אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

2017 - השנה שבה מכוניות יתחילו לטוס?

מחברת טרפוגיה האמריקאית שכבר קיבלה הזמנות ממאה לקוחות ועד חברת אירו-מוביל הסלובנית שמתכננת להתחיל במשלוח המכוניות המעופפות ב-2017. מי תהיה הראשונה שתזכה בבכורה, וכמה יעלה כלי הרכב?

19.05.2015, 23:18 | שירות כלכליסט

לא מעט חברות קטנות ברחבי העולם מתחרות להיות הראשונות להציע לצרכנים מכוניות מעופפות, וחלקן אך מעריכות כי שנת 2017 תהווה את נקודת המפנה בתעשייה.

טרפוגיה (Terrafugia) היא אחת החברות במירוץ. החברה האמריקאית הוקמה על ידי בוגרים של MIT, ומקווה להתחיל בייצור של מכונית "המעבר" המעופפת ב-2017. היא קיבלה כבר פיקדונות מקרוב ל-100 לקוחות שהזמינו מכוניות.

במקביל, החברה הסלובנית אירו מוביל (AeroMobil) בשלבי סיום העיצוב של המכונית המעופפת לקראת קבלת הזמנות החל מ-2017. אולם בתחילת מאי אבטיפוס של אירו מובייל 3.0 התרסק במהלך טיסת מבחן. הטייס לא נפגע. החברה ציינה בפני CNN כי ההתרסקות לא תעכב את התכניות השאפתניות שלה להתחיל במשלוחי המכוניות ב-2017. היא כבר החלה בתיקון האבטיפוס ובונה אחד חדש.

מכונית של אירומוביל, צילום: aeromobil.com מכונית של אירומוביל | צילום: aeromobil.com מכונית של אירומוביל, צילום: aeromobil.com

כמו כן, PAL-V מהולנד החלה בקבלת הזמנות ומעריכה כי תוכל להתחיל במשלוחים באביב 2017. הרכב שלה נראה כשילוב בין אופנוע וג'ירוקופטר (gyrocopter).

חברה נוספת היא מולר אינטרנשיונל הפועלת מקליפורניה. היא החלה לקבל הזמנות ומעריכה כי תוכל להתחיל למכור את הרכב המעופף בשנה הבאה, זאת בהינתן שמנהל התעופה האמריקאי יעניק את האישורים הנדרשים. הרכב שלה מתוכנן כך שימריא ממצב מאונך.

מכונית מעופפת של PAL-V, צילום: pal-v.com מכונית מעופפת של PAL-V | צילום: pal-v.com מכונית מעופפת של PAL-V, צילום: pal-v.com

לחברות יש תקוות רבות לעתיד, אך הן צפויות להיתקל בכמה מכשולים בדרך להגשמת החלום. בשלב זה, הרגולטורים מהווים את הסיבה העיקרית לכך שהמכוניות עוד לא ירדו מהכביש ועלו לאוויר. כלי הרכב צריכים לעבור אינספור מבחנים כדי להוכיח שהם מתאימים לנהיגה ומוכנים לטיסה. אולם קבלת אישורי התעופה והתחבורה הנחוצים הם הליך שאורך זמן. "בניית משהו שעובד היא שונה מבניית משהו שמותר להשתמש בו", הגיב רוברט דינג'מנסה, מנכ"ל PAL-V, שטוען שכלי הרכב של החברה שתוכננו עומדים בכל הרגולציות הנחוצות באירופה ובארה"ב.

מכשול נוסף שעומד בפני החברות נוגע לקשיים למצוא מימון. אירו מובייל קיבלה לאחרונה השקעה של 2.8 מיליון דולר מקרן הון סיכון, לאחר שעד אז מומנה לגמרי מכספי המנכ"ל והמייסד. בחברה מעריכים שישיגו השקעות נוספו בעתיד הקרוב, זאת על אף ההתרסקות. במקביל, פול מולר, המייסד של מולר אינטרנשיונל מודה שהוציא קרוב ל-200 מיליון דולר מאז שנות ה-70 בפיתוח המכונית המעופפת, אך לטענתו הוא תמיד יוכל להשיג עוד מימון. "יש הרבה כסף במדינה הזו, צריך רק להוכיח לאנשים שיש מוצר עם עתיד", הוא מסביר.

מכונית של מולר אינטרנשיונל הפועלת מקליפורניה, צילום: moller.com מכונית של מולר אינטרנשיונל הפועלת מקליפורניה | צילום: moller.com מכונית של מולר אינטרנשיונל הפועלת מקליפורניה, צילום: moller.com

מציאת לקוחות עלולה להתגלות כבעיה נוספת, אך בחברות לא נשמעים מוטרדים מכך במיוחד, וחלקן אף ציינו שבכוונתן לפנות לרשויות אכיפת חוק וללקוחות אמידים. "המאמצים הראשונים יהיו האנשים שמחפשים טכנולוגיות חדשות, ריגושים חדשים ורוצים להשיג את פתרונות התחבורה המתקדמים ביותר", טוען מנכ"ל אירו מוביל.

המחירים חגים סביב רמת ה-300 אלף דולר, אך נעים בטווח רחב. דינג'מנסה, מ- PAL-V אמר כי הוא מתכוון למכור את כלי הרכב עבור 340 אלף דולר, אך יציע גם מהדורה מוגבלת במחיר של 566 אלף דולר ליחידה.

בכל מקרה, המכוניות המעופפות לא יזכירו את אלה שהוצגו בתכנית המצוירת משפחת ג'טסון , ומרבית המכוניות המתוכננות יזדקקו למסלולי המראה ונחיתה.

תגיות