אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדרך לעולם הטלוויזיה דועכים בשוק הסלולר צילום: סיון פרג'

בדרך לעולם הטלוויזיה דועכים בשוק הסלולר

מלחמת המחירים בסלולר וקרבות החדירה בטלוויזיה תורגמו לירידות חדות בכל הפרמטרים של סלקום ברבעון הראשון של השנה. בהנהלה רומזים כי יידרשו להמשיך בהתייעלות ובכלל זה לפטר עובדים

17.05.2015, 08:11 | אופיר דור

התחרות האכזרית בשוק הסלולר בחודשים הראשונים של 2015 הובילה לירידה חדה כמעט בכל הפרמטרים הפיננסיים והתפעוליים של סלקום ברבעון הראשון. החברה נשחקה בהכנסות וברווח התפעולי ומתקרבת מאוד לרגע שבו תעבור מרווח נקי להפסד בשורה התחתונה.

קראו עוד בכלכליסט

ביום רביעי האחרון חגגה סלקום את השקת חבילת הטריפל שלה המציעה טלוויזיה, אינטרנט וטלפון קווי, ומוגדרת כמנוע הצמיחה העתידי של החברה. אולם גם בחברה מודים כי הכניסה לשוק הטלוויזיה והתקשורת הקווית תביא לשיפור בתוצאות הכספיות במקרה הטוב ב־2016.

בינתיים צריכה סלקום להתמודד עם המציאות העגומה בשוק הסלולר, כאשר HOT mobile תמשיך לנסות לשחוק את סלקום בשוק זה, גם במחיר אובדן הכנסות משמעותי עבורה, כדי למנוע ממנה לפגוע במקור ההכנסות המרכזי של הקבוצה־האם - טלוויזיה. בשוק הסלולר נראה שלסלקום יש בעיקר מה להפסיד ומעט מאוד מה להרוויח.

מנכ"ל סלקום ניר שטרן רמז בתגובתו לדו"חות כי החברה תצטרך לבצע תהליכי התייעלות נוספים, כולל פיטורי עובדים, מעבר לתוכנית הפרישה מרצון שהיא מבצעת כעת כדי להתמודד עם המשך השחיקה. לדברי שטרן, "הקבוצה מחויבת להמשיך ולפעול גם ברבעונים הבאים להתאמת מבנה ההוצאות והיקפי כוח האדם בכל תחומי הפעילות".

במסיבת העיתונאים להשקת חבילת הטריפל הצהיר יו"ר סלקום עמי אראל כי לחברה יש את המשאבים הדרושים כדי להיאבק ב־HOT ובזק בשוק הקווי. אלא שזה בוודאי לא יהיה קל כאשר היקף המזומנים שמייצרת סלקום הולך וקטן בהתמדה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של סלקום נשחק משמעותית ברבעון הראשון ועמד על 169 מיליון שקל, ירידה של 63% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

העובדים רחוקים מהשתתפות ברווחים

הרבעון הראשון התאפיין במבצעים אגרסיביים במיוחד בשוק הסלולרי, כמו מבצע שני קווים ב־40 שקל של HOT mobile ומבצע קו שני ב־2 שקל של גולן טלקום. הטריגר למלחמת המחירים היה הכניסה של סלקום לתחום הטלוויזיה בתחילת השנה, שיצרה תגובת שרשרת בשוק הסלולר.

בכלל, נראה שבטווח הקצר סלקום משלמת מחיר לא קטן על השקת שירות הטלוויזיה שלה בתחילת השנה, אליו גייסה עד כה 30 אלף מנויים. הכניסה החדשה לשוק זה עלתה לסלקום הוצאות בהוצאות של 20 מיליון שקל, כאשר ההכנסות משירותי הטלוויזיה, שאינן מפורטות בדו"ח הרבעוני, היו נמוכות בהרבה.

הכניסה לשוק התקשורת הקווית מתבקשת עבור סלקום כדי לייצר מקורות הכנסה עתידיים. אולם המתחרים של סלקום טוענים כי על אף הכניסה המוצלחת לשוק הטלוויזיה, המשך ההשקעות הדרושות להתבססות בתחום זה עלול להביא את סלקום למצוקה פיננסית כבר בעתיד הקרוב.

בתגובתו לדו"חות רמז מנכ"ל סלקום ניר שטרן כי החברה תצטרך לבצע תהליכי התייעלות נוספים, כולל פיטורים: "הקבוצה מחויבת להמשיך ולפעול להתאמת מבנה ההוצאות והיקפי כוח האדם", צילום: סיון פרג בתגובתו לדו"חות רמז מנכ"ל סלקום ניר שטרן כי החברה תצטרך לבצע תהליכי התייעלות נוספים, כולל פיטורים: "הקבוצה מחויבת להמשיך ולפעול להתאמת מבנה ההוצאות והיקפי כוח האדם" | צילום: סיון פרג' בתגובתו לדו"חות רמז מנכ"ל סלקום ניר שטרן כי החברה תצטרך לבצע תהליכי התייעלות נוספים, כולל פיטורים: "הקבוצה מחויבת להמשיך ולפעול להתאמת מבנה ההוצאות והיקפי כוח האדם", צילום: סיון פרג

בנוסף, סלקום רשמה הוצאה חד־פעמית של כ־30 מיליון שקל בגין ההסכם הקיבוצי שחתמה ההנהלה עם ועד העובדים בפברואר האחרון, שעלותו הכוללת עומדת על יותר מ־200 מיליון שקל על פני שלוש שנים. הסעיף המעניין ביותר בהסכם הקיבוצי מעניק לעובדים בונוס בגובה 12.5% מהרווח התפעולי שתרשום החברה מעל 100 מיליון שקל ברבעון.

אלא שברבעון הראשון של 2015 רשמה החברה רווח תפעולי נמוך בהרבה מהרף המוגדר בהסכם: 55 מיליון שקל לעומת 185 מיליון ברבעון המקביל - צניחה של 70% - כך שכרגע לפחות חלוקת הרווחים נראית תיאורטית למדי.

נקודת האור: עלייה במכירות המכשירים

ההכנסות של סלקום ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב־1.06 מיליארד שקל, ירידה של 6% בהשוואה לרבעון המקביל, כתוצאה מאובדן של 82 אלף מנויים נטו (רובם לקוחות פרי־פייד המשלמים מראש על שירותים) וירידה בהכנסה החודשית הממוצעת מלקוח שעמדה על 65.5 שקל לעומת 74.7 שקל ברבעון הראשון של 2014.

נקודת האור הכמעט יחידה של סלקום ברבעון זה היתה עלייה של 31% המספר מכשירי הסלולר שמכרה החברה, שחיפתה במעט על אובדן ההכנסות משירותים.

ה־EBITDA (רווח תפעולי בניכוי פחת והפחתות) של סלקום עמד על 196 מיליון שקל, ירידה של 42%. בנטרול ההוצאה החד־פעמית על ההסכם הקיבוצי, נרשם קיטון של 33.5% ב־EBITDA.

בניגוד לחלק מההערכות, סלקום לא עברה להפסד בשורה התחתונה אך רשמה רווח נקי מינימלי של 26 מיליון שקל - צניחה של 77%. בנטרול ההוצאה החד פעמית הרווח הנקי ירד ב־55%.

סלקום הרוויחה בין השאר ממדדי המחירים הנמוכים ברבעון הראשון שהובילו לקיטון בהוצאות המימון שמיתן במעט את הצניחה ברווח הנקי. כמו כן סלקום דיווחה על המשך צמצום החוב נטו שלה (חוב בניכוי המזומנים בקופה), שעמד על 2.9 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון לעומת 3.6 מיליארד בתקופה המקבילה.

סלקום דיווחה אמנם על עלייה בהשקעות שלה בציוד מ־75 מיליון שקל ברבעון המקביל ל־88 מיליון כעת - אולם צמיחה זו בהשקעות נובעת מרכישת ממירי טלוויזיה, כך שייתכן שההשקעה ברשת הסלולר של החברה נותרה לכל היותר זהה.

תגיות