אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רק 7 שרים מנהלים את שוויץ, ספרד ואוסטריה מסתדרות עם 14 צילום: shutterstock

רק 7 שרים מנהלים את שוויץ, ספרד ואוסטריה מסתדרות עם 14

מדינות עם היקף אוכלוסייה דומה לישראל או גדול יותר מסתדרות עם ממשלות קטנות, גם אם הן מחולקות למחוזות עצמאיים שדורשים ניהול מרכזי מורכב. האילוצים הקואליציוניים משפיעים גם בחו"ל, אבל חלק מהמדינות הגבילו את מספר השרים

29.04.2015, 07:13 | מיכאל פרל

ישראל לא לבד בדיון על גודל הממשלה – במדינות רבות ברחבי העולם מתקיים דיון על מספר השרים שצריכים לכהן בממשלה ועל חלוקת הסמכויות ביניהם. בסופו של דבר, ממשלות רבות מתנהלות עם כמות שרים קטנה יותר מזו שבישראל, גם אם מדובר במדינות גדולות ומורכבות יותר.

בממשלה הפדרלית של שוויץ, למשל, מכהנים 7 שרים בלבד. עובדה זו מרשימה לאור העובדה ששוויץ היא מדינה רב־לאומית המחולקת ל־4 קנטונים עצמאיים ו־26 מחוזות, מה שמקשה על ניהולה. המספר הנמוך מתאפשר הודות לעובדה ששר אחד מופקד על מספר משרדים שונים שאוחדו מנהלתית תחת לשכתו. כך למשל השרה להגנת הסביבה היא גם שרת התחבורה, האנרגיה והתקשורת, ואילו שר ההגנה מופקד גם על ההגנה האזרחית ועל תחום הספורט.

ישראל בראש הרשימה

שתי מדינות נוספות שמתנהלות עם ממשלות קטנות יחסית הן ספרד ואוסטריה שבממשלותיהן מכהנים 14 שרים, כולל ראש הממשלה וסגנו. גם במקרה הזה חלק מהמשרדים אוחדו והוכפפו לשר אחד וגם במקרה הזה מדובר במדינות מורכבות עם אזורים אוטונומיים ועצמאיים שדורשים ניהול מרכזי מורכב.

גם מנהיגת העולם החופשי, ארה"ב, שמורכבת מ־50 מדינות עצמאיות, מתנהלת עם ממשלה שמכהנים בה 15 שרים – למרות שיש בה בעלי תפקידים רבים הדומים בתנאי השכר שלהם ובסמכויות הניתנות להם לשרים.

דרך נוספת למדוד את גודלה של הממשלה היא על ידי בחינת היחס בין מספר השרים למספר חברי הפרלמנט. כך למשל, בממשלת בריטניה מכהנים 84 אנשים במעמד שר בהשוואה ל־650 חברי פרלמנט, כך שהיחס עומד על כמעט 1 ל־8. בספרד היחס עומד על 1 ל־14, בגרמניה על 1 ל־16 ואילו בצרפת על 1 ל־29. בשוויץ יש 246 חברי פרלמנט והיחס עומד על 1 ל־35. בישראל, לעומת זאת, היחס בין 22 שרים ל־120 חברי כנסת יעמוד על כמעט 1 ל־5.

אילוצים קואליציוניים

רוב המדינות לא מגבילות את כמות השרים ומספר השרים המכהנים בממשלותיהן תלויים בהסכמים קואליציונים ואילוצים פוליטיים. אחת המדינות המרכזיות שבהן עלתה לדיון הדרישה להגביל את כמות השרים היא בריטניה, שבה הדיון על גודלה של הממשלה הפך לאחד מסלעי המחלוקת בין השמרנים לחברי הלייבור.

אולי מאורר, שר ההגנה השוויצרי, המכהן גם כשר הספורט, צילום: אי פי איי אולי מאורר, שר ההגנה השוויצרי, המכהן גם כשר הספורט | צילום: אי פי איי אולי מאורר, שר ההגנה השוויצרי, המכהן גם כשר הספורט, צילום: אי פי איי

ב־1979 הציעה מרגרט תאצ'ר, אז מועמדת לתפקיד ראש הממשלה, להקטין את גודל הממשלה, לאחר שמספר השרים והאנשים במעמד שר הגיע ליותר מ־80 - יותר ממספרם בימי האימפריה הבריטית. הדיון הזה נמשך עד לשנת 2012, אז הנושא הוסדר בחקיקה.

לפי החוק שעבר מספר השרים המקסימלי שניתן למנות יעמוד על 22. ואולם, ניתן למנות עד 84 אנשים לתפקיד עם הטבות של שר. מספר זה כולל גם בעלי תפקידים נוספים המקבילים בדרגתם ובשכרם לשרים, כמו שרים זוטרים (מקביל לסגני שרים בישראל) וראשי מחוזות בממלכה.

גם הודו, הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם, מגבילה את מספר השרים. על פי החוק, מספר השרים לא יעלה על 15% מתוך 545 חברי בית האנשים – בית המחוקקים ההודי (כלומר כ־80 שרים). מספר השרים הממונים בפועל גמיש ועומד כרגע על 28 שרי ממשלה, לא כולל שרים המופקדים על המחוזות השונים בתת היבשת.

בקנדה, לעומת זאת, מספר השרים לא מוגבל ומשתנה מממשלה לממשלה. בממשלה הנוכחית, תחת ראש הממשלה השמרני סטיבן הארפר, מספר השרים הגיע לשיא של 40. לטענת המבקרים חלוקת הסמכויות בין משרדי הממשלה השונים מצדיקה את קיומם של 25 שרים בלבד, ואילו שאר 15 השרים הם מעין שרים בלי תיק.

תגיות