 31 אלף שקל. לעומתם, כ־35% הם עובדי קבלן שזוכים לתנאים אחרים לגמרי.

קראו עוד בכלכליסט

הרכבת היא אחת מהחברות הבודדות שמציינות בדיווח שלהן לבורסה את מספר עובדי הקבלן המועסקים אצלן. ברוב המוחלט של החברות אין שום דיווח וולונטרי על מספר עובדי הקבלן, שכן הם רשומים באותו סעיף קניות כמו קופסאות הקפה והציוד המשרדי. מתברר שברכבת מועסקים לא פחות מ־1,650 עובדי קבלן, 750 מהם בתחום השמירה, 470 עובדי ניקיון, 230 דיילי רציף ו־200 תצפיתני מפגש מסילה־רכבת.

1,312 מבין העובדים ברכבת שהיא מעסיקה באופן ישיר נדרשים לקבל השלמה לשכר מינימום, כי שכר הבסיס שלהם נמוך ממנו. עם זאת, כותבים אנשי הרכבת, בתלוש השכר רואים העובדים הללו שכר ברוטו הגבוה מ־9,000 שקל בחודש בשל תוספות שכר שונות שהם מקבלים. מדובר בפרקטיקה מקובלת מאוד במגזר הציבורי כולו, כולל החברות הממשלתיות, שלאיש אין אינטרס לשנות אותה. ההסתדרות לא רוצה לשנותה, מכיוון שהעלאת שכר הבסיס לא תשנה את השכר בפועל שמקבל העובד, וגם האוצר לא רוצה בכך, שכן במצב הנוכחי לא כל תוספות השכר נחשבות לצורך הפרשות לפנסיה וזכויות סוציאליות אחרות, וכך המדינה חוסכת חלק מעלויות המעסיק.

רכבת ישראל, צילום: ערן יופי כהן רכבת ישראל | צילום: ערן יופי כהן רכבת ישראל, צילום: ערן יופי כהן

עובדי דור ב' (הכוללים גם עובדים ארעיים) זוכים לעלות שכר ממוצעת של 16,958 שקל בחודש. לשם השוואה, השכר הממוצע במשק בשנה שעברה היה 9,395 שקל ברוטו לחודש.

במספר עובדי הרכבת המועסקים ישירות על ידה, שהיה 3,062 נכון לסוף שנת 2014, חלה עלייה של כמעט 30% לעומת סוף 2011. 13% מתוך עובדי הרכבת הם קרובי משפחה. בתשקיף שפירסמה הרכבת היא מתגאה בכך שבבדיקה של מבקר המדינה ב־2013 נמצא כי שיעור קרובי המשפחה ירד ל־11%, במקום 13% ב־2006 ורק שינוי ההגדרה של קרוב משפחה על ידי רשות החברות הממשלתיות בשנה שעברה העלה את הנתון בחזרה ל־13%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות