אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עבודה בסמארטפון: להגדיר מחדש את הניידות בארגון צילום: יח"צ

עבודה בסמארטפון: להגדיר מחדש את הניידות בארגון

כניסת המכשירים הניידים לעולם הארגוני מעלה תובנות חדשות לגבי המקום שלהם במערך המחשוב. בעיות של פרטיות משתמשים, ניהול אפליקציות וחוויית משתמש יכולים להכריע בין הצלחה לכישלון

29.04.2015, 15:56 | גונתר ברנד
במשך זמן רב הניידות הארגונית ביקשה להגיע ליעד, ובדרך גם סימנה הצלחות דוגמת הדואר האלקטרוני ואפליקציות ייעודיות. עבור המשתמש הממוצע, דואר אלקטרוני וגלישה באינטרנט מרכזים את חוויית הניידות הממוצעת. ארגונים התעכבו עם השקה של אפליקציות נוספות ממספר סיבות: חווית המשתמש, עלויות ואבטחה. אך ככל שיותר חברות הטמיעו מערכות ניהול מכשירים ניידים (MDM) וכעת גם ניהול ניידות ארגונית (EMM) כחלק מארכיטקטורת המובייל שלהן, מתקדם אימוץ הניידות מעבר לשלבים הראשונים בו רוב הארגונים נמצאים היום.

קראו עוד בכלכליסט

ה-EMM מאומץ במהירות: מובייל הוא בין שלוש ההוצאות החשובות ביותר של מחלקות ה-IT בשנת 2014. את ההתבגרות המהירה של התעשייה ממחיש גל חדש של פעילות – איחודים, רכישות והנפקות בתחום ה-MDM וה-EMM, וכן את הדרכים החדשות בהן ארגונים תופסים כיום ניידות. ה-MDM עושה את הדרך מפתרון שהיווה קטגוריה בפני עצמה אל מאפיין אחד במסגרת פתרון רחב הרבה יותר.

המובייל הופך לאיטו לחלק ממארג המחשוב הארגוני המובייל הופך לאיטו לחלק ממארג המחשוב הארגוני המובייל הופך לאיטו לחלק ממארג המחשוב הארגוני

כדי לאפשר תפוקה מלאה בניידות, ארגונים מחפשים כעת היצע שלם יותר שיאפשר להם גמישות בהפעלה של אפליקציות וניהול תוכן, אבטחת דואר אלקטרוני ואפליקציות ארגוניות. ברמה האסטרטגית, ארגונים חושבים כעת על ניידות במונחים של סביבת עבודה ניידת - כזו המספקת גישה לאפליקציות, שולחנות עבודה, נתונים ושירותים, בכל מקום, על גבי כל מכשיר, ועל גבי כל רשת.

האבולוציה של הניידות הארגונית מלווה במעבר תפיסתי שמתרחש במחלקות ה-IT. במהלך הגל הראשוני של ניידות ארגונית, לדוגמא, ה-IT נטה לראות במגמת ה-BYOD כבעיה. סמארטפונים וטאבלטים אישיים נכנסו אל סביבת העבודה, ועובדים ביקשו גישה ניידת לנכסים הארגוניים. ה-IT היה מודאג, ובצדק, לגבי אבטחה וניהול הניידות. האסטרטגיות הארגוניות הראשונות לגבי ניידות היו מטבען הגנתיות, ואפשרו שימוש רק בקומץ אפליקציות. במהלך הזמן, ה-IT נדרש להגיב לרשימה הולכת וגדלה של בקשות ודרישות, כדי לנסות למנוע ממשתמשים לפנות לפתרונות שאינם מנוהלים ופחות מאובטחים. אימוץ ה-MDM שיקף עבודה על פי מודל דומה: ה-IT ינהל מכשירים בדרך דומה לכל מכשירי הקצה האחרים, כגון מחשבים ניידים ואישיים. דרך זו טיפלה בצרכים רבים, אבל עדיין נותרו נקודות בעייתיות. אתגרים אלה, והפתרונות שהוצגו כדי לטפל בהם, הגדירו את ה- EMM הנוכחי.

בעלות על מכשירים ופרטיות מסבכים את ה-MDM

ה-MDM יכול לטפל ביעילות בתרחישים רבים של ניידות ארגונית, אבל שאלות כמו בעלות על המכשיר ופרטיות יכולות להגביל את היישום שלו. גישה של ניהול כל המכשיר כיחידה אחת כוללת עלולה להוביל משתמשים להרגיש כי ה-IT מנטר את הפעילות האישית שלהם כמו גם את השימוש העסקי. הדבר יכול לגרום למשתמשים חוסר נוחות. קבלני משנה, עובדים זמניים, שותפים וכו' מייצרים גם הם בעיות עבור ה- MDM. קבלן משנה יהיה מעוניין הרבה פחות לרשום את המכשיר האישי שלו בתוכנית MDM ארגונית.

המיקוד עובר מניהול מכשירים לאפליקציות, נתונים וקישוריות

מגוון תרחישי השימוש בניידות ארגונית מוביל את ה-IT לגישה פרטנית יותר בניהול. במקום לנהל מכשירים כיחידה כוללת, כלי EMM מאפשרים ל-IT לנהל ניידות, אפליקציות ואת הנתונים שהן מכילות, כולל העברה שלהן בין מכשירים והרשת הארגונית. בדרך זו, ה-IT יכול להפעיל מדיניות באופן סלקטיבי על פי תרחישי השימוש, המאפיינים של המשתמש, הבעלות על המכשיר, דרישות ייעודיות לתחום הפעילות, דרישות של אחזור נתונים ומשתמשים חיצוניים.

הניידות ארגונית הגיעה למיינסטרים

הניידות הארגונית התבגרה. מתרחישי שימוש מוגבלים ובסיסיים, היא הפכה לסביבת עבודה מלאה: מנהלים ואנשי מכירות לוקחים עימם טאבלטים כאשר הם בנסיעות, רופאים משתמשים בהם לצד מיטת המטופל כדי לעיין ברשומות רפואיות אלקטרוניות ובאפליקציות קליניות. עובדים בקמעונאות מבצעים בדיקות מלאי בו במקום עבור לקוחות, ומקבלים תשלומים ללא צורך לחזור לדלפק המכירות. חברות יכולות כיום למדוד את התפוקה ואת החיסכון שלהן הנובעים מתמיכה בניידות ארגונית, והמפתח להצלחה פחות קשורה באיזה מכשיר הניידות תומכת, אלא בזיהוי תרחישי השימוש והנתונים הנדרשים.

חווית משתמש היא חיונית

בניידות ארגונית, כמו כל חלק אחר של ה- IT, רצון המשתמש לאמץ אותה הוא גורם משמעותי בהצלחה של הטכנולוגיה. לכן יש לספק יכולות ברמה עסקית, אך גם להציע חווית שימוש המוכרת מהעולם הצרכני.

לסיכום, מספר שנים מועט לאחר שנוצרה, הניידות הארגונית ערוכה כעת להגשים את ההבטחה שלה. באמצעות אספקה של גישה מאובטחת ועל פי דרישה לאפליקציות, מחשבים, נתונים ושירותים, מכל מקום, על גבי כל רשת ומכל מכשיר. ארגונים יכולים כיום להעצים את העובדים הניידים עם חופש בחירה וגמישות מקסימלית באיך הם רוצים לבצע את העבודה שלהם. עם התפתחותה של סביבת העבודה הניידת, העבודה נהייתה עיסוק שניתן לבצע מתי ואיפה שרוצים ולא מקום ללכת אליו.

הכותב הינו סגן נשיא חברת Citrix לאזורי מזרח אירופה, רוסיה, טורקיה וישראל

תגיות