אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ענף הרכב נערך ליום שאחרי מינוי שר התחבורה החדש צילום: גלעד קוולרצ'יק

ניתוח כלכליסט

ענף הרכב נערך ליום שאחרי מינוי שר התחבורה החדש

ישראל כץ הלך "ראש בראש" מול יבואני הרכב הוותיקים. מה צפוי לקרות בענף אם הוא יקבל את תיק התחבורה לקדנציה נוספת?

02.05.2015, 09:33 | תומר הדר

לאחר מספר חודשי תרדמה בכל הקשור בנושאי רגולציה, ענף הרכב נערך לקראת בחירה מחודשת של ישראל כץ לתפקיד שר התחבורה.

קראו עוד בכלכליסט

בשונה מרוב קודמיו, שר התחבורה ישראל כץ בחר "ללכת ראש בראש" מול יבואני הרכב הוותיקים, מה שהתבטא בעיקר ב"חוק רישוי רכב", החוק המיועד להסדיר את כל ענפי העיסוק בסחר ברכב, מוסכים ושירותים.

חוק רישוי רכב החל את דרכו עוד בימי המחאה החברתית של קיץ 2011 - אז הודיע שר התחבורה על הקמת ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב. בין המלצות הוועדה הופיע סעיף הדורש ביטול בעלויות צולבות בין חברות ליסינג ויבואני רכב, הטלת מגבלה על גובה ההנחות שיבואן רכב יכול להעניק לחברות הליסינג ואיסור על בעלות על מספר מותגי רכב ליבואן אחד.

לאחר מסירת מסקנות הוועדה הוקמה ועדה מקצועית חדשה, בשיתוף עם נציגי רשות המסים, שקבעה כי חלק ממסקנות ועדת זליכה, כגון איסור הבעלות הצולמת והגבלת ההנחות יבוטלו. עם זאת, מסקנותיה של הוועדה החדשה התגבשו ל"חוק רישוי רכב", שהדיונים בו אמורים להסתיים השנה. בין הסעיפים הבולטים בחוק רישוי רכב מצויים הסעיפים המגדירים את החובות והמגבלות המוטלים על יבואני רכב, הגורמים הפעילים בענף המוסכים - ובסחר ויבוא חלקי חילוף.

שר התחבורה ישראל כץ, צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל כץ | צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל כץ, צילום: אוראל כהן

כזכור, הדיונים בחוק רישוי רכב הופסקו עם פיזור הכנסת, אך צפויים להתחדש ביתר שאת במהלך החודשים הקרובים. בפועל, רוב סעיפי חוק רישוי רכב, כגון הסעיפים אשר עוסקים ברגולציית מוסכים, הסדרה של יבוא חלפים וגם יבוא של רכבים ביבוא אישי ומקביל - הם סעיפים אשר מקובלים גם על יבואני הרכב.

אחת הסיבות העיקריות לשלווה היחסית שבה יבואני הרכב מקבלים את חוק רישוי רכב היא העובדה שבכל מקרה עבור גופים רבים המעוניינים להיכנס לתחום יבוא הרכב, אין כדאיות אמיתית בעיסוק ביבוא מקביל של מכוניות בגלל שערי מטבע בעייתיים ובגלל נתח רווח נמוך.

בכל הנוגע בענף המוסכים, בימים אלה נערכים פיילוטים לסוגי מוסכים חדשים - מוסכים מומחים, כאלה שאינם מורשים מטעם יצרן הרכב אך מתמחים במותגי רכב מסוימים. גם כאן, בקרב יבואני הרכב לא מורגש חשש מהותי מפני התחרות.

הבעיה של היבואנים

הבעיה העיקרית, מבחינת יבואני הרכב, נמצאת במקום אחר: בכל הנוגע בטיפול ובהענקת האחריות לרכבים המיובאים. כיום, על פי חוק רישוי רכב, יחויב יבואן רכב "לקחת אחריות" גם על רכבים שלא הוא עצמו ייבא לארץ, כלומר גם לטפל, גם לספק חלקים וגם לכבד תביעות אחריות של רכבים שלא יובאו ארצה על ידי יבואן הרכב הוותיק.

מבחינת היבואנים מדובר בסעיף בעייתי מאוד. חלק מן הרכבים המיובאים ארצה ביבוא מקביל ויבוא אישי, אינם מיובאים על ידי יבואני הרכב הוותיקים - ולכן היבואנים הוותיקים אינם מחזיקים במערך חלפים, הדרכה ותמיכה באחריות עבורם. בשנת 2014 פנו גורמים בארגוני הגג של יצרני הרכב בארה"ב ובאירופה אל ועדת הכלכלה בדרישה שיבואני הרכב הוותיקים לא יחויבו לתמוך ברכבים שלא יובאו ארצה ביבוא אישי ומקביל. במשרד התחבורה ובוועדת הכלכלה בחרו להתעלם מדרישות יצרני הרכב - ועם הפסקת הדיונים ארגוני הגג של יצרני הרכב "הורידו הילוך". אך כעת, במידה ושר התחבורה הבא של מדינת ישראל יהיה ישראל כץ, סביר להניח שהדיונים בחוק רישוי רכב ימשיכו בדיוק מהיכן שהפסיקו בפעם הקודמת, מה שיגרום לארגוני הגג של יצרני הרכב להפעיל לא מעט לחצים על מנת לשנות את החוק החדש.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
תחבורה ציבורית טובה היא התחרות האמיתית למכוניות
החזקת מכונית חודשית עולה 2000-3000 ש"ח. לעומת זאת תחבורה ציבורית עולה 600 ש"ח בחודש ואופניים עולים 60 ש"ח בחודש או פחות. מה שמונע ממאות אלפי משפחות שימוש בתחבורה ציבורית הוא חוסר היעלות העצום שלה בגלל "קווי ספגטי" שמבצעים מסלול מפותל ולא יעיל ובגלל שאין נתיבי תחבורה ציבורית יעודיים. אין גם כמעט שבילי אופניים - כל זה בניגוד לרוב מדינות אירופה, וחלק ניכר ממדינות אסיה ודרום אמריקה. כץ מעלה את הביקוש לרכב על ידי תכנון שמותאם רק למכוניות.
אלי , ירושלים  |  09.05.15
8.
לא מאהבת כץ אבל האו באמת היחידי שנכנס ביבואניות
כץ השר היחידי מכל אלו שלפני שהעז לצאת בגלוי נגד היבואניות הרגילות. נכון המחירים לא ירדו אבל לפחות הוא מנסה. גם לא כדאי שהתהליך יפסיק. תראו את היבואניות המקבילות. לאלבר יש היצע מאוד יפה של מכוניות שהיא מביאה לבד לארץ במחירים זולים יותר מאשר היו מיובאות בדרך הרגילה. זה תהליך ארוך אבל נמאס שכל שנתיים מתחלף שר והכל חוזר לקדמותו.
המשכיות  |  03.05.15
7.
הורדת מחירים בגלל יבוא מקביל כמה דוגמאות:
גילוי נאות, הצבעתי להרצוג בבחירות מעולם לא הצבעתי ליכוד ובכל זאת אני רוצה לצאת להגנת כץ. 1. מעולם לא היה שר תחבורה שהעז לצאת כנגד היבואנים כפי שהוא עשה ועושה. הוא נלחם על חוק צרכני שאפילו ביבי כשהיה שר אוצר לא הצליח לעביר במסגרת הרפורמות שלו, את הרפורמה הזו ואת הרפורמה במשק החשמל. עד כדי כך חזקים יבואני הרכב. אחד המרכיבים הכי משמעותיים ברפורמה זה נושא האחריות וקריאות תיקון. היצרן הוא שאחראי לרכב באמצעות נציגו הרשמי. לכן איגוד יבואני הרכב נלחם בסעיף הזה על מנת להכשיל את היבוא המקביל. החוק הקודם משנת 2010 עבר עם סעיף שמונע להכניס לארץ בצורה מסחרית רכב שעברו 12 חודשים מיום הייצור כדי למנוע רכישת מלאים שלא נמכרו. יש הגיון בסעיף אבל למה 12 חודש ולא 24 למשל. סעיף זה לבדו מנע אפשרויות יבוא רבות שהיו גורמו ליבואני הרכב לא מעט כאבי ראש. 2. דוגמאות להפחתת מחיר, פורד פיאסטה החדשה צנחה ב 14000 ₪ במחיר המכירה שזה 12.5% כי אילון מוטורס הביאה את הדגם דלק מוטורס נאלצה להוריד מחירים בפועל כדי להתמודד. 3. טויוטה קאמרי הייבריד נמכרה בארץ ב 240 אלף ₪ היום היא נמכרת ע"י יוניון מוטורס ב 190 אלף כי אלבר מוכרים ב 180 אלף ₪ שזה 25%, בנטרול רמת גימור שונה זה עומד על 20%. היבואנים כך אנו למדים מהעובדות קבעו לעצמם מרווחים גבוהים מאוד והיום הם יאלצו להתייעל. מי שקשור ליצרן באופן ישיר יש לזה את התועלת והחובה שנגזרת מהקשר הישיר. למדינה מותר להחליט על חוקים משלה. אם יצרן בוחר לשווק במדינה רכבים מותר למדינה לקבוע כללים. לא ראיתי את אירגוני הגג של יצרני הרכב מוחים מול האיחוד האירופי או ממשלת ארצות הברית כשאלו קבעו חוקים שהיו מנוגדים לאינטרסים שלהם בשם חופש התחרות ומניעת הגבלים ומונופולים. החוק הזה מתחייב כי חוקים דומים לו כבר קיימים באיחוד האירופי וארה"ב. ובניגוד לכמה מהתגובות זה טוב לצרכנים והזמן מוכיח זאת וככל שעבור החוק במתכונתו הנוכחית נראה עוד ועוד שחקנים ואת המחירים יורדים בטווח שבין 10 עד 20 אחוז ממחירי הרכב היום.
אוטומובילה  |  03.05.15
לכל התגובות