אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הישראליות שהספיקו לתפוס את הענן בזמן צילום: משה שי

השורה התחתונה

הישראליות שהספיקו לתפוס את הענן בזמן

אמזון הוציאה השנה את חטיבת מחשוב הענן שלה מהצללים וחשפה כי שיעורי הצמיחה בה הם דו־ספרתיים. אטיוניטי, רדוור ומלאנוקס כבר רוכבות על הגל וקליקסופטוור שנמכרה בשבוע שעבר מקווה לחזור לשוק כשהיא כבר גבוה על הענן

07.05.2015, 07:17 | שלומי כהן

מאז ומתמיד עולם המחשוב היה עמוס במילות באזז שצצו לזמן מה ונשכחו במהרה. אך דומה ש־2015 תירשם כשנה שבה שתי המילים "מחשוב ענן" כבר אינן צירוף שאין מאחוריו כלום אלא תעשייה שצומחת במהירות.

קראו עוד בכלכליסט

המפנה התרחש כאשר אמזון (AMZN) חשפה בתוצאות האחרונות שלה את המספרים של חטיבת שירותי הענן שלה (AWS), שהוקמה לפני עשור על ידי המייסד ג'ף בזוס. הכנסות החטיבה ב־2014 היו 4.6 מיליארד דולר, צמיחה של כמעט 50% לעומת 2013, וברבעון הראשון של השנה ההכנסות עמדו על 1.6 מיליארד דולר, עלייה של 49% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי ב־2014 היה 17% לעומת רווח תפעולי של 3% בכלל עסקי אמזון. שירותי הענן הציבורי של אמזון, נכון להיום, גדולים יותר מאשר שירותי הענן בגוגל, במיקרוסופט וביבמ יחדיו.

ב־2015 התרחשה נקודת מפנה גם בתחום המיזוגים והרכישות במחשוב ענן. בלומברג פרסמה בסוף אפריל שחלוצת מכירות תוכנה לארגונים כשירות (Salesforce.com (CRM שכרה יועצים להתגונן מפני הצעת רכישה עוינת שקיבלה מחברה שזהותה לא נחשפה. אם ההשתלטות תצא לפועל, היא תתבצע בהיקף של יותר מ־50 מיליארד דולר, הכי גדולה שהיתה אי פעם במגזר הטכנולוגי.

מחשוב ענן הוא בעצם מכירת תוכנות מכל הסוגים כשירות לארגון או לצרכן הפרטי לפי שימוש. בדיוק כפי שארגון לא בונה לעצמו תחנת חשמל פרטית אלא רוכש חשמל לפי הצריכה, כך הבינו בתעשיית ה־IT שאין צורך להשקיע בציוד מחשוב, תוכנות ואנשי תמיכה אם ניתן לחכור את כל צורכי ה־IT מקבלניות חוץ.

הענן הקפיץ את אמזון ל־452 דולר

כאשר בזוס הקים את אמזון לפני 20 שנה, הוא הבין שרק באמצעות השקעות עתק בתשתיות מחשוב החברה תגיע ליעילות תפעולית אופטימלית שתאפשר לה לכבוש עוד ועוד שווקים ממתחרים לא יעילים בכל העולם. האסטרטגיה של בזוס הוכחה כמוצלחת, ואם ב־2000 מכירות אמזון היו 2.7 מיליארד דולר, הרי השנה הם יחצו כבר את רף 100 מיליארד הדולרים.

ב־2005 בזוס כבר הבין שלאמזון אין צורך בכל תשתיות המחשוב שברשותה, והוא החליט להקים את החטיבה לשירותי ענן שתחכיר יכולות מחשוב ואחסון דאטה לאחרים. מאז הקמת החטיבה אמזון דיווחה על ביצועיה ללא פירוט תחת "מכירות אחרות", כאילו מדובר בעסק צדדי לא משמעותי שלא צריך לעניין את האנליסטים.

אך כנראה שהתחתית שאליה גלשה מניית אמזון בתחילת השנה, 285 דולר בלבד למניה, דחפה את בזוס לחשוף למשקיעים את הקלף החזק של חטיבת המחשוב, מה שהקפיץ את המניה אחרי התוצאות לשיא שנתי של 452 דולר.

שנייה לאמזון בענן הציבורי היא מיקרוסופט שהקימה את Azure, אחריה יבמ שרכשה את SoftLayer ובמקום הרביעי נמצאת גוגל. בנוסף, לצד הענן הציבורי ישנו גם השוק הענקי של מרכזי אחסון נתונים. מדובר בענן פרטי שחברות בונות לעצמן כחלק מתשתית השירותים שהן מספקות ללקוחות שלהן או כשירות לארגונים. בשוק זה מובילות בהשקעות, בנוסף לארבע הענקיות שהוזכרו קודם, בעיקר פייסבוק, אפל, סיסקו וחברות הטלפון הגדולות בכל העולם.

אטיוניטי צמחה ב־47%, רדוור בחוזה עם סיסקו

מההיבט הישראלי נתחיל דווקא בקטנות. אמזון רכשה בינואר האחרון את אנפורנה לאבס (Annapurna Labs), מפתחת מעבדי התקשורת מיקנעם, תמורת 370 מיליון דולר. הרכישה של החברה הפרטית, שנוסדה על ידי יוצאי גלילאו ומארוול בראשות אביגדור וילנץ, נועדה לשפר את ביצועי מרכזי האחסון של אמזון מול המתחרים. אטיוניטי (ATTU) שמתמחה בפתרונות להעברת דאטה דיווחה בשבוע שעבר על תוצאות שיא למרץ, צמיחה של 47% בהכנסות ל־10.4 מיליון דולר, בין השאר בשל חוזה לשנתיים בהיקף של עד 10 מיליון דולר שקיבלה בתחילת השנה מחטיבת המחשוב של אמזון.

למלאנוקס (MLNX) יש את הפתרונות הכי מתקדמים להעברת נתונים מהירה, והתוצאות החזקות שהיא מפגינה לאחרונה נובעות מהאצה בהשקעות של כמעט כל הענקיות שהוזכרו כאן. כאשר לארי אליסון, היום טכנולוג ראשי ומייסד אורקל, תכנן לפני שנים את פתרונות הענן שלו על בסיס איניפיניבנד (שבבי תקשורת שמאיצים תעבורות נתונים בין שרתים ומערכות אחסון) של מלאנוקס, הוא קודם כל הניח הצעת רכישה נדיבה למנכ"ל מלאנוקס איל וולדמן. כאשר ההצעה נדחתה, אליסון מיהר לרכוש כמעט 10% מהחברה לחסימת רכישתה על ידי מתחריו. מלאנוקס ורדוור (RDWR), כל אחת בתחומה, מספקות פתרונות לענן הציבורי של יבמ. בשיחת האנליסטים אחרי חשיפת התוצאת של רדוור, מנכ"ל ומייסד רדוור רועי זיסאפל הסביר שסיסקו אמנם עובדת עם כל הספקיות להאצת אפליקציות שמתחרות ברדוור, אך היא בחרה רק ברדוור בשילוב של האצת אפליקציות לצד פתרונות למניעת התקפות סייבר במרכזי אחסון נתונים.

לסיום, גם הפיכתה של קליקסופטוור, שנמכרה בסוף אפריל לקרן השקעות ב־400 מיליון דולר, לפרטית קשורה למעבר שהרבה חברות תוכנה ותיקות מבצעות. מעבר ממכירת תוכנות שיושבות אצל הלקוחות תמורת תשלום מלא ומיידי למכירה מתמשכת על פני כמה שנים דרך שירותי ענן. אם המעבר לחברה פרטית מחוץ לזכוכית המגדלת של וול סטריט יצליח, הוא יאפשר בעוד כמה שנים להחזירה כציבורית חזקה הרבה יותר או מכירתה לאחת מענקיות התחום.

הכותב הוא יועץ ומשקיע בני"ע שונים

תגיות